All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

"As a Historian I know": Populist History and Paradox of Academic Authority in Case of Vlastimil Vondruška's Life and Work

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10470545" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10470545 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=loDiccR6hW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=loDiccR6hW</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    „Jako historik vím…“: Populistická historie a paradox autority vědy na příkladu života a díla Vlastimila Vondruš

  • Original language description

    V tomto příspěvku nabízím analýzu děl českého autora Vlastimila Vondrušky, známého svými populárními kriminálními příběhy a romány, na historickém pozadí, které je rámováno debatou o populismu a vzestupu neliberálních politických tendencí ve střední Evropě. Předmětem mého zájmu je způsob, jakým může autor, který explicitně vyjadřuje populistické pojetí rozdílu lid vs. elity, využívat akademické autority a odbornosti, resp. Analýzou Vondruškovy beletrie i jeho knih literatury faktu sleduji rozporuplný postoj, který zastává. Na jedné straně kritizuje akademiky a akademickou obec obecně jako zkorumpovaný obor, který je tlačen pouze peněžními a sobeckými motivy. Na druhé straně využívá vědecké a odborné autority v případě svých postav a své veřejné činnosti ke komentování aktuálních témat. Tvrdím, že tento rozpor není způsoben pouze falešným používáním argumentů a faktů, ale že jde o případ lhářského paradoxu, který je podle mého názoru hlavním atributem populistického diskurzu.V závěrech se zabývám způsoby, jakými historici reagovali na širokou popularitu Vondrušky v české veřejnosti jako autora beletrie i jako komentátora s využitím historických analogií. Tvrdím, že nestačí pouze kritika zaměřená na falešné argumenty a zavádějící fakta, ani nestačí argumentovat proti hodnotám a přesvědčením, které prosazují. Domnívám se, že musíme změnit naše chápání vztahu mezi vědou a společností od lineárního paradigmatu &quot;populární vědy&quot; ke komplexnějšímu participativnímu pojetí společensky angažované vědy, které může řešit populistické výzvy, jimž dnes čelíme.

  • Czech name

    „Jako historik vím…“: Populistická historie a paradox autority vědy na příkladu života a díla Vlastimila Vondruš

  • Czech description

    V tomto příspěvku nabízím analýzu děl českého autora Vlastimila Vondrušky, známého svými populárními kriminálními příběhy a romány, na historickém pozadí, které je rámováno debatou o populismu a vzestupu neliberálních politických tendencí ve střední Evropě. Předmětem mého zájmu je způsob, jakým může autor, který explicitně vyjadřuje populistické pojetí rozdílu lid vs. elity, využívat akademické autority a odbornosti, resp. Analýzou Vondruškovy beletrie i jeho knih literatury faktu sleduji rozporuplný postoj, který zastává. Na jedné straně kritizuje akademiky a akademickou obec obecně jako zkorumpovaný obor, který je tlačen pouze peněžními a sobeckými motivy. Na druhé straně využívá vědecké a odborné autority v případě svých postav a své veřejné činnosti ke komentování aktuálních témat. Tvrdím, že tento rozpor není způsoben pouze falešným používáním argumentů a faktů, ale že jde o případ lhářského paradoxu, který je podle mého názoru hlavním atributem populistického diskurzu.V závěrech se zabývám způsoby, jakými historici reagovali na širokou popularitu Vondrušky v české veřejnosti jako autora beletrie i jako komentátora s využitím historických analogií. Tvrdím, že nestačí pouze kritika zaměřená na falešné argumenty a zavádějící fakta, ani nestačí argumentovat proti hodnotám a přesvědčením, které prosazují. Domnívám se, že musíme změnit naše chápání vztahu mezi vědou a společností od lineárního paradigmatu &quot;populární vědy&quot; ke komplexnějšímu participativnímu pojetí společensky angažované vědy, které může řešit populistické výzvy, jimž dnes čelíme.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Moderní dějiny. Časopis pro dějiny 19. a 20. století

  • ISSN

    1210-6860

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    31

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    29

  • Pages from-to

    107-135

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database