All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

"Not without sadness I read Nietszche." Ladislav Klíma and the anxiety of influence

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10416721" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10416721 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    "Ne bez tesknoty čtu teď Nietzscheho." Ladislav Klíma a úzkost z ovlivnění

  • Original language description

    Ladislav Klíma bývá mnohými interprety popisován jako jeden z nejoriginálnějších (nejen) českých spisovatelů a filosofů. Najdou se ale i četné kritické názory, které jeho dílo považují za nebezpečné, perverzní či neoriginální. Nejvýznamnější kritikou, která problematizuje původnost Klímova myšlení, je studie Urse Heftricha, otištěná v knize Nietzsche v Čechách. Podle německého literárního vědce Klíma nepřináší nic nového, je pouhým epigonem Friedricha Nietzscheho, jeho karikaturou či &quot;Zarathustrovou opicí&quot;. Ačkoli je Heftrichův text podnětnou a erudovanou analýzou, která vnáší do české, mnohdy exaltované recepce Ladislava Klímy střízlivější pohled, trpí metodologickými nedostatky. Mým cílem však není s Heftrichem polemizovat. Namísto otázky &quot;co nám autor oproti svému předchůdci přinesl nového?&quot; si položím otázku &quot;co zdrojový autor znamenal pro autora ovlivněného?&quot; Inspirací při tomto přístupu je mi zejména logika &quot;úzkosti z ovlivnění&quot;, s kterou přichází ve stejnojmenné knize Harold Bloom. Ukáže se, že to, co Heftrich vnímal jako popud k negativnímu hodnocení Klímova díla, je jedním ze základních principů jakéhokoli literárního ovlivnění. Pro Klímu byla originalita důležitým požadavkem, který splýval s požadavkem autentické existence. Považoval se za prvního skutečného filosofa, za &quot;jedinečný fenomén&quot;. Chtěl nejen vytvořit dílo, jaké nemělo v dějinách myšlení a literatury obdoby, ale osobitě a podle vlastních zákonů chtěl také žít. V tomto ohledu bylo pro něj ovlivnění německým filosofem palčivou záležitostí: &quot;Dokud ještě obdivuju Nietzscheho, jsem červ. Vyhnat si to už jednou ze střev -&quot; Na Klímově souboji s Friedrichem Nietzschem se pokusím demonstrovat motivy a cíle jeho snahy o &quot;sebepřekonání&quot; a &quot;sebeutváření&quot;, které jsou nutným předpokladem k dokonalému bytí - bytí Bohem.

  • Czech name

    "Ne bez tesknoty čtu teď Nietzscheho." Ladislav Klíma a úzkost z ovlivnění

  • Czech description

    Ladislav Klíma bývá mnohými interprety popisován jako jeden z nejoriginálnějších (nejen) českých spisovatelů a filosofů. Najdou se ale i četné kritické názory, které jeho dílo považují za nebezpečné, perverzní či neoriginální. Nejvýznamnější kritikou, která problematizuje původnost Klímova myšlení, je studie Urse Heftricha, otištěná v knize Nietzsche v Čechách. Podle německého literárního vědce Klíma nepřináší nic nového, je pouhým epigonem Friedricha Nietzscheho, jeho karikaturou či &quot;Zarathustrovou opicí&quot;. Ačkoli je Heftrichův text podnětnou a erudovanou analýzou, která vnáší do české, mnohdy exaltované recepce Ladislava Klímy střízlivější pohled, trpí metodologickými nedostatky. Mým cílem však není s Heftrichem polemizovat. Namísto otázky &quot;co nám autor oproti svému předchůdci přinesl nového?&quot; si položím otázku &quot;co zdrojový autor znamenal pro autora ovlivněného?&quot; Inspirací při tomto přístupu je mi zejména logika &quot;úzkosti z ovlivnění&quot;, s kterou přichází ve stejnojmenné knize Harold Bloom. Ukáže se, že to, co Heftrich vnímal jako popud k negativnímu hodnocení Klímova díla, je jedním ze základních principů jakéhokoli literárního ovlivnění. Pro Klímu byla originalita důležitým požadavkem, který splýval s požadavkem autentické existence. Považoval se za prvního skutečného filosofa, za &quot;jedinečný fenomén&quot;. Chtěl nejen vytvořit dílo, jaké nemělo v dějinách myšlení a literatury obdoby, ale osobitě a podle vlastních zákonů chtěl také žít. V tomto ohledu bylo pro něj ovlivnění německým filosofem palčivou záležitostí: &quot;Dokud ještě obdivuju Nietzscheho, jsem červ. Vyhnat si to už jednou ze střev -&quot; Na Klímově souboji s Friedrichem Nietzschem se pokusím demonstrovat motivy a cíle jeho snahy o &quot;sebepřekonání&quot; a &quot;sebeutváření&quot;, které jsou nutným předpokladem k dokonalému bytí - bytí Bohem.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60205 - Literary theory

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů