All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Year 1989 as a Subject of Exhibition: Heritage - Narratives - Continuity

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10414996" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10414996 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rok 1989 jako předmět vystavování: dědictví - narativy - kontinuity

  • Original language description

    Jak tvrdí francouzský sociolog a autor konceptu tzv. kolektivní paměti Maurice Halbwachs, lidská paměť je vždy produktem působení společenských referenčních rámců: &quot;Neexistuje žádná paměť vně oněch referenčních rámců, jichž využívají lidé žijící ve společnosti, aby fixovali a znovu nacházeli své vzpomínky&quot;. V tomto kontextu zdůrazňuje i konkrétnost a názornost coby základní rysy vzpomínání, na jejichž základě se v tomto procesu utváří a uplatňují ucelené vizuální a narativní figury. Tyto figury v sobě propojují pojmy a obrazy, přičemž při jejich prosazování často dochází k emblematizaci jednotlivých hmatatelných jevů, jež se posléze stávají znaky daných abstraktních idejí či entit: &quot;Má-li se ta či ona pravda usadit ve vzpomínce skupiny, musí se zpodobnit v konkrétní formě události, osoby či místa.&quot; Aleida Assmannová ve svých úvahách o kolektivní paměti poukazuje na její institucionální a nespontánní povahu: kolektivní paměť je dle ní produktem působení společenských institucí, které k jejímu utváření úmyslně využívají symbolů, artefaktů, rituálů a paměťových praxí. Za příznačnou vlastnost kolektivní paměti považuje tendenci k vytváření trvalých a zobecněných struktur symbolů a znaků. Rok 1989 je ve střední Evropě bezpochyby nejen jedním z objektů kolektivního vzpomínání, nýbrž také svého druhu emblémem širšího komplexů historických událostí a fenoménů spojených s demokratickými proměnami místních politických režimů, ekonomickou transformací a zrodem i rozvojem občanské společnosti v zemích bývalého socialistického bloku. Jako vlivný symbol tvoří také významný referenční bod v uvažování o hodnotách, na něž je (či bylo) v těchto zemích odkazováno jakožto na morální a ideové pilíře jejich pozdějšího politického zřízení. Zároveň, coby formativní událost celé generace občanů a svého druhu &quot;zakládající mýtus&quot; současných demokratických států, je provázán s členitou strukturou znaků, jejichž pomocí je znázorňován v rámci paměťové praxe a historického vzdělávání. Zmíněné vrstvy reflexe roku 1989 v kolektivní paměti vzájemně interagují a dohromady utváří jeho specifický obraz v očích veřejnosti. Obrazotvorný potenciál paměti této historické události ve vztahu k ustalování uceleného rezervoáru s ní spojených symbolů a narativů v zhuštěné podobě dokládají snahy o jeho prezentaci v muzejních expozicích. Prostředkem vyprávění jsou exponáty, které podléhají řízenému výběru. Reprezentace se tak odehrává ve stálém napěti mezi reflexí rozsáhlejšího materiálního, vizuálního a názorového dědictví a nadřazeným narativním záměrem, který expozici utváří. Studie se zaměřuje na analýzu vybraných tematizací roku 1989 v Česku a v Polsku. Cílem bude sledovat a porovnat základní symboly, znaky a narativní figury, které se ve vystavování tohoto tématu objevují, a to ve vztahu k jejich provázání s materiálním dědictvím událostí roku 1989 a tím, co je v rámci společenského konsenzu chápáno jako ideové dědictví tohoto období. Účelem je na příkladu výstavních reprezentací roku 1989 analyzovat jeho úlohu coby emblému společenské změny.

  • Czech name

    Rok 1989 jako předmět vystavování: dědictví - narativy - kontinuity

  • Czech description

    Jak tvrdí francouzský sociolog a autor konceptu tzv. kolektivní paměti Maurice Halbwachs, lidská paměť je vždy produktem působení společenských referenčních rámců: &quot;Neexistuje žádná paměť vně oněch referenčních rámců, jichž využívají lidé žijící ve společnosti, aby fixovali a znovu nacházeli své vzpomínky&quot;. V tomto kontextu zdůrazňuje i konkrétnost a názornost coby základní rysy vzpomínání, na jejichž základě se v tomto procesu utváří a uplatňují ucelené vizuální a narativní figury. Tyto figury v sobě propojují pojmy a obrazy, přičemž při jejich prosazování často dochází k emblematizaci jednotlivých hmatatelných jevů, jež se posléze stávají znaky daných abstraktních idejí či entit: &quot;Má-li se ta či ona pravda usadit ve vzpomínce skupiny, musí se zpodobnit v konkrétní formě události, osoby či místa.&quot; Aleida Assmannová ve svých úvahách o kolektivní paměti poukazuje na její institucionální a nespontánní povahu: kolektivní paměť je dle ní produktem působení společenských institucí, které k jejímu utváření úmyslně využívají symbolů, artefaktů, rituálů a paměťových praxí. Za příznačnou vlastnost kolektivní paměti považuje tendenci k vytváření trvalých a zobecněných struktur symbolů a znaků. Rok 1989 je ve střední Evropě bezpochyby nejen jedním z objektů kolektivního vzpomínání, nýbrž také svého druhu emblémem širšího komplexů historických událostí a fenoménů spojených s demokratickými proměnami místních politických režimů, ekonomickou transformací a zrodem i rozvojem občanské společnosti v zemích bývalého socialistického bloku. Jako vlivný symbol tvoří také významný referenční bod v uvažování o hodnotách, na něž je (či bylo) v těchto zemích odkazováno jakožto na morální a ideové pilíře jejich pozdějšího politického zřízení. Zároveň, coby formativní událost celé generace občanů a svého druhu &quot;zakládající mýtus&quot; současných demokratických států, je provázán s členitou strukturou znaků, jejichž pomocí je znázorňován v rámci paměťové praxe a historického vzdělávání. Zmíněné vrstvy reflexe roku 1989 v kolektivní paměti vzájemně interagují a dohromady utváří jeho specifický obraz v očích veřejnosti. Obrazotvorný potenciál paměti této historické události ve vztahu k ustalování uceleného rezervoáru s ní spojených symbolů a narativů v zhuštěné podobě dokládají snahy o jeho prezentaci v muzejních expozicích. Prostředkem vyprávění jsou exponáty, které podléhají řízenému výběru. Reprezentace se tak odehrává ve stálém napěti mezi reflexí rozsáhlejšího materiálního, vizuálního a názorového dědictví a nadřazeným narativním záměrem, který expozici utváří. Studie se zaměřuje na analýzu vybraných tematizací roku 1989 v Česku a v Polsku. Cílem bude sledovat a porovnat základní symboly, znaky a narativní figury, které se ve vystavování tohoto tématu objevují, a to ve vztahu k jejich provázání s materiálním dědictvím událostí roku 1989 a tím, co je v rámci společenského konsenzu chápáno jako ideové dědictví tohoto období. Účelem je na příkladu výstavních reprezentací roku 1989 analyzovat jeho úlohu coby emblému společenské změny.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Otisky sametové revoluce: kde přebývá devětaosmdesátý

  • ISBN

    978-80-246-4792-0

  • Number of pages of the result

    21

  • Pages from-to

    139-159

  • Number of pages of the book

    177

  • Publisher name

    Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter