All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Analysis of the use of conjunction content clauses in L2 Czech

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10437914" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10437914 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=riv0eUW0Ob" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=riv0eUW0Ob</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Užití spojkových obsahových vět v češtině nerodilých mluvčích

  • Original language description

    Na základě dat z žákovského korpusu češtiny CzeSL-SGT a jejich srovnání s korpusy rodilých mluvčích (SYN2020, SKRIPT 2012) jsou zachycena specifika užití obsahových vět se spojkami že, aby, ať, jestli, zda, zdali a -li v jazyce nerodilých mluvčích, s přihlédnutím k jejich jazykovým skupinám (indoevropské, neindoevropské a slovanské jazyky). Analýza se zaměřuje na typické kolokace, jejich nadužívání či podužívání v žákovském jazyce a popis jazykových jevů, jež se odlišují od úzu rodilých mluvčích. Data ukazují, že nerodilí mluvčí mají tendenci nadužívat významově obecné a jim dobře známé jazykové prostředky na úkor sémanticky specifičtějších lexikálních jednotek. Rozdíly mezi žákovským jazykem a územ rodilých mluvčích jsou zřejmé u kolokací, různých slovesných vazeb a napříč jazykovými skupinami. Popis žákovského jazyka má význam pro výuku češtiny jako L2, neboť umožňuje lépe didakticky zpracovat zkoumané jazykové jevy, podporovat jejich aktivní užívání a odstraňování typických chyb, a to i s ohledem na konkrétní jazykovou skupinu.

  • Czech name

    Užití spojkových obsahových vět v češtině nerodilých mluvčích

  • Czech description

    Na základě dat z žákovského korpusu češtiny CzeSL-SGT a jejich srovnání s korpusy rodilých mluvčích (SYN2020, SKRIPT 2012) jsou zachycena specifika užití obsahových vět se spojkami že, aby, ať, jestli, zda, zdali a -li v jazyce nerodilých mluvčích, s přihlédnutím k jejich jazykovým skupinám (indoevropské, neindoevropské a slovanské jazyky). Analýza se zaměřuje na typické kolokace, jejich nadužívání či podužívání v žákovském jazyce a popis jazykových jevů, jež se odlišují od úzu rodilých mluvčích. Data ukazují, že nerodilí mluvčí mají tendenci nadužívat významově obecné a jim dobře známé jazykové prostředky na úkor sémanticky specifičtějších lexikálních jednotek. Rozdíly mezi žákovským jazykem a územ rodilých mluvčích jsou zřejmé u kolokací, různých slovesných vazeb a napříč jazykovými skupinami. Popis žákovského jazyka má význam pro výuku češtiny jako L2, neboť umožňuje lépe didakticky zpracovat zkoumané jazykové jevy, podporovat jejich aktivní užívání a odstraňování typických chyb, a to i s ohledem na konkrétní jazykovou skupinu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Nová Čeština doma &amp; ve světě

  • ISSN

    1805-367X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2021

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    50-65

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database