All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Dynamics of Explosion and Art at the Centre of Europe (1908 - 1928).

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10404163" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10404163 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dynamika exploze a umění uprostřed Evropy (1908-1928).

  • Original language description

    Na jedné straně se v prvním desetiletí 20. století setkáváme s fascinací životem a jeho dynamikou, převratnými objevy v přírodních a technických vědách, na druhé straně s fascinací mysticismem, antroposofií a hermeticko-heretickými naukami. Požadavek nového &quot;technického umění&quot; z prvního Manifestu futurismu z února 1909 se časově protíná s pitturou metafisikou Chiricových obrazů s jejich snově melancholickou atmosférou, která měla být svou statičností a reflexivností obrazu světa protikladem k dynamickému a obrazoboreckému futurismu. Do protikladu negace a &quot;zapomínání&quot; minulosti byl postaven jiný model kultury a umění - vedle pittury metafisiky, částečně kubismus a expresionismus -, v němž paměť, mýtus, nové vidění tradice zaujímá konstitutivní pozici. Pojem zlom, rozlomení evokuje explozi, rozpad. Jurij M. Lotman uvažuje ve své teorii kulturní dynamiky - a dynamiky kultur - o dvou základních mechanismech kulturněhistorické dynamiky: o evoluci a explozi.

  • Czech name

    Dynamika exploze a umění uprostřed Evropy (1908-1928).

  • Czech description

    Na jedné straně se v prvním desetiletí 20. století setkáváme s fascinací životem a jeho dynamikou, převratnými objevy v přírodních a technických vědách, na druhé straně s fascinací mysticismem, antroposofií a hermeticko-heretickými naukami. Požadavek nového &quot;technického umění&quot; z prvního Manifestu futurismu z února 1909 se časově protíná s pitturou metafisikou Chiricových obrazů s jejich snově melancholickou atmosférou, která měla být svou statičností a reflexivností obrazu světa protikladem k dynamickému a obrazoboreckému futurismu. Do protikladu negace a &quot;zapomínání&quot; minulosti byl postaven jiný model kultury a umění - vedle pittury metafisiky, částečně kubismus a expresionismus -, v němž paměť, mýtus, nové vidění tradice zaujímá konstitutivní pozici. Pojem zlom, rozlomení evokuje explozi, rozpad. Jurij M. Lotman uvažuje ve své teorii kulturní dynamiky - a dynamiky kultur - o dvou základních mechanismech kulturněhistorické dynamiky: o evoluci a explozi.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>O - Projekt operacniho programu

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Rozlomená doba 1908–1928. Avantgardy ve střední Evropě.

  • ISBN

    978-80-88256-08-3

  • Number of pages of the result

    10

  • Pages from-to

    22-31

  • Number of pages of the book

    688

  • Publisher name

    Arbor vitae, Muzeum umění Olomouc

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter