All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Sovietization of Czech economic higher education in the 1950s

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10438122" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10438122 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216208:11230/21:10438122

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Sovětizace českého ekonomického vysokého školství v 50. letech 20. století

  • Original language description

    Příspěvek shrnuje poznatky z přebírání sovětských zkušeností v oblasti ekonomického vysokého školství v 50. letech 20. století. Soustředil se na analýzu vlivu sovětských zkušeností a témat na kvalitu akademického sboru, dále na pořádání konferencí, školení, zvaní sovětských odborníků, překládání sovětských knih a učebnic, odebírání sovětských časopisů, vysílání do Sovětského svazu učitelů a studentů a budování &quot;sovětských koutků&quot;. Dále se věnuje tezi, že sovětská ekonomická věda zaváděná na ekonomických vysokých školách v Československu vycházela z dogmatického přístupu k dílům klasiků, nebyla schopna odpovídat na aktuální otázky ekonomického vývoje v SSSR a řešit problémy při transformaci ekonomik zemí východního bloku. Dále budou analyzovány negativa, které českoslovenští komunisté převzali při konstituování vysokého ekonomického školství, když se řídili sovětským příkladem vědy. Příspěvek se věnuje tezi, že přímý vliv sovětských poradců nebyl v této oblasti rozsáhlý. Ve druhé části studie autoři nejdříve zhodnotili dosavadní výzkum fenoménu sovětských poradců a poté vytýčili potenciální další hlavní směry výzkumu sovětizace vysokých ekonomických škol. Například zdůraznili potřebu další sociokulturní analýzy pedagogického života, komparace učebních osnov, učebních texů a časopisů sovětských a československých ekonomických vysokých škol, analýzu transferu znalostí a vědomostí v rámci vysílání československých pedagogů a studentů do SSSR. Za velmi důležité autoři považují zaměřit se na komparaci českého a slovenského vysokého ekonomického školství a na propojení českého, slovenského a ruského výzkumu, včetně využití nevydaných pramenů ze zmíněných zemí, a dále na otázku, jaké reálné zkušenosti a vědomosti vzešly ze spolupráce se sovětskou ekonomickou vědou, a jak zasahovala Státní bezpečnost do sovětizace vysokých ekonomických škol.

  • Czech name

    Sovětizace českého ekonomického vysokého školství v 50. letech 20. století

  • Czech description

    Příspěvek shrnuje poznatky z přebírání sovětských zkušeností v oblasti ekonomického vysokého školství v 50. letech 20. století. Soustředil se na analýzu vlivu sovětských zkušeností a témat na kvalitu akademického sboru, dále na pořádání konferencí, školení, zvaní sovětských odborníků, překládání sovětských knih a učebnic, odebírání sovětských časopisů, vysílání do Sovětského svazu učitelů a studentů a budování &quot;sovětských koutků&quot;. Dále se věnuje tezi, že sovětská ekonomická věda zaváděná na ekonomických vysokých školách v Československu vycházela z dogmatického přístupu k dílům klasiků, nebyla schopna odpovídat na aktuální otázky ekonomického vývoje v SSSR a řešit problémy při transformaci ekonomik zemí východního bloku. Dále budou analyzovány negativa, které českoslovenští komunisté převzali při konstituování vysokého ekonomického školství, když se řídili sovětským příkladem vědy. Příspěvek se věnuje tezi, že přímý vliv sovětských poradců nebyl v této oblasti rozsáhlý. Ve druhé části studie autoři nejdříve zhodnotili dosavadní výzkum fenoménu sovětských poradců a poté vytýčili potenciální další hlavní směry výzkumu sovětizace vysokých ekonomických škol. Například zdůraznili potřebu další sociokulturní analýzy pedagogického života, komparace učebních osnov, učebních texů a časopisů sovětských a československých ekonomických vysokých škol, analýzu transferu znalostí a vědomostí v rámci vysílání československých pedagogů a studentů do SSSR. Za velmi důležité autoři považují zaměřit se na komparaci českého a slovenského vysokého ekonomického školství a na propojení českého, slovenského a ruského výzkumu, včetně využití nevydaných pramenů ze zmíněných zemí, a dále na otázku, jaké reálné zkušenosti a vědomosti vzešly ze spolupráce se sovětskou ekonomickou vědou, a jak zasahovala Státní bezpečnost do sovětizace vysokých ekonomických škol.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Ne-svoboda, despocie a totalitarismus v kultuře a kulturních dějinách

  • ISBN

    978-80-908367-0-9

  • Number of pages of the result

    16

  • Pages from-to

    296-311

  • Number of pages of the book

    574

  • Publisher name

    Historický ústav AV ČR

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter