John Chrysostom's Contagious Theatre. Introduction to Homily
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10392521" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10392521 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=91QR90PxSj" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=91QR90PxSj</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nakažlivé divadlo Jana Zlatoústého. Úvod ke kázání a překlad kázání Contra ludos et theatra
Original language description
Studie se zabývá kázáním Jana Zlatoústého Těm, kdo opouštějí chrám a odcházejí do hippodromu a do divadel. Zasazuje je do kontextu Zlatoústého díla, ale také do dobové diskuse o divadle. Analyzuje základní argumenty, jimiž kazatel kritizuje divadlo jako modloslužbu, ale upozorňuje také na méně zřejmou inspiraci Platónovou naukou o mimésis. Zlatoústý považuje divadlo za "falešnou" mimésis v kontrastu k pravé replikaci eucharistie, již nazývá "nestvořené duchovní divadlo" (aplaston theatron pneumatikon). Rozpracovává také platónský koncept vášní a uplatňuje obrazy známé z Platónových spisů. Vykresluje divadlo jako chorobu předávanou mezi diváky způsobem popsaným v Platónově Iónu, pomocí tzv. "magnetické teorie vnímání", tj. nejrozšířenější antické percepční teorie. Následuje překlad analyzovaného kázání.
Czech name
Nakažlivé divadlo Jana Zlatoústého. Úvod ke kázání a překlad kázání Contra ludos et theatra
Czech description
Studie se zabývá kázáním Jana Zlatoústého Těm, kdo opouštějí chrám a odcházejí do hippodromu a do divadel. Zasazuje je do kontextu Zlatoústého díla, ale také do dobové diskuse o divadle. Analyzuje základní argumenty, jimiž kazatel kritizuje divadlo jako modloslužbu, ale upozorňuje také na méně zřejmou inspiraci Platónovou naukou o mimésis. Zlatoústý považuje divadlo za "falešnou" mimésis v kontrastu k pravé replikaci eucharistie, již nazývá "nestvořené duchovní divadlo" (aplaston theatron pneumatikon). Rozpracovává také platónský koncept vášní a uplatňuje obrazy známé z Platónových spisů. Vykresluje divadlo jako chorobu předávanou mezi diváky způsobem popsaným v Platónově Iónu, pomocí tzv. "magnetické teorie vnímání", tj. nejrozšířenější antické percepční teorie. Následuje překlad analyzovaného kázání.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Divadelni Revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Volume of the periodical
29
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
31-39
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85058119041