And Then the Mania Began : Czech Teen Comedies as a Peculiar Film Cycle of the 2000s
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10468793" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10468793 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LqBR_WbsNT" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LqBR_WbsNT</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.58193/ilu.1737" target="_blank" >10.58193/ilu.1737</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
A pak začala mánie : České teenagerovské komedie jako svébytný filmový cyklus nultých let
Original language description
Když 4. listopadu 2004 vstoupila teenagerovská komedie Snowboarďáci do kin, záhy se stala senzací. Celovečerní debut Karla Janáka byl přitom pozoruhodný ve dvou ohledech. Jednak se komedie obracela na dospívající publikum, tedy publikum, jež domácí kinematografie nějakou dobu opomíjela, a současně stimulovala tvorbu tematicky spřízněných filmů. Studie si pokládá otázku, zda je možné o této malé skupině teenagerských komedií produkovaných během nultých let uvažovat jako o filmovém cyklu. K tomuto účelu využívá model vývoje filmového cyklu navržený Richardem Nowellem, který pomáhá zachytit jedinečnost cyklu ve vybraném období. Jelikož však jeho aplikace na český filmový průmysl přináší určitá úskalí, je u každého filmu zvážena jeho produkční historie. Studie poprvé odhaluje podrobnosti o tom, jak se jednotliví producenti orientovali na zisk, a jak při výrobě svých filmů pracovali s konceptem žánru a filmového cyklu. Touto cestou text zpochybňuje kauzální vývoj cyklu a ukazuje, jak k jeho vzniku i zániku přispělo hned několik faktorů.
Czech name
A pak začala mánie : České teenagerovské komedie jako svébytný filmový cyklus nultých let
Czech description
Když 4. listopadu 2004 vstoupila teenagerovská komedie Snowboarďáci do kin, záhy se stala senzací. Celovečerní debut Karla Janáka byl přitom pozoruhodný ve dvou ohledech. Jednak se komedie obracela na dospívající publikum, tedy publikum, jež domácí kinematografie nějakou dobu opomíjela, a současně stimulovala tvorbu tematicky spřízněných filmů. Studie si pokládá otázku, zda je možné o této malé skupině teenagerských komedií produkovaných během nultých let uvažovat jako o filmovém cyklu. K tomuto účelu využívá model vývoje filmového cyklu navržený Richardem Nowellem, který pomáhá zachytit jedinečnost cyklu ve vybraném období. Jelikož však jeho aplikace na český filmový průmysl přináší určitá úskalí, je u každého filmu zvážena jeho produkční historie. Studie poprvé odhaluje podrobnosti o tom, jak se jednotliví producenti orientovali na zisk, a jak při výrobě svých filmů pracovali s konceptem žánru a filmového cyklu. Touto cestou text zpochybňuje kauzální vývoj cyklu a ukazuje, jak k jeho vzniku i zániku přispělo hned několik faktorů.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Iluminace
ISSN
0862-397X
e-ISSN
2570-9267
Volume of the periodical
34
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
19
Pages from-to
5-23
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85149320207