Aeneid V and the Ancient Cento Poetry, III: Cento Probae and Ausonius'Cento nuptialis
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10425694" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10425694 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EVytNlba_j" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EVytNlba_j</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pátá kniha Aeneidy v antické centonové poezii, III: Cento Probae a Ausoniovo Cento nuptialis
Original language description
Třetí část studie rozebírá pasáže se silnou vazbou na pátou knihu Aeneidy ve dvou básních ze 4. století: tzv. "Cento Probae" Faltonie Betitie Proby a "Cento nuptialis" Decima Magna Ausonia. V Probině díle se takové pasáže vztahují zejména k Ježíšovým významným činům (Poslední večeře, chůze po vodě), při nichž jeho učedníci hrají roli (víceméně bezmocného) přihlížejícího publika. Naproti tomu Ausonius používá strategii opakujících se odkazů na pátou knihu Aeneidy, která vrcholí v závěrečné části nazvané "Imminutio", v níž roli diváků (v tomto případě poměrně voyeuristických) hrají sami čtenáři. Tato část je parodickou odpovědí na Probin hermeutický program hledání křesťanských významů ve Vergiliově díle. Všechny tři části studie ukazují, že koncepty peformance a pohledu se v souvislosti s pátou knihou Aeneidy vyskytují poměrně pravidelně. Lze proto formulovat hypotézu, že autoři těchto centonů, jejich čtenáři a možná i pozdněantičtí Římané obecně vnímali tuto tematickou vrstvu v rámci této knihy jako klíčovou.
Czech name
Pátá kniha Aeneidy v antické centonové poezii, III: Cento Probae a Ausoniovo Cento nuptialis
Czech description
Třetí část studie rozebírá pasáže se silnou vazbou na pátou knihu Aeneidy ve dvou básních ze 4. století: tzv. "Cento Probae" Faltonie Betitie Proby a "Cento nuptialis" Decima Magna Ausonia. V Probině díle se takové pasáže vztahují zejména k Ježíšovým významným činům (Poslední večeře, chůze po vodě), při nichž jeho učedníci hrají roli (víceméně bezmocného) přihlížejícího publika. Naproti tomu Ausonius používá strategii opakujících se odkazů na pátou knihu Aeneidy, která vrcholí v závěrečné části nazvané "Imminutio", v níž roli diváků (v tomto případě poměrně voyeuristických) hrají sami čtenáři. Tato část je parodickou odpovědí na Probin hermeutický program hledání křesťanských významů ve Vergiliově díle. Všechny tři části studie ukazují, že koncepty peformance a pohledu se v souvislosti s pátou knihou Aeneidy vyskytují poměrně pravidelně. Lze proto formulovat hypotézu, že autoři těchto centonů, jejich čtenáři a možná i pozdněantičtí Římané obecně vnímali tuto tematickou vrstvu v rámci této knihy jako klíčovou.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60205 - Literary theory
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Listy filologické / Folia Philologica
ISSN
0024-4457
e-ISSN
—
Volume of the periodical
143
Issue of the periodical within the volume
3-4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
339-358
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—