Summary of Hegel's Phenomenology of World
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10419540" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10419540 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=D1KeF6fW~N" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=D1KeF6fW~N</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.26806/fd.v12i1.315" target="_blank" >10.26806/fd.v12i1.315</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Précis knihy Hegelova fenomenologie světa
Original language description
Pojednání shrnuje základní argumenty knihy Hegelova fenomenologie světa (2018). Autorka se připojuje k tradici, která jenský spis vykládá jako tzv. Bildungsroman, a na tomto pozadí osvětluje pojem světa, který jí slouží jako hermeneutický klíč celkové interpretace knihy. Proti tradičním interpretacím Fenomenologie jako "Bildungsromanu" autorka tvrdí, že se zde "nebuduje" vědomí, ale konkrétní forma světa. Vědomí vychází ve svém vnímání, myšlení a jednání vždy z určitého konceptu světa či světskosti. V tomto smyslu chápe autorka svět jako model skutečnosti podmiňující vědomí ve výkonu poznání i jednání. Postup Fenomenologie je vývojem, v němž se jednotlivé světy coby "konkrétní celky", tedy modely skutečnosti, postupně hroutí, protože skutečnost nedostatečně vystihují. Tento nedostatek se typicky ohlašuje v zakoušených epistemologických, morálních či praktických nezdarech. Absolutní vědění je pojato jako ta úroveň, na níž se podaří formulovat svět, který skutečnosti, alespoň podle Hegelova nároku, nejlépe "odpovídá": tento svět stojí na uznání konečnosti a plurality jakožto konstitutivních principů skutečnosti.
Czech name
Précis knihy Hegelova fenomenologie světa
Czech description
Pojednání shrnuje základní argumenty knihy Hegelova fenomenologie světa (2018). Autorka se připojuje k tradici, která jenský spis vykládá jako tzv. Bildungsroman, a na tomto pozadí osvětluje pojem světa, který jí slouží jako hermeneutický klíč celkové interpretace knihy. Proti tradičním interpretacím Fenomenologie jako "Bildungsromanu" autorka tvrdí, že se zde "nebuduje" vědomí, ale konkrétní forma světa. Vědomí vychází ve svém vnímání, myšlení a jednání vždy z určitého konceptu světa či světskosti. V tomto smyslu chápe autorka svět jako model skutečnosti podmiňující vědomí ve výkonu poznání i jednání. Postup Fenomenologie je vývojem, v němž se jednotlivé světy coby "konkrétní celky", tedy modely skutečnosti, postupně hroutí, protože skutečnost nedostatečně vystihují. Tento nedostatek se typicky ohlašuje v zakoušených epistemologických, morálních či praktických nezdarech. Absolutní vědění je pojato jako ta úroveň, na níž se podaří formulovat svět, který skutečnosti, alespoň podle Hegelova nároku, nejlépe "odpovídá": tento svět stojí na uznání konečnosti a plurality jakožto konstitutivních principů skutečnosti.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů