Parallelism of Opposites. The Pictorial Mythology of Hans von Marées and Its Interpreters: Wölfflin, Rintelen and Worringer
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10423094" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10423094 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Souběžnost protikladů. Maréesova obrazová mytologie a její interpreti Wölfflin, Rintelen a Worringer
Original language description
Na první pohled (zdánlivě) paradoxní vztah archaičnosti a modernosti patří k signaturám moderny již od pokusů o estetiku „nové mytologie“ v romantismu. V příspěvku půjde o hermeneutiku konfrontace archaického a moderního, uměleckého a estetického statutu mýtu v moderně, tradice a inovace na konkrétním příkladu: na interpretaci „elementárního projevu bytí“ v díle Hanse von Maréese (1837-1887) z pera historika umění Friedricha Rintelena (1881-1926). Rintelen, náležející jako Hans Jantzen nebo Wilhelm Worringer ke generaci expresionistů, vzbudil v uměnovědě své doby velkou pozornost monografií Giotto und die Giottoapokryphen (1912), kterou se rázem stal jednou z nejrenomovanějších osobností oboru. V roce 1914, ve svých třiatřiceti letech, převzal jako nástupce Heinricha Wölfflina a jako dědic katedry Jacoba Burckhardta prominentní profesuru dějin umění na univerzitě v Basileji, kde se 1925 stal také ředitelem Muzea umění (Kunstmuseum Basel). Kniha o Giottovi by – slovy Rintelenova žáka Theodora Hetzera – nemohla vzniknout, kdyby Rintelen „nestál uprostřed moderního umění“. Tato souběžnost protikladů je umělecko-estetickým principem Rintelenova nazírání a chápání umění a uměleckého tvoření, jež nachází svůj pregnantní výraz právě v jeho pojednání z roku 1909 o díle Hanse von Maréese, který hledal rovnováhu mezi základními myšlenkami antiky a moderností, a který si vytvořil svůj osobitý (moderní) mýtus „trhačů pomerančů“ jako obrazovou metaforu opravdového umělce. Nakonec spojuje Maréese a Rintelena také osudová láska k Itálii, kde oba našli také místo svého posledního odpočinku.
Czech name
Souběžnost protikladů. Maréesova obrazová mytologie a její interpreti Wölfflin, Rintelen a Worringer
Czech description
Na první pohled (zdánlivě) paradoxní vztah archaičnosti a modernosti patří k signaturám moderny již od pokusů o estetiku „nové mytologie“ v romantismu. V příspěvku půjde o hermeneutiku konfrontace archaického a moderního, uměleckého a estetického statutu mýtu v moderně, tradice a inovace na konkrétním příkladu: na interpretaci „elementárního projevu bytí“ v díle Hanse von Maréese (1837-1887) z pera historika umění Friedricha Rintelena (1881-1926). Rintelen, náležející jako Hans Jantzen nebo Wilhelm Worringer ke generaci expresionistů, vzbudil v uměnovědě své doby velkou pozornost monografií Giotto und die Giottoapokryphen (1912), kterou se rázem stal jednou z nejrenomovanějších osobností oboru. V roce 1914, ve svých třiatřiceti letech, převzal jako nástupce Heinricha Wölfflina a jako dědic katedry Jacoba Burckhardta prominentní profesuru dějin umění na univerzitě v Basileji, kde se 1925 stal také ředitelem Muzea umění (Kunstmuseum Basel). Kniha o Giottovi by – slovy Rintelenova žáka Theodora Hetzera – nemohla vzniknout, kdyby Rintelen „nestál uprostřed moderního umění“. Tato souběžnost protikladů je umělecko-estetickým principem Rintelenova nazírání a chápání umění a uměleckého tvoření, jež nachází svůj pregnantní výraz právě v jeho pojednání z roku 1909 o díle Hanse von Maréese, který hledal rovnováhu mezi základními myšlenkami antiky a moderností, a který si vytvořil svůj osobitý (moderní) mýtus „trhačů pomerančů“ jako obrazovou metaforu opravdového umělce. Nakonec spojuje Maréese a Rintelena také osudová láska k Itálii, kde oba našli také místo svého posledního odpočinku.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Umění a evoluce. Sborník pro Jindřicha Vybírala / Art and Evolution - A Festschrift for Jindřich Vybíral
ISBN
978-80-88308-14-0
Number of pages of the result
10
Pages from-to
207-216
Number of pages of the book
384
Publisher name
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—