All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

A Music Policy of the Socialist Realism through the Perspective of Composer Václav Dobiáš

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10423133" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10423133 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ba6p3NXwuC" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ba6p3NXwuC</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kulturní politika Svazu československých skladatelů v období socialistického realismu perspektivou Václava Dobiáše

  • Original language description

    Tématem této studie je kulturní politika v hudební oblasti v období československého socialistického realismu. Toto období je analyzováno z pohledu jednoho z ústředních aktérů Václava Dobiáše (1909-1978). Tento komponista, vysoký kulturní činovník Syndikátu českých skladatelů a následně předseda Svazu čs. skladatelů, představuje příklad skladatele, který vzešel z předválečného avantgardního prostředí, ovšem po osvobození v roce 1945 vstoupil do KSČ, s níž spojil svůj umělecký i politický život. Na jeho kulturně politických aktivitách se studie snaží poukázat na postupné přejímání sovětského modelu kulturní politiky, který je bytostně spojen s tvůrčí metodou socialistického realismu. První polovina studie se věnuje Dobiášově působení v Syndikátu českých skladatelů a na Ministerstvu informací, kde vystupoval jako jeden z nejvíce uvědomělých a aktivních kulturních pracovníků. Důraz je především kladen na představení jeho vize o správné a společensky žádané kulturní politice. Pro tuto část jsou zásadním zdrojem informací prameny z Ministerstva informací, Kulturně propagační komise ÚV KSČ a osobní složka Václava Dobiáše uložená ve fondu Svaz čs. skladatelů. Druhá část studie se soustřeďuje na období po roce 1949, kdy byl založen Svaz čs. skladatelů, v jehož Ústředním výboru Dobiáš pravidelně vystupoval a od roku 1952 zastával funkci předsedy. Na základě debat mezi skladateli a hudebními vědci je poukázáno na specifika období socialistického realismu, kdy byla diskutována otázka správné tvorby, mezinárodní spolupráce i vnitřní fungování a význam Svazu čs. skladatelů. V rámci diskuzí je zejména akcentována role Dobiáše na realizaci nové hudební kultury, která měla reprezentovat propagandistický prostředek působení na tehdejšího posluchače. Tato část studie vychází především z fondu Svaz čs. skladatelů, případně měsíčníku Hudební rozhledy vydávaného Svazem čs. skladatelů.

  • Czech name

    Kulturní politika Svazu československých skladatelů v období socialistického realismu perspektivou Václava Dobiáše

  • Czech description

    Tématem této studie je kulturní politika v hudební oblasti v období československého socialistického realismu. Toto období je analyzováno z pohledu jednoho z ústředních aktérů Václava Dobiáše (1909-1978). Tento komponista, vysoký kulturní činovník Syndikátu českých skladatelů a následně předseda Svazu čs. skladatelů, představuje příklad skladatele, který vzešel z předválečného avantgardního prostředí, ovšem po osvobození v roce 1945 vstoupil do KSČ, s níž spojil svůj umělecký i politický život. Na jeho kulturně politických aktivitách se studie snaží poukázat na postupné přejímání sovětského modelu kulturní politiky, který je bytostně spojen s tvůrčí metodou socialistického realismu. První polovina studie se věnuje Dobiášově působení v Syndikátu českých skladatelů a na Ministerstvu informací, kde vystupoval jako jeden z nejvíce uvědomělých a aktivních kulturních pracovníků. Důraz je především kladen na představení jeho vize o správné a společensky žádané kulturní politice. Pro tuto část jsou zásadním zdrojem informací prameny z Ministerstva informací, Kulturně propagační komise ÚV KSČ a osobní složka Václava Dobiáše uložená ve fondu Svaz čs. skladatelů. Druhá část studie se soustřeďuje na období po roce 1949, kdy byl založen Svaz čs. skladatelů, v jehož Ústředním výboru Dobiáš pravidelně vystupoval a od roku 1952 zastával funkci předsedy. Na základě debat mezi skladateli a hudebními vědci je poukázáno na specifika období socialistického realismu, kdy byla diskutována otázka správné tvorby, mezinárodní spolupráce i vnitřní fungování a význam Svazu čs. skladatelů. V rámci diskuzí je zejména akcentována role Dobiáše na realizaci nové hudební kultury, která měla reprezentovat propagandistický prostředek působení na tehdejšího posluchače. Tato část studie vychází především z fondu Svaz čs. skladatelů, případně měsíčníku Hudební rozhledy vydávaného Svazem čs. skladatelů.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Paginae historiae

  • ISSN

    1211-9768

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    28

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    30

  • Pages from-to

    133-162

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database