All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

WHY DOES THE STONE NOT OFFER PROTECTION IN FINLAND? : STONE AND TREE IN THE FINNISH LEGEND OF ST. HENRY OF UPPSALA

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10471284" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10471284 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QjuNRU7qeL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QjuNRU7qeL</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366729.2023.2.4" target="_blank" >10.14712/23366729.2023.2.4</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Proč kámen ve Finsku neskýtá ochranu? Kámen a strom ve finské legendě o sv. Jindřichu Uppsalském

  • Original language description

    Z textových srovnání středověkých svatojindřišských legend a finské ústní slovesnosti lze vyvozovat, že v Lönnrotově verzi legendy spojení kamene a samotného sluchu odkazuje nejen k nedostatečnosti svědectví na základě slyšeného, ale i ke vztahu k ďáblu. Spojení dubu, a především zrakumohlo zase evokovat vztah k Bohu či jeho prostřednictví. Evropská středověká klasifikace materiálů, respektive jejich dělení na živé (dřevo) a neživé (kámen), platí i veFinsku, ač na jiném základě. K tomuto členění přistupuje v jindřichovské legenděobecně etymologizující úprava folklorní motivické jednotky &quot;odrazit se od kamene&quot;(do Väinämöinenovy paty, do těla člověka). Těžko ovšem s jistotou tvrdit, že &quot;kámen není ku ochraně&quot;, protože se po něm ve finském folklorním světě může zbraň,v tomto případě Lalliho sekyra, smýknout a člověka zasáhnout. Vždyť v takovém případě by podle myšlenkového i formulačního schématu převzatého z cyklu o tesání lodice nebezpečí hrozilo Lallimu, nikoli svědkovi světcovy mučednické smrti. Verš &quot;kámen není ku ochraně&quot; a jeho varianty sice jsou výrazovými adaptacemi folklorníhoverše &quot;sekyra sklouzla po kameni&quot;, nicméně vedle zhodnocení míry nebezpečí v kontrastu k dubu (a koni) navíc vyjadřují hodnocení svědecké funkce, prvku pro hagiografii důležitého. Způsoby percepce (pouhý sluch oproti zraku) byly již ve folklorusymbolicky provázány s křesťanským poselstvím (ďábel poslouchá, Bůh vidí), a navíc výběrem místa svědek dává najevo svou volbu axiologie, hodnotového systému,a řádu. Postava svatého Jindřicha tak svými instrukcemi nevyjadřuje obavu o života zdraví svého vozky, nýbrž spíše zájem o porozumění smyslu své oběti.

  • Czech name

    Proč kámen ve Finsku neskýtá ochranu? Kámen a strom ve finské legendě o sv. Jindřichu Uppsalském

  • Czech description

    Z textových srovnání středověkých svatojindřišských legend a finské ústní slovesnosti lze vyvozovat, že v Lönnrotově verzi legendy spojení kamene a samotného sluchu odkazuje nejen k nedostatečnosti svědectví na základě slyšeného, ale i ke vztahu k ďáblu. Spojení dubu, a především zrakumohlo zase evokovat vztah k Bohu či jeho prostřednictví. Evropská středověká klasifikace materiálů, respektive jejich dělení na živé (dřevo) a neživé (kámen), platí i veFinsku, ač na jiném základě. K tomuto členění přistupuje v jindřichovské legenděobecně etymologizující úprava folklorní motivické jednotky &quot;odrazit se od kamene&quot;(do Väinämöinenovy paty, do těla člověka). Těžko ovšem s jistotou tvrdit, že &quot;kámen není ku ochraně&quot;, protože se po něm ve finském folklorním světě může zbraň,v tomto případě Lalliho sekyra, smýknout a člověka zasáhnout. Vždyť v takovém případě by podle myšlenkového i formulačního schématu převzatého z cyklu o tesání lodice nebezpečí hrozilo Lallimu, nikoli svědkovi světcovy mučednické smrti. Verš &quot;kámen není ku ochraně&quot; a jeho varianty sice jsou výrazovými adaptacemi folklorníhoverše &quot;sekyra sklouzla po kameni&quot;, nicméně vedle zhodnocení míry nebezpečí v kontrastu k dubu (a koni) navíc vyjadřují hodnocení svědecké funkce, prvku pro hagiografii důležitého. Způsoby percepce (pouhý sluch oproti zraku) byly již ve folklorusymbolicky provázány s křesťanským poselstvím (ďábel poslouchá, Bůh vidí), a navíc výběrem místa svědek dává najevo svou volbu axiologie, hodnotového systému,a řádu. Postava svatého Jindřicha tak svými instrukcemi nevyjadřuje obavu o života zdraví svého vozky, nýbrž spíše zájem o porozumění smyslu své oběti.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60205 - Literary theory

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Svět literatury

  • ISSN

    0862-8440

  • e-ISSN

    2336-6729

  • Volume of the periodical

    33, 2023

  • Issue of the periodical within the volume

    68

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    49-57

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85179785695