Teaching the Philosophy of Sophists at Gymnázium: Gorgias's Encomium of Helen
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10449712" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10449712 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pgMvZxRVxU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pgMvZxRVxU</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Gorgiova Chvála Heleny a výuka filozofie sofistů na gymnáziích
Original language description
Cílem této studie je zdůraznit roli, kterou v rámci výuky filosofie na gymnáziu zaujímají sofisté. Sofistika je nejen v českém prostředí často chápána jako nežádoucí proud v dějinách filosofie, který byl překonán Sókratovým a později Platónovým myšlením. Z toho důvodu jsou sofisté v západní tradici často stavěni na druhořadou kolej, přestože jejich přínos do dějin myšlení je podle mnohých odborníků značný. V článku proto argumentuji, proč právě výuka sofistiky má své důležité místo v rámci gymnaziální výuky filosofie.V první části textu je stručně nastíněn obraz, který o sofistech podávají mnohé dějiny filosofie a další učební texty. Dále je stručně pojednáno o obecných cílech výuky filosofie na gymnáziu a o tom, jak mohou být tyto cíle vztaženy k probírání sofistiky. Jako ilustrace je pak v další části probírán Gorgiova ukázková řeč Chvála Heleny, která nabízí možnou cestu, jak výše uvedené cíle naplnit.
Czech name
Gorgiova Chvála Heleny a výuka filozofie sofistů na gymnáziích
Czech description
Cílem této studie je zdůraznit roli, kterou v rámci výuky filosofie na gymnáziu zaujímají sofisté. Sofistika je nejen v českém prostředí často chápána jako nežádoucí proud v dějinách filosofie, který byl překonán Sókratovým a později Platónovým myšlením. Z toho důvodu jsou sofisté v západní tradici často stavěni na druhořadou kolej, přestože jejich přínos do dějin myšlení je podle mnohých odborníků značný. V článku proto argumentuji, proč právě výuka sofistiky má své důležité místo v rámci gymnaziální výuky filosofie.V první části textu je stručně nastíněn obraz, který o sofistech podávají mnohé dějiny filosofie a další učební texty. Dále je stručně pojednáno o obecných cílech výuky filosofie na gymnáziu a o tom, jak mohou být tyto cíle vztaženy k probírání sofistiky. Jako ilustrace je pak v další části probírán Gorgiova ukázková řeč Chvála Heleny, která nabízí možnou cestu, jak výše uvedené cíle naplnit.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů
ISSN
1211-3379
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2022
Issue of the periodical within the volume
LXIV/1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
29-44
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—