Portrait silhouettes. The most faithful imprint of human existence or mere capture of shadow?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10395349" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10395349 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Portrétní siluety. Nejvěrnější otisk lidské existence, či pouhé zachycení stínu?
Original language description
Siluety jsou specifickou částí vizuální kultury. Obsahují v sobě jistý paradox, který výstižně popsal švýcarský spisovatel a fyziognomik Johann Kaspar Lavater (1741-1801): "Stínové obrysy lidské postavy či tváře jsou ty nejslabší, nejprázdnější ale zároveň (...) nejpravdivější a nejvěrnější obrazy zachycující člověka." Jakou má pouhý obrys lidského stínu vypovídací hodnotu o lidské osobě? Do jaké míry osvícenští vědci, ale i obecně osvícenská společnost, považovali profil za natolik charakteristický rys člověka, že jej dokáže vystihnout nejen v jeho fyzické, ale i duševní podobě a povaze? Již Plinius starší spojil vznik siluet se samotnými počátky portrétního malířství. Pověst o dívce Korinthiy, která obkreslila stín svého milého krátce před jeho odchodem do války, se stala jedním z inspiračních zdrojů pro tvorbu siluet v 18. a 19. století i samostatným námětem výtvarného umění. Siluetu lze chápat jako otisk lidského jedince a jeho existence. Na druhou stranu se však jedná o zafixování pouhého stínu, takže v siluetách je zastoupen nejen odkaz k existenci portrétovaného, ale také k jeho absenci. Příspěvek mapuje proměnu recepce siluet od konce 18. století do konce 20. století a některá dílčí témata týkající se zasazení siluet do kontextu dobové vizuální kultury, jakými jsou profilové portréty či vztah siluet k počátkům fotografie.
Czech name
Portrétní siluety. Nejvěrnější otisk lidské existence, či pouhé zachycení stínu?
Czech description
Siluety jsou specifickou částí vizuální kultury. Obsahují v sobě jistý paradox, který výstižně popsal švýcarský spisovatel a fyziognomik Johann Kaspar Lavater (1741-1801): "Stínové obrysy lidské postavy či tváře jsou ty nejslabší, nejprázdnější ale zároveň (...) nejpravdivější a nejvěrnější obrazy zachycující člověka." Jakou má pouhý obrys lidského stínu vypovídací hodnotu o lidské osobě? Do jaké míry osvícenští vědci, ale i obecně osvícenská společnost, považovali profil za natolik charakteristický rys člověka, že jej dokáže vystihnout nejen v jeho fyzické, ale i duševní podobě a povaze? Již Plinius starší spojil vznik siluet se samotnými počátky portrétního malířství. Pověst o dívce Korinthiy, která obkreslila stín svého milého krátce před jeho odchodem do války, se stala jedním z inspiračních zdrojů pro tvorbu siluet v 18. a 19. století i samostatným námětem výtvarného umění. Siluetu lze chápat jako otisk lidského jedince a jeho existence. Na druhou stranu se však jedná o zafixování pouhého stínu, takže v siluetách je zastoupen nejen odkaz k existenci portrétovaného, ale také k jeho absenci. Příspěvek mapuje proměnu recepce siluet od konce 18. století do konce 20. století a některá dílčí témata týkající se zasazení siluet do kontextu dobové vizuální kultury, jakými jsou profilové portréty či vztah siluet k počátkům fotografie.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Teritoria umění
ISBN
978-80-7331-514-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
18
Pages from-to
10-27
Publisher name
AMU
Place of publication
Praha
Event location
AMU
Event date
May 23, 2018
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—