All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Marian Piety and the wall paintings at the Church of the Immaculate Conception of the Virgin Mary and St. Bernardin of Siena in Olomouc

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10382725" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10382725 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=hswQknSFQa" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=hswQknSFQa</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mariánská úcta a nástěnné malby v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Bernardina Sienského v Olomouci na Bělidlech

  • Original language description

    Zbožnost a důraz na tradiční postavy lidové kultury, tedy Pannu Marii a Krista, je jedním z typických znaků období pozdního středověku. Nástěnné malby v kněžišti a na triumfálním oblouku kostela Neposkvrněného početí Panny Marie v Olomouci lze dát do souvislosti s mariánskou úctou a označit je za projev mariánského růžence, podporovaného mendikanty, zvláště františkány - observanty. Mezi nimi byla v 15. století nejvíce rozšířená podoba mariánského růžence, jež propagoval sv. Bernardin Sienský a následně jeho žák, Jan Kapistrán. Kapistránova mise ve střední Evropě v polovině 15. století významně ovlivnila dění v inkriminované oblasti na několik desetiletí dopředu, jak dokládá vzrůstající obliba františkánů - observantů, či opětovný důraz na výtvarné umění v sakrálních stavbách. Nástěnná malba Růžencové Madony z roku 1500 na epištolní straně vítězného oblouku olomouckého kostela je inspirována deskovým obrazem Corona Beatissimae Mariae, který je v současné době uložen v Národním muzeu ve Varšavě, avšak původem z observantského domu ve Vratislavi. Ikonografie desky, jež vznikla krátce před rokem 1500, je dokladem řádové úcty k Panně Marii a mariánského růžence pěstovaného uvnitř řádu. Možným objednavatelem nástěnných maleb v olomouckém kostele je Jan Filipec, jež byl před vstupem do řádu v diplomatických službách Matyáše Korvína a následně i Vladislava II. Jagellonského a velmi dobře znal situaci jak v Olomouci, tak ve Vratislavi.

  • Czech name

    Mariánská úcta a nástěnné malby v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Bernardina Sienského v Olomouci na Bělidlech

  • Czech description

    Zbožnost a důraz na tradiční postavy lidové kultury, tedy Pannu Marii a Krista, je jedním z typických znaků období pozdního středověku. Nástěnné malby v kněžišti a na triumfálním oblouku kostela Neposkvrněného početí Panny Marie v Olomouci lze dát do souvislosti s mariánskou úctou a označit je za projev mariánského růžence, podporovaného mendikanty, zvláště františkány - observanty. Mezi nimi byla v 15. století nejvíce rozšířená podoba mariánského růžence, jež propagoval sv. Bernardin Sienský a následně jeho žák, Jan Kapistrán. Kapistránova mise ve střední Evropě v polovině 15. století významně ovlivnila dění v inkriminované oblasti na několik desetiletí dopředu, jak dokládá vzrůstající obliba františkánů - observantů, či opětovný důraz na výtvarné umění v sakrálních stavbách. Nástěnná malba Růžencové Madony z roku 1500 na epištolní straně vítězného oblouku olomouckého kostela je inspirována deskovým obrazem Corona Beatissimae Mariae, který je v současné době uložen v Národním muzeu ve Varšavě, avšak původem z observantského domu ve Vratislavi. Ikonografie desky, jež vznikla krátce před rokem 1500, je dokladem řádové úcty k Panně Marii a mariánského růžence pěstovaného uvnitř řádu. Možným objednavatelem nástěnných maleb v olomouckém kostele je Jan Filipec, jež byl před vstupem do řádu v diplomatických službách Matyáše Korvína a následně i Vladislava II. Jagellonského a velmi dobře znal situaci jak v Olomouci, tak ve Vratislavi.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2019

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    20

  • Pages from-to

    49-68

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database