David gans (1541-1613) and the World Chronicle Tsemah David (1592): A Jewish Hhistorian in the Time of Confesionalization
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10410803" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10410803 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
němčina
Original language name
David Gans (1541-1613) und die Weltchronik Tzemach David von 1592: Ein jüdischer Geschichtsschreiber im Zeitalter der Konfessionalisierung
Original language description
V roce 1592, resp. 5352 židovského letopočtu, vyšla pod titulem Tzemach David ("Ratolest Davidova") hebrejská kronika světa Davida Ganse (1541-1613), jediný pokus o zásadní dějepisné dílo, realizovaný v době raného novověku v komunitě židovstva středovýchodní Evropy. Jeho autor, pocházející z Lippstadtu ve Vestfálsku, se v roce 1564 usadil v Praze. Dostalo se mu důkladného rabínského vzdělání a věnoval se na poměrně vysoké úrovni také matematickým, astronomickým a zeměpisným studiím. Tzemach David sestává ze dvou částí, z nichž první je věnována židovským (též biblickým) a druhá nežidovským dějinám. Zdroji, z nichž autor čerpal v první části, je bible, tradiční rabínská literatura, ale i středověké a raně novověké židovské kroniky. Pro druhou část využil velké množství německojazyčných nežidovských pramenů, především historiografická díla protestantského původu. To je v prostředí dobového aškenázského židovstva, v němž bylo zaobírání se nežidovskými texty zapovězeno, výjimečné. Také vstřícnost, s jakou Gans zprávy o dějinách křesťanského náboženství do svého díla přejal, je v židovském kontextu této doby neobvyklá. Gans svoje analisticky pojaté pojednání pomocí grafických prostředků přehledně rozčlenil a s velkou pečlivostí přistoupil také k chronologii. Jako periodizační schéma použil - v závislosti na schématu dějin spásy, jak jej pojímá talmudická tradice - členění do šesti tisíciletí, které pod označením "traditio domus Eliae" bylo recipováno i dobovými křesťanskými autory, především Filipem Melanchthonem a jeho žáky. Ve druhé části své kroniky Gans synchronizoval data nežidovských dějin s údaji biblické a rabínské tradice. Přitom také sáhl, dodatečně - vůči členění na tisíciletí, k periodizaci světových dějin běžně užívané křesťanskými historiky, která vychází z následnosti čtyř světových říší (podle Da 7,2-7), a od počátků křesťanské éry připojoval k židovským letopočtům také křesťanské. Gans tím evidentně vyšel vstříc úmyslu zprostředkovat židovským čtenářům orientační znalost dějin nežidovské většinové populace. Obě jím použitá periodizační schémata současně poukazují na očekávání nadcházející mesiášské doby spásy.
Czech name
—
Czech description
—
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60500 - Other Humanities and the Arts
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Konfessionelle Geschichtsschreibung im Umfeld der Böhmischen Brüder (1500-1800). Traditionen – Akteure – Praktiken
ISBN
978-3-447-11709-8
ISSN
1866-8933
e-ISSN
—
Number of pages
26
Pages from-to
453-478
Publisher name
Harrassowitz
Place of publication
Wiesbaden
Event location
18.04.2018
Event date
Apr 20, 2018
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—