Globalization and the Contemporary Native American art of Latin America
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10437863" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10437863 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Globalizace a současné indiánské umění Latinské Ameriky
Original language description
Kapitola se zabývá indiánským uměním, které vznikalo v Latinské Americe na přelomu 20. a 21. století. Zabývá se díly, jejichž autoři se otevřeně ke svému indiánskému původu hlásí či ve svých dílech zobrazují indigenistická témata. Text seznamuje čtenáře s tendencemi, které jsou pro indiánské umění na přelomu 20. a 21. století charakteristické a s nimiž měla autorka buď možnost seznámit se in situ, či mohla komunikovat s autory děl (ať už osobně či prostřednictvím sociálních médií a výstav). S ohledem na velikost latinskoamerického regionu se text omezuje na několik následujících okruhů. Text je rozdělen na podkapitoly, v nichž je čtenář nejprve uveden do historického kontextu a posléze je seznámen s fenoménem indiánského umění a jeho konkrétními příklady. Postupně se kapitola zabývá problémem definice indiánského umění a jeho pozicí v současném globalizovaném světě, problematikou textilní tvorby v Mexiku a Kolumbii a jejich srovnání, (re)prezentací Indiánů a jejich umělecké tvorby v muzeích a galeriích, současným pouličním uměním (street art) kolumbijského hlavního města Bogoty a konečně problematikou pořádání bienále věnovaných indiánskému umění na příkladu Chile. Předmětem textu je především otázka, jak se indiánští umělci a indiánské umění vyrovnávají s globalizací a procesy, které ji doprovázejí. Dále se se zabývá tím, jakým způsobem je identita v dílech indiánských umělců a umělkyň pojímána a utvářena, jak se v nich projevují a promítají indiánská témata a motivy a, konečně, jak tuto sféru ovlivňuje stát a jeho instituce. Pozornost přitom bude věnována takovým fenoménům, jako jsou patrimonializace či vztah státu a jeho institucí k nacionalismu, kolonizaci a utváření identit. Pramenem studie jsou především terénní výzkumy a badatelské pobyty, které autorka podnikla v Mexiku a Kolumbii, jakož i odborná literatura a rozhovory s umělci, zejména v případě Chile.
Czech name
Globalizace a současné indiánské umění Latinské Ameriky
Czech description
Kapitola se zabývá indiánským uměním, které vznikalo v Latinské Americe na přelomu 20. a 21. století. Zabývá se díly, jejichž autoři se otevřeně ke svému indiánskému původu hlásí či ve svých dílech zobrazují indigenistická témata. Text seznamuje čtenáře s tendencemi, které jsou pro indiánské umění na přelomu 20. a 21. století charakteristické a s nimiž měla autorka buď možnost seznámit se in situ, či mohla komunikovat s autory děl (ať už osobně či prostřednictvím sociálních médií a výstav). S ohledem na velikost latinskoamerického regionu se text omezuje na několik následujících okruhů. Text je rozdělen na podkapitoly, v nichž je čtenář nejprve uveden do historického kontextu a posléze je seznámen s fenoménem indiánského umění a jeho konkrétními příklady. Postupně se kapitola zabývá problémem definice indiánského umění a jeho pozicí v současném globalizovaném světě, problematikou textilní tvorby v Mexiku a Kolumbii a jejich srovnání, (re)prezentací Indiánů a jejich umělecké tvorby v muzeích a galeriích, současným pouličním uměním (street art) kolumbijského hlavního města Bogoty a konečně problematikou pořádání bienále věnovaných indiánskému umění na příkladu Chile. Předmětem textu je především otázka, jak se indiánští umělci a indiánské umění vyrovnávají s globalizací a procesy, které ji doprovázejí. Dále se se zabývá tím, jakým způsobem je identita v dílech indiánských umělců a umělkyň pojímána a utvářena, jak se v nich projevují a promítají indiánská témata a motivy a, konečně, jak tuto sféru ovlivňuje stát a jeho instituce. Pozornost přitom bude věnována takovým fenoménům, jako jsou patrimonializace či vztah státu a jeho institucí k nacionalismu, kolonizaci a utváření identit. Pramenem studie jsou především terénní výzkumy a badatelské pobyty, které autorka podnikla v Mexiku a Kolumbii, jakož i odborná literatura a rozhovory s umělci, zejména v případě Chile.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Původní obyvatelé a globalizace
ISBN
978-80-7465-487-9
Number of pages of the result
74
Pages from-to
435-508
Number of pages of the book
728
Publisher name
Pavel Mervart
Place of publication
Červený Kostelec
UT code for WoS chapter
—