All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Endings -a and -u of genitive singular inanimate masculine nouns: a corpus approach to teaching Czech as a foreign language

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10402688" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10402688 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=5xw3wdPItF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=5xw3wdPItF</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Koncovky -a a -u genitivu singuláru maskulin neživotných s ohledem na korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka

  • Original language description

    Cílem této studie je nahlédnout problematiku konkurenčních koncovek -a a -u genitivu singuláru maskulin neživotných z úhlu pohledu jazykové výuky cizinců. Důraz je zde kladen na systematický popis distribuce konkurenčních genitivních koncovek -a a -u založený na korpusových metodách. V první fázi jsme podrobili analýze část žákovského korpusu zahrnující texty studentů se slovanským mateřským jazykem. Výsledky ukázaly, že studenti poměrně často zaměňují obě koncovky; nejčastěji docházelo k záměně správné koncovky -u za -a. V další fázi jsme prozkoumali konkurenci genitivních koncovek -a a -u v korpusu současné češtiny pomocí nástroje Morfio, jenž určil relevantní dvojice slov k další analýze. Získané dublety byly setříděny do tří kategorií: a) substantiva mající stejný etymologický původ i význam, b) substantiva mající stejný etymologický původ, avšak rozdílný význam a c) substantiva s neprůkaznou konkurencí genitivních koncovek. Takto systematizovaný seznam dvojic spolu s uvedenou proporcionální a absolutní frekvencí je zdrojem informací o tom, kterou koncovku je s ohledem na četnost výskytu vhodnější použít. Taková informace je pro studenty češtiny pro cizince důležitá, neboť jim umožňuje vybrat s dubletních tvarů tu koncovku, která je bližší aktuálnímu frekventovanému úzu. Na daném materiálu byla následně vypracována tři korpusová cvičení: dvě přímá cvičení, zaměřená na určení častější varianty, a jedno cvičení nepřímé, zohledňující sémantické rozdíly v použití jednotlivých koncovek.

  • Czech name

    Koncovky -a a -u genitivu singuláru maskulin neživotných s ohledem na korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka

  • Czech description

    Cílem této studie je nahlédnout problematiku konkurenčních koncovek -a a -u genitivu singuláru maskulin neživotných z úhlu pohledu jazykové výuky cizinců. Důraz je zde kladen na systematický popis distribuce konkurenčních genitivních koncovek -a a -u založený na korpusových metodách. V první fázi jsme podrobili analýze část žákovského korpusu zahrnující texty studentů se slovanským mateřským jazykem. Výsledky ukázaly, že studenti poměrně často zaměňují obě koncovky; nejčastěji docházelo k záměně správné koncovky -u za -a. V další fázi jsme prozkoumali konkurenci genitivních koncovek -a a -u v korpusu současné češtiny pomocí nástroje Morfio, jenž určil relevantní dvojice slov k další analýze. Získané dublety byly setříděny do tří kategorií: a) substantiva mající stejný etymologický původ i význam, b) substantiva mající stejný etymologický původ, avšak rozdílný význam a c) substantiva s neprůkaznou konkurencí genitivních koncovek. Takto systematizovaný seznam dvojic spolu s uvedenou proporcionální a absolutní frekvencí je zdrojem informací o tom, kterou koncovku je s ohledem na četnost výskytu vhodnější použít. Taková informace je pro studenty češtiny pro cizince důležitá, neboť jim umožňuje vybrat s dubletních tvarů tu koncovku, která je bližší aktuálnímu frekventovanému úzu. Na daném materiálu byla následně vypracována tři korpusová cvičení: dvě přímá cvičení, zaměřená na určení častější varianty, a jedno cvičení nepřímé, zohledňující sémantické rozdíly v použití jednotlivých koncovek.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics

  • ISSN

    1804-3240

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    11

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    19

  • Pages from-to

    39-57

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database