All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Parallelism of Opposites. The Pictorial Mythology of Hans von Marées and Its Interpreters: Wölfflin, Rintelen and Worringer

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10423094" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10423094 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Souběžnost protikladů. Maréesova obrazová mytologie a její interpreti Wölfflin, Rintelen a Worringer

  • Original language description

    Na první pohled (zdánlivě) paradoxní vztah archaičnosti a modernosti patří k signaturám moderny již od pokusů o estetiku „nové mytologie“ v romantismu. V příspěvku půjde o hermeneutiku konfrontace archaického a moderního, uměleckého a estetického statutu mýtu v moderně, tradice a inovace na konkrétním příkladu: na interpretaci „elementárního projevu bytí“ v díle Hanse von Maréese (1837-1887) z pera historika umění Friedricha Rintelena (1881-1926). Rintelen, náležející jako Hans Jantzen nebo Wilhelm Worringer ke generaci expresionistů, vzbudil v uměnovědě své doby velkou pozornost monografií Giotto und die Giottoapokryphen (1912), kterou se rázem stal jednou z nejrenomovanějších osobností oboru. V roce 1914, ve svých třiatřiceti letech, převzal jako nástupce Heinricha Wölfflina a jako dědic katedry Jacoba Burckhardta prominentní profesuru dějin umění na univerzitě v Basileji, kde se 1925 stal také ředitelem Muzea umění (Kunstmuseum Basel). Kniha o Giottovi by – slovy Rintelenova žáka Theodora Hetzera – nemohla vzniknout, kdyby Rintelen „nestál uprostřed moderního umění“. Tato souběžnost protikladů je umělecko-estetickým principem Rintelenova nazírání a chápání umění a uměleckého tvoření, jež nachází svůj pregnantní výraz právě v jeho pojednání z roku 1909 o díle Hanse von Maréese, který hledal rovnováhu mezi základními myšlenkami antiky a moderností, a který si vytvořil svůj osobitý (moderní) mýtus „trhačů pomerančů“ jako obrazovou metaforu opravdového umělce. Nakonec spojuje Maréese a Rintelena také osudová láska k Itálii, kde oba našli také místo svého posledního odpočinku.

  • Czech name

    Souběžnost protikladů. Maréesova obrazová mytologie a její interpreti Wölfflin, Rintelen a Worringer

  • Czech description

    Na první pohled (zdánlivě) paradoxní vztah archaičnosti a modernosti patří k signaturám moderny již od pokusů o estetiku „nové mytologie“ v romantismu. V příspěvku půjde o hermeneutiku konfrontace archaického a moderního, uměleckého a estetického statutu mýtu v moderně, tradice a inovace na konkrétním příkladu: na interpretaci „elementárního projevu bytí“ v díle Hanse von Maréese (1837-1887) z pera historika umění Friedricha Rintelena (1881-1926). Rintelen, náležející jako Hans Jantzen nebo Wilhelm Worringer ke generaci expresionistů, vzbudil v uměnovědě své doby velkou pozornost monografií Giotto und die Giottoapokryphen (1912), kterou se rázem stal jednou z nejrenomovanějších osobností oboru. V roce 1914, ve svých třiatřiceti letech, převzal jako nástupce Heinricha Wölfflina a jako dědic katedry Jacoba Burckhardta prominentní profesuru dějin umění na univerzitě v Basileji, kde se 1925 stal také ředitelem Muzea umění (Kunstmuseum Basel). Kniha o Giottovi by – slovy Rintelenova žáka Theodora Hetzera – nemohla vzniknout, kdyby Rintelen „nestál uprostřed moderního umění“. Tato souběžnost protikladů je umělecko-estetickým principem Rintelenova nazírání a chápání umění a uměleckého tvoření, jež nachází svůj pregnantní výraz právě v jeho pojednání z roku 1909 o díle Hanse von Maréese, který hledal rovnováhu mezi základními myšlenkami antiky a moderností, a který si vytvořil svůj osobitý (moderní) mýtus „trhačů pomerančů“ jako obrazovou metaforu opravdového umělce. Nakonec spojuje Maréese a Rintelena také osudová láska k Itálii, kde oba našli také místo svého posledního odpočinku.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Umění a evoluce. Sborník pro Jindřicha Vybírala / Art and Evolution - A Festschrift for Jindřich Vybíral

  • ISBN

    978-80-88308-14-0

  • Number of pages of the result

    10

  • Pages from-to

    207-216

  • Number of pages of the book

    384

  • Publisher name

    Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter