All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teaching the Philosophy of Sophists at Gymnázium: Gorgias's Encomium of Helen

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10449712" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10449712 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pgMvZxRVxU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pgMvZxRVxU</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Gorgiova Chvála Heleny a výuka filozofie sofistů na gymnáziích

  • Original language description

    Cílem této studie je zdůraznit roli, kterou v rámci výuky filosofie na gymnáziu zaujímají sofisté. Sofistika je nejen v českém prostředí často chápána jako nežádoucí proud v dějinách filosofie, který byl překonán Sókratovým a později Platónovým myšlením. Z toho důvodu jsou sofisté v západní tradici často stavěni na druhořadou kolej, přestože jejich přínos do dějin myšlení je podle mnohých odborníků značný. V článku proto argumentuji, proč právě výuka sofistiky má své důležité místo v rámci gymnaziální výuky filosofie.V první části textu je stručně nastíněn obraz, který o sofistech podávají mnohé dějiny filosofie a další učební texty. Dále je stručně pojednáno o obecných cílech výuky filosofie na gymnáziu a o tom, jak mohou být tyto cíle vztaženy k probírání sofistiky. Jako ilustrace je pak v další části probírán Gorgiova ukázková řeč Chvála Heleny, která nabízí možnou cestu, jak výše uvedené cíle naplnit.

  • Czech name

    Gorgiova Chvála Heleny a výuka filozofie sofistů na gymnáziích

  • Czech description

    Cílem této studie je zdůraznit roli, kterou v rámci výuky filosofie na gymnáziu zaujímají sofisté. Sofistika je nejen v českém prostředí často chápána jako nežádoucí proud v dějinách filosofie, který byl překonán Sókratovým a později Platónovým myšlením. Z toho důvodu jsou sofisté v západní tradici často stavěni na druhořadou kolej, přestože jejich přínos do dějin myšlení je podle mnohých odborníků značný. V článku proto argumentuji, proč právě výuka sofistiky má své důležité místo v rámci gymnaziální výuky filosofie.V první části textu je stručně nastíněn obraz, který o sofistech podávají mnohé dějiny filosofie a další učební texty. Dále je stručně pojednáno o obecných cílech výuky filosofie na gymnáziu a o tom, jak mohou být tyto cíle vztaženy k probírání sofistiky. Jako ilustrace je pak v další části probírán Gorgiova ukázková řeč Chvála Heleny, která nabízí možnou cestu, jak výše uvedené cíle naplnit.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů

  • ISSN

    1211-3379

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2022

  • Issue of the periodical within the volume

    LXIV/1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    29-44

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database