U muziky su já chłap. The Present of thheSlovácko Verbuňk
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10437125" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10437125 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
U muziky su já chłap. Současnost slováckého verbuňku
Original language description
Monografie U muziky su já chłap je nazvána příznačně podle jedné z moravských lidových písní, která je spojena se slováckým verbuňkem. Slovácký verbuňk, mužský lidový tanec skočného charakteru, je ukázkou tanečního a pěveckého umění tanečníků-verbířů ze Slovácka. Doplněný o slavnostní kroje a v doprovodu cimbálové muziky nebo dechové hudby je tento tanec jedním z klenotů lidové kultury České republiky. V roce 2005 byl zapsán organizací UNESCO na seznam Mistrovských děl ústního a nehmotného dědictví lidstva. Tím získal množství nadšených interpretů a vešel do všeobecného povědomí. Podtitul Současnost slováckého verbuňku odkazuje na ambici této knihy - představit čtenáři, jak vypadá slovácký verbuňk na konci 20. a v prvních dvou dekádách 21. století. Úvodní kapitoly jsou věnovány teorii a metodologii, a to proto, aby mohl čtenář nahlédnout do kuchyně etnologa a také pod pokličku výzkumu, o který se celý text opírá. Slouží k seznámení s pojmy folklor, folklorismus a etnochoreologie a k vysvětlení, proč právě ony jsou tak důležité pro slovácký verbuňk. V metodologické části je představeno, jaké možnosti má etnolog při přípravě výzkumu a jeho provedení, a především jak vypadal několikaletý výzkum autorky této knihy: co bylo úspěšné, a naopak kde se objevily překážky. Následuje drobný exkurz do historie slováckého verbuňku. Slouží k tomu, aby se čtenář seznámil se vznikem tance a jeho historickými funkcemi - jednoduše, aby poznal kořeny, z nichž současný slovácký verbuňk vyrůstá. Největší část knihy se věnuje současnému slováckému verbuňku. Představuje všech sedm popsaných regionálních stylů tance, jejich historii, současnost, hudební doprovod i taneční příležitosti a okrajově také osmý regionální styl, který je zatím v plenkách. Soutěži o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku je věnováno snad nejvíce pozornosti, a to proto, že právě Soutěž z velké části utváří současnost slováckého verbuňku. Historie Soutěže, příprava na ni a průběh z pohledu soutěžích tanečníků i porotců je popsáno především na základě výzkumu a rozhovorů s tanečníky slováckého verbuňku. Poslední část knihy se zabývá nejmladším fenoménem spojeným se slováckým verbuňkem, a to dětskými interprety tance. Kapitola se věnuje dětským folklorním souborům napříč jednotlivými oblastmi Slovácka a jejich postoji k interpretaci slováckého verbuňku dětmi. A především Národní přehlídce dětských verbířů, která je soutěžním kolbištěm pro dětské tanečníky verbuňku.
Czech name
U muziky su já chłap. Současnost slováckého verbuňku
Czech description
Monografie U muziky su já chłap je nazvána příznačně podle jedné z moravských lidových písní, která je spojena se slováckým verbuňkem. Slovácký verbuňk, mužský lidový tanec skočného charakteru, je ukázkou tanečního a pěveckého umění tanečníků-verbířů ze Slovácka. Doplněný o slavnostní kroje a v doprovodu cimbálové muziky nebo dechové hudby je tento tanec jedním z klenotů lidové kultury České republiky. V roce 2005 byl zapsán organizací UNESCO na seznam Mistrovských děl ústního a nehmotného dědictví lidstva. Tím získal množství nadšených interpretů a vešel do všeobecného povědomí. Podtitul Současnost slováckého verbuňku odkazuje na ambici této knihy - představit čtenáři, jak vypadá slovácký verbuňk na konci 20. a v prvních dvou dekádách 21. století. Úvodní kapitoly jsou věnovány teorii a metodologii, a to proto, aby mohl čtenář nahlédnout do kuchyně etnologa a také pod pokličku výzkumu, o který se celý text opírá. Slouží k seznámení s pojmy folklor, folklorismus a etnochoreologie a k vysvětlení, proč právě ony jsou tak důležité pro slovácký verbuňk. V metodologické části je představeno, jaké možnosti má etnolog při přípravě výzkumu a jeho provedení, a především jak vypadal několikaletý výzkum autorky této knihy: co bylo úspěšné, a naopak kde se objevily překážky. Následuje drobný exkurz do historie slováckého verbuňku. Slouží k tomu, aby se čtenář seznámil se vznikem tance a jeho historickými funkcemi - jednoduše, aby poznal kořeny, z nichž současný slovácký verbuňk vyrůstá. Největší část knihy se věnuje současnému slováckému verbuňku. Představuje všech sedm popsaných regionálních stylů tance, jejich historii, současnost, hudební doprovod i taneční příležitosti a okrajově také osmý regionální styl, který je zatím v plenkách. Soutěži o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku je věnováno snad nejvíce pozornosti, a to proto, že právě Soutěž z velké části utváří současnost slováckého verbuňku. Historie Soutěže, příprava na ni a průběh z pohledu soutěžích tanečníků i porotců je popsáno především na základě výzkumu a rozhovorů s tanečníky slováckého verbuňku. Poslední část knihy se zabývá nejmladším fenoménem spojeným se slováckým verbuňkem, a to dětskými interprety tance. Kapitola se věnuje dětským folklorním souborům napříč jednotlivými oblastmi Slovácka a jejich postoji k interpretaci slováckého verbuňku dětmi. A především Národní přehlídce dětských verbířů, která je soutěžním kolbištěm pro dětské tanečníky verbuňku.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-11-00962-5
Number of pages
224
Publisher name
Š̌míragroup, a.s.
Place of publication
Ostrava
UT code for WoS book
—