The emotional aspect in the reflection of philosophical works in art education.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10427523" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10427523 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Emoční aspekt při reflexi filozofických děl v umělecké edukaci.
Original language description
Vzhledem k tomu, že při reflexi a tvorbě uměleckých počinů hraje značnou roli emoční prvek, o to více to uplatňuje v edukačním terénu jako nezbytná součást pedagogické práce. Mluvíme tedy o psychologicko-pedagogickém komplexu, ve kterém se budeme nyní zabývat "vyšším" uměním (zprvu nejen nutně geometrickým). Pro zástupce takového umění jsme v intenci tématu vybrali literární a výtvarná díla s filozofickým přesahem (či přímo s filosofickým záměrem nebo hodnocením). Tzv. filozofická díla jsme nemohli vynechat pro to, že je s nimi v školním prostředí hojně pracováno, a to nejen v oblasti předmětu výtvarná výchova nebo výchova literární, o čemž ještě podrobněji pohovoříme. Z výše uvedeného důvodu se také nevyhneme přesahům do oblasti příbuzných společensko-humanitních věd - půjde tedy v širším komplexu o téma na pomezí pedagogické vědy, psychologie, filozofie a uměnovědy (resp. estetiky), přičemž vycházíme z antického předpokladu, že filozofická věda je pro další zmíněné obory vědou zastřešující. Pojmem zastřešující rozumějme zde označení, kdy pro svou metodu neklade filozofie takové otázky, na které bychom měli vždy explicitně odpovědět. Problémy mohou zůstat otevřené a podněcující k dalším interpretacím. Toto výsadní právo filozofické vědy nám v textu poslouží jako dobrá metoda pro to, abychom mohli do jisté míry též volně klást otázku, kde se emoční aspekt uplatní a jaké může mít podoby v pedagogické práci.
Czech name
Emoční aspekt při reflexi filozofických děl v umělecké edukaci.
Czech description
Vzhledem k tomu, že při reflexi a tvorbě uměleckých počinů hraje značnou roli emoční prvek, o to více to uplatňuje v edukačním terénu jako nezbytná součást pedagogické práce. Mluvíme tedy o psychologicko-pedagogickém komplexu, ve kterém se budeme nyní zabývat "vyšším" uměním (zprvu nejen nutně geometrickým). Pro zástupce takového umění jsme v intenci tématu vybrali literární a výtvarná díla s filozofickým přesahem (či přímo s filosofickým záměrem nebo hodnocením). Tzv. filozofická díla jsme nemohli vynechat pro to, že je s nimi v školním prostředí hojně pracováno, a to nejen v oblasti předmětu výtvarná výchova nebo výchova literární, o čemž ještě podrobněji pohovoříme. Z výše uvedeného důvodu se také nevyhneme přesahům do oblasti příbuzných společensko-humanitních věd - půjde tedy v širším komplexu o téma na pomezí pedagogické vědy, psychologie, filozofie a uměnovědy (resp. estetiky), přičemž vycházíme z antického předpokladu, že filozofická věda je pro další zmíněné obory vědou zastřešující. Pojmem zastřešující rozumějme zde označení, kdy pro svou metodu neklade filozofie takové otázky, na které bychom měli vždy explicitně odpovědět. Problémy mohou zůstat otevřené a podněcující k dalším interpretacím. Toto výsadní právo filozofické vědy nám v textu poslouží jako dobrá metoda pro to, abychom mohli do jisté míry též volně klást otázku, kde se emoční aspekt uplatní a jaké může mít podoby v pedagogické práci.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Emocionalita ve výchově prizmatem filozofické, psychologické a speciálněpedagogické reflexe.
ISBN
978-80-7603-242-2
Number of pages of the result
12
Pages from-to
161-172
Number of pages of the book
384
Publisher name
Univerzita Karlova
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—