The Dynamics of Explosion and Art at the Centre of Europe (1908 - 1928).
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10404163" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10404163 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dynamika exploze a umění uprostřed Evropy (1908-1928).
Original language description
Na jedné straně se v prvním desetiletí 20. století setkáváme s fascinací životem a jeho dynamikou, převratnými objevy v přírodních a technických vědách, na druhé straně s fascinací mysticismem, antroposofií a hermeticko-heretickými naukami. Požadavek nového "technického umění" z prvního Manifestu futurismu z února 1909 se časově protíná s pitturou metafisikou Chiricových obrazů s jejich snově melancholickou atmosférou, která měla být svou statičností a reflexivností obrazu světa protikladem k dynamickému a obrazoboreckému futurismu. Do protikladu negace a "zapomínání" minulosti byl postaven jiný model kultury a umění - vedle pittury metafisiky, částečně kubismus a expresionismus -, v němž paměť, mýtus, nové vidění tradice zaujímá konstitutivní pozici. Pojem zlom, rozlomení evokuje explozi, rozpad. Jurij M. Lotman uvažuje ve své teorii kulturní dynamiky - a dynamiky kultur - o dvou základních mechanismech kulturněhistorické dynamiky: o evoluci a explozi.
Czech name
Dynamika exploze a umění uprostřed Evropy (1908-1928).
Czech description
Na jedné straně se v prvním desetiletí 20. století setkáváme s fascinací životem a jeho dynamikou, převratnými objevy v přírodních a technických vědách, na druhé straně s fascinací mysticismem, antroposofií a hermeticko-heretickými naukami. Požadavek nového "technického umění" z prvního Manifestu futurismu z února 1909 se časově protíná s pitturou metafisikou Chiricových obrazů s jejich snově melancholickou atmosférou, která měla být svou statičností a reflexivností obrazu světa protikladem k dynamickému a obrazoboreckému futurismu. Do protikladu negace a "zapomínání" minulosti byl postaven jiný model kultury a umění - vedle pittury metafisiky, částečně kubismus a expresionismus -, v němž paměť, mýtus, nové vidění tradice zaujímá konstitutivní pozici. Pojem zlom, rozlomení evokuje explozi, rozpad. Jurij M. Lotman uvažuje ve své teorii kulturní dynamiky - a dynamiky kultur - o dvou základních mechanismech kulturněhistorické dynamiky: o evoluci a explozi.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Rozlomená doba 1908–1928. Avantgardy ve střední Evropě.
ISBN
978-80-88256-08-3
Number of pages of the result
10
Pages from-to
22-31
Number of pages of the book
688
Publisher name
Arbor vitae, Muzeum umění Olomouc
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—