All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reading Latin Texts at Czech Grammar Schools from 1948 to the Present Days

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10434034" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10434034 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=maHlWgwT-k" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=maHlWgwT-k</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Latinská četba na gymnáziích od roku 1948 do současnosti

  • Original language description

    V tomto příspěvku nejprve stručně popíšeme latinskou četbu na gymnáziích v našich zemích od roku 1948 až do současnosti, a navážeme tak na příspěvek &quot;Latinská četba na gymnáziích od konce 19. století do roku 1948&quot; (Auriga LXII/1 2020). Ve druhé části a v závěru pak obě období shrneme. Zaměříme se na diskuse o vhodnosti autorů i čtených textů, formování a variaci kánonu, vztah výuky gramatiky a četby a proměny rozsahu čtených textů v souvislosti se změnami učebních plánů. Povšimneme si, jak výukové materiály, obzvláště čítanky, uplatňovaly motivační, stimulační, fixační a diagnostické metody a naplňovaly didaktické cíle (kognitivní, afektivní, formativní i estetické). Shrneme také, o co především usilovali vyučující (morální obsah četby, pacifismus, demonstrace literárních kvalit apod.). Závěrem se pokusíme navrhnout, čeho by se vyučující latiny mohli při četbě držet v současnosti, aby se vyvarovali pochybení minulých generací a náležitě reflektovali nynější podmínky.

  • Czech name

    Latinská četba na gymnáziích od roku 1948 do současnosti

  • Czech description

    V tomto příspěvku nejprve stručně popíšeme latinskou četbu na gymnáziích v našich zemích od roku 1948 až do současnosti, a navážeme tak na příspěvek &quot;Latinská četba na gymnáziích od konce 19. století do roku 1948&quot; (Auriga LXII/1 2020). Ve druhé části a v závěru pak obě období shrneme. Zaměříme se na diskuse o vhodnosti autorů i čtených textů, formování a variaci kánonu, vztah výuky gramatiky a četby a proměny rozsahu čtených textů v souvislosti se změnami učebních plánů. Povšimneme si, jak výukové materiály, obzvláště čítanky, uplatňovaly motivační, stimulační, fixační a diagnostické metody a naplňovaly didaktické cíle (kognitivní, afektivní, formativní i estetické). Shrneme také, o co především usilovali vyučující (morální obsah četby, pacifismus, demonstrace literárních kvalit apod.). Závěrem se pokusíme navrhnout, čeho by se vyučující latiny mohli při četbě držet v současnosti, aby se vyvarovali pochybení minulých generací a náležitě reflektovali nynější podmínky.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů

  • ISSN

    1211-3379

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2021

  • Issue of the periodical within the volume

    LXIII/2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    30

  • Pages from-to

    55-84

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database