All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Perception of the vowel quantity of foreign-language speakers by teachers of Czech for foreigners

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10389925" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10389925 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.researchgate.net/publication/332698329_Cestina_jako_cizi_jazyk_v_pruseciku_pohledu" target="_blank" >https://www.researchgate.net/publication/332698329_Cestina_jako_cizi_jazyk_v_pruseciku_pohledu</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Percepce kvantity vokálů cizojazyčných mluvčích u skupiny učitelů češtiny pro cizince

  • Original language description

    Jedním z důležitých aspektů při učení se cizímu jazyku je úspěšné zvládnutí jeho zvukové podoby. Zvukovým jevem na úrovni segmentů, který působí potíže jinojazyčným studentům češtiny, je také kvantita samohlásek. Na rozdíl například od angličtiny či ruštiny je v češtině délka samohlásek fonologická, rozlišuje lexémy nebo gramatické tvary téhož lexému (pasu - pásu, růži - růží). Její nenáležitá realizace tak může ztížit porozumění či změnit obsah výpovědi. Jinojazyční studenti mohou do češtiny přenášet ze své mateřštiny, případně dalšího cizího jazyka, odlišné vzorce týkající se kvantity vokálů. Odchylky v realizaci délky označují čeští posluchači jako rušivé a přispívající k cizímu akcentu (Veroňková, 2012; Romaševská - Veroňková, 2016). Jak vyplývá z materiálových analýz a zkušeností z výuky, problémem bývá také odhad adekvátního trvání vokálu. Odpověď na to, co je ještě krátký vokál a jaké trvání by měl mít vokál, aby byl považován za dlouhý, není triviální. Percepci kvantity ovlivňuje řada faktorů, např. kvalita vokálu či tempo řeči (srov. Rosner - Pickering, 1994). Důležitou roli však hraje také vlastní subjekt a jeho percepční nastavení. Cílem předkládaného experimentu bylo ověřit míru shody v percepci kvantity vokálů u respondentů, jimiž byli učitelé češtiny jako cizího jazyka, a to rodilí i nerodilí mluvčí. Výchozím materiálem byly nahrávky čtených projevů ruskojazyčných mluvčích češtiny analyzované ve studii (Gersamia, 2017). Z jejich části byl sestaven pilotní poslechový test, v němž posluchači zaznamenávali fonetickou realizaci kvantity na škále krátká-polodlouhá-dlouhá. Výsledky ukazují, že posluchači zaznamenávali realizaci předložených vzorků s velkou mírou shody. Někteří jednotliví respondenti se nicméně svým hodnocením od skupiny odlišovali. Ve vlastním záznamu kvantity v cílových slovech se objevily jak varianty s jednoznačnou shodou mezi posluchači, tak váhání mezi dvěma variantami či hodnocení rozkolísaná.

  • Czech name

    Percepce kvantity vokálů cizojazyčných mluvčích u skupiny učitelů češtiny pro cizince

  • Czech description

    Jedním z důležitých aspektů při učení se cizímu jazyku je úspěšné zvládnutí jeho zvukové podoby. Zvukovým jevem na úrovni segmentů, který působí potíže jinojazyčným studentům češtiny, je také kvantita samohlásek. Na rozdíl například od angličtiny či ruštiny je v češtině délka samohlásek fonologická, rozlišuje lexémy nebo gramatické tvary téhož lexému (pasu - pásu, růži - růží). Její nenáležitá realizace tak může ztížit porozumění či změnit obsah výpovědi. Jinojazyční studenti mohou do češtiny přenášet ze své mateřštiny, případně dalšího cizího jazyka, odlišné vzorce týkající se kvantity vokálů. Odchylky v realizaci délky označují čeští posluchači jako rušivé a přispívající k cizímu akcentu (Veroňková, 2012; Romaševská - Veroňková, 2016). Jak vyplývá z materiálových analýz a zkušeností z výuky, problémem bývá také odhad adekvátního trvání vokálu. Odpověď na to, co je ještě krátký vokál a jaké trvání by měl mít vokál, aby byl považován za dlouhý, není triviální. Percepci kvantity ovlivňuje řada faktorů, např. kvalita vokálu či tempo řeči (srov. Rosner - Pickering, 1994). Důležitou roli však hraje také vlastní subjekt a jeho percepční nastavení. Cílem předkládaného experimentu bylo ověřit míru shody v percepci kvantity vokálů u respondentů, jimiž byli učitelé češtiny jako cizího jazyka, a to rodilí i nerodilí mluvčí. Výchozím materiálem byly nahrávky čtených projevů ruskojazyčných mluvčích češtiny analyzované ve studii (Gersamia, 2017). Z jejich části byl sestaven pilotní poslechový test, v němž posluchači zaznamenávali fonetickou realizaci kvantity na škále krátká-polodlouhá-dlouhá. Výsledky ukazují, že posluchači zaznamenávali realizaci předložených vzorků s velkou mírou shody. Někteří jednotliví respondenti se nicméně svým hodnocením od skupiny odlišovali. Ve vlastním záznamu kvantity v cílových slovech se objevily jak varianty s jednoznačnou shodou mezi posluchači, tak váhání mezi dvěma variantami či hodnocení rozkolísaná.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA18-18300S" target="_blank" >GA18-18300S: Phonetic properties of Czech in non-native and native speakers' communication</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Čeština jako cizí jazyk v průsečíku pohledů

  • ISBN

    978-80-7308-884-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    20

  • Pages from-to

    261-280

  • Publisher name

    Univerzita Karlova, Filozofická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Aug 14, 2018

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article