A Music Policy of the Socialist Realism through the Perspective of Composer Václav Dobiáš
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10423133" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10423133 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ba6p3NXwuC" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ba6p3NXwuC</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kulturní politika Svazu československých skladatelů v období socialistického realismu perspektivou Václava Dobiáše
Original language description
Tématem této studie je kulturní politika v hudební oblasti v období československého socialistického realismu. Toto období je analyzováno z pohledu jednoho z ústředních aktérů Václava Dobiáše (1909-1978). Tento komponista, vysoký kulturní činovník Syndikátu českých skladatelů a následně předseda Svazu čs. skladatelů, představuje příklad skladatele, který vzešel z předválečného avantgardního prostředí, ovšem po osvobození v roce 1945 vstoupil do KSČ, s níž spojil svůj umělecký i politický život. Na jeho kulturně politických aktivitách se studie snaží poukázat na postupné přejímání sovětského modelu kulturní politiky, který je bytostně spojen s tvůrčí metodou socialistického realismu. První polovina studie se věnuje Dobiášově působení v Syndikátu českých skladatelů a na Ministerstvu informací, kde vystupoval jako jeden z nejvíce uvědomělých a aktivních kulturních pracovníků. Důraz je především kladen na představení jeho vize o správné a společensky žádané kulturní politice. Pro tuto část jsou zásadním zdrojem informací prameny z Ministerstva informací, Kulturně propagační komise ÚV KSČ a osobní složka Václava Dobiáše uložená ve fondu Svaz čs. skladatelů. Druhá část studie se soustřeďuje na období po roce 1949, kdy byl založen Svaz čs. skladatelů, v jehož Ústředním výboru Dobiáš pravidelně vystupoval a od roku 1952 zastával funkci předsedy. Na základě debat mezi skladateli a hudebními vědci je poukázáno na specifika období socialistického realismu, kdy byla diskutována otázka správné tvorby, mezinárodní spolupráce i vnitřní fungování a význam Svazu čs. skladatelů. V rámci diskuzí je zejména akcentována role Dobiáše na realizaci nové hudební kultury, která měla reprezentovat propagandistický prostředek působení na tehdejšího posluchače. Tato část studie vychází především z fondu Svaz čs. skladatelů, případně měsíčníku Hudební rozhledy vydávaného Svazem čs. skladatelů.
Czech name
Kulturní politika Svazu československých skladatelů v období socialistického realismu perspektivou Václava Dobiáše
Czech description
Tématem této studie je kulturní politika v hudební oblasti v období československého socialistického realismu. Toto období je analyzováno z pohledu jednoho z ústředních aktérů Václava Dobiáše (1909-1978). Tento komponista, vysoký kulturní činovník Syndikátu českých skladatelů a následně předseda Svazu čs. skladatelů, představuje příklad skladatele, který vzešel z předválečného avantgardního prostředí, ovšem po osvobození v roce 1945 vstoupil do KSČ, s níž spojil svůj umělecký i politický život. Na jeho kulturně politických aktivitách se studie snaží poukázat na postupné přejímání sovětského modelu kulturní politiky, který je bytostně spojen s tvůrčí metodou socialistického realismu. První polovina studie se věnuje Dobiášově působení v Syndikátu českých skladatelů a na Ministerstvu informací, kde vystupoval jako jeden z nejvíce uvědomělých a aktivních kulturních pracovníků. Důraz je především kladen na představení jeho vize o správné a společensky žádané kulturní politice. Pro tuto část jsou zásadním zdrojem informací prameny z Ministerstva informací, Kulturně propagační komise ÚV KSČ a osobní složka Václava Dobiáše uložená ve fondu Svaz čs. skladatelů. Druhá část studie se soustřeďuje na období po roce 1949, kdy byl založen Svaz čs. skladatelů, v jehož Ústředním výboru Dobiáš pravidelně vystupoval a od roku 1952 zastával funkci předsedy. Na základě debat mezi skladateli a hudebními vědci je poukázáno na specifika období socialistického realismu, kdy byla diskutována otázka správné tvorby, mezinárodní spolupráce i vnitřní fungování a význam Svazu čs. skladatelů. V rámci diskuzí je zejména akcentována role Dobiáše na realizaci nové hudební kultury, která měla reprezentovat propagandistický prostředek působení na tehdejšího posluchače. Tato část studie vychází především z fondu Svaz čs. skladatelů, případně měsíčníku Hudební rozhledy vydávaného Svazem čs. skladatelů.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Paginae historiae
ISSN
1211-9768
e-ISSN
—
Volume of the periodical
28
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
30
Pages from-to
133-162
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—