WHY DOES THE STONE NOT OFFER PROTECTION IN FINLAND? : STONE AND TREE IN THE FINNISH LEGEND OF ST. HENRY OF UPPSALA
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10471284" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10471284 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QjuNRU7qeL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QjuNRU7qeL</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366729.2023.2.4" target="_blank" >10.14712/23366729.2023.2.4</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Proč kámen ve Finsku neskýtá ochranu? Kámen a strom ve finské legendě o sv. Jindřichu Uppsalském
Original language description
Z textových srovnání středověkých svatojindřišských legend a finské ústní slovesnosti lze vyvozovat, že v Lönnrotově verzi legendy spojení kamene a samotného sluchu odkazuje nejen k nedostatečnosti svědectví na základě slyšeného, ale i ke vztahu k ďáblu. Spojení dubu, a především zrakumohlo zase evokovat vztah k Bohu či jeho prostřednictví. Evropská středověká klasifikace materiálů, respektive jejich dělení na živé (dřevo) a neživé (kámen), platí i veFinsku, ač na jiném základě. K tomuto členění přistupuje v jindřichovské legenděobecně etymologizující úprava folklorní motivické jednotky "odrazit se od kamene"(do Väinämöinenovy paty, do těla člověka). Těžko ovšem s jistotou tvrdit, že "kámen není ku ochraně", protože se po něm ve finském folklorním světě může zbraň,v tomto případě Lalliho sekyra, smýknout a člověka zasáhnout. Vždyť v takovém případě by podle myšlenkového i formulačního schématu převzatého z cyklu o tesání lodice nebezpečí hrozilo Lallimu, nikoli svědkovi světcovy mučednické smrti. Verš "kámen není ku ochraně" a jeho varianty sice jsou výrazovými adaptacemi folklorníhoverše "sekyra sklouzla po kameni", nicméně vedle zhodnocení míry nebezpečí v kontrastu k dubu (a koni) navíc vyjadřují hodnocení svědecké funkce, prvku pro hagiografii důležitého. Způsoby percepce (pouhý sluch oproti zraku) byly již ve folklorusymbolicky provázány s křesťanským poselstvím (ďábel poslouchá, Bůh vidí), a navíc výběrem místa svědek dává najevo svou volbu axiologie, hodnotového systému,a řádu. Postava svatého Jindřicha tak svými instrukcemi nevyjadřuje obavu o života zdraví svého vozky, nýbrž spíše zájem o porozumění smyslu své oběti.
Czech name
Proč kámen ve Finsku neskýtá ochranu? Kámen a strom ve finské legendě o sv. Jindřichu Uppsalském
Czech description
Z textových srovnání středověkých svatojindřišských legend a finské ústní slovesnosti lze vyvozovat, že v Lönnrotově verzi legendy spojení kamene a samotného sluchu odkazuje nejen k nedostatečnosti svědectví na základě slyšeného, ale i ke vztahu k ďáblu. Spojení dubu, a především zrakumohlo zase evokovat vztah k Bohu či jeho prostřednictví. Evropská středověká klasifikace materiálů, respektive jejich dělení na živé (dřevo) a neživé (kámen), platí i veFinsku, ač na jiném základě. K tomuto členění přistupuje v jindřichovské legenděobecně etymologizující úprava folklorní motivické jednotky "odrazit se od kamene"(do Väinämöinenovy paty, do těla člověka). Těžko ovšem s jistotou tvrdit, že "kámen není ku ochraně", protože se po něm ve finském folklorním světě může zbraň,v tomto případě Lalliho sekyra, smýknout a člověka zasáhnout. Vždyť v takovém případě by podle myšlenkového i formulačního schématu převzatého z cyklu o tesání lodice nebezpečí hrozilo Lallimu, nikoli svědkovi světcovy mučednické smrti. Verš "kámen není ku ochraně" a jeho varianty sice jsou výrazovými adaptacemi folklorníhoverše "sekyra sklouzla po kameni", nicméně vedle zhodnocení míry nebezpečí v kontrastu k dubu (a koni) navíc vyjadřují hodnocení svědecké funkce, prvku pro hagiografii důležitého. Způsoby percepce (pouhý sluch oproti zraku) byly již ve folklorusymbolicky provázány s křesťanským poselstvím (ďábel poslouchá, Bůh vidí), a navíc výběrem místa svědek dává najevo svou volbu axiologie, hodnotového systému,a řádu. Postava svatého Jindřicha tak svými instrukcemi nevyjadřuje obavu o života zdraví svého vozky, nýbrž spíše zájem o porozumění smyslu své oběti.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60205 - Literary theory
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Svět literatury
ISSN
0862-8440
e-ISSN
2336-6729
Volume of the periodical
33, 2023
Issue of the periodical within the volume
68
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
49-57
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85179785695