Reading Latin Texts at Czech Grammar Schools from 1948 to the Present Days
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10434034" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10434034 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=maHlWgwT-k" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=maHlWgwT-k</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Latinská četba na gymnáziích od roku 1948 do současnosti
Original language description
V tomto příspěvku nejprve stručně popíšeme latinskou četbu na gymnáziích v našich zemích od roku 1948 až do současnosti, a navážeme tak na příspěvek "Latinská četba na gymnáziích od konce 19. století do roku 1948" (Auriga LXII/1 2020). Ve druhé části a v závěru pak obě období shrneme. Zaměříme se na diskuse o vhodnosti autorů i čtených textů, formování a variaci kánonu, vztah výuky gramatiky a četby a proměny rozsahu čtených textů v souvislosti se změnami učebních plánů. Povšimneme si, jak výukové materiály, obzvláště čítanky, uplatňovaly motivační, stimulační, fixační a diagnostické metody a naplňovaly didaktické cíle (kognitivní, afektivní, formativní i estetické). Shrneme také, o co především usilovali vyučující (morální obsah četby, pacifismus, demonstrace literárních kvalit apod.). Závěrem se pokusíme navrhnout, čeho by se vyučující latiny mohli při četbě držet v současnosti, aby se vyvarovali pochybení minulých generací a náležitě reflektovali nynější podmínky.
Czech name
Latinská četba na gymnáziích od roku 1948 do současnosti
Czech description
V tomto příspěvku nejprve stručně popíšeme latinskou četbu na gymnáziích v našich zemích od roku 1948 až do současnosti, a navážeme tak na příspěvek "Latinská četba na gymnáziích od konce 19. století do roku 1948" (Auriga LXII/1 2020). Ve druhé části a v závěru pak obě období shrneme. Zaměříme se na diskuse o vhodnosti autorů i čtených textů, formování a variaci kánonu, vztah výuky gramatiky a četby a proměny rozsahu čtených textů v souvislosti se změnami učebních plánů. Povšimneme si, jak výukové materiály, obzvláště čítanky, uplatňovaly motivační, stimulační, fixační a diagnostické metody a naplňovaly didaktické cíle (kognitivní, afektivní, formativní i estetické). Shrneme také, o co především usilovali vyučující (morální obsah četby, pacifismus, demonstrace literárních kvalit apod.). Závěrem se pokusíme navrhnout, čeho by se vyučující latiny mohli při četbě držet v současnosti, aby se vyvarovali pochybení minulých generací a náležitě reflektovali nynější podmínky.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů
ISSN
1211-3379
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2021
Issue of the periodical within the volume
LXIII/2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
30
Pages from-to
55-84
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—