Fashion and Art in Paris of the Second Empire. Interconnections of Theory and Practice
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10474728" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10474728 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GE0QBu3d.D" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GE0QBu3d.D</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Móda a umění v Paříži druhého císařství: křižovatky teorie a praxe
Original language description
Studie se zabývá analýzou estetické teorie Charlese Baudelaira a některých postupů zakladatele haute couture Fredericka Wortha. Ačkoli oba umělci mají své místo v dějinách módy a umění - Baudelaire jako ten, kdo fenomén módy začlenil do estetického myšlení, Worth jako člověk, který rekontextualizoval oděvní tvorbu od řemesla směrem k umění - jejich spojení je často ovlivněno pouhou časovou a místní příslušností k Paříži druhého císařství. My se naopak pokusíme představit zásadní souvislost mezi oběma fenomény. Náš výklad ukazuje, jak Worthovy zdánlivě nesourodé postupy (které by se mohly jevit jako čistě marketingové či psychologické) nacházejí jednotící základ v baudelairovské estetice (formulované zejména v zásadním eseji Le Peintre de la vie moderne) a naopak, jak některé z otázek, které vyvolávají mnohé Baudelairovy teoretické formulace, dospívají k určité odpovědi ve Worthově spíše jen intuitivní praxi. Toto křížení teorie a praxe se projevuje v současném křížení módy a umění a dává vzniknout jejich v podstatě moderní podobě.
Czech name
Móda a umění v Paříži druhého císařství: křižovatky teorie a praxe
Czech description
Studie se zabývá analýzou estetické teorie Charlese Baudelaira a některých postupů zakladatele haute couture Fredericka Wortha. Ačkoli oba umělci mají své místo v dějinách módy a umění - Baudelaire jako ten, kdo fenomén módy začlenil do estetického myšlení, Worth jako člověk, který rekontextualizoval oděvní tvorbu od řemesla směrem k umění - jejich spojení je často ovlivněno pouhou časovou a místní příslušností k Paříži druhého císařství. My se naopak pokusíme představit zásadní souvislost mezi oběma fenomény. Náš výklad ukazuje, jak Worthovy zdánlivě nesourodé postupy (které by se mohly jevit jako čistě marketingové či psychologické) nacházejí jednotící základ v baudelairovské estetice (formulované zejména v zásadním eseji Le Peintre de la vie moderne) a naopak, jak některé z otázek, které vyvolávají mnohé Baudelairovy teoretické formulace, dospívají k určité odpovědi ve Worthově spíše jen intuitivní praxi. Toto křížení teorie a praxe se projevuje v současném křížení módy a umění a dává vzniknout jejich v podstatě moderní podobě.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Ostium
ISSN
1336-6556
e-ISSN
1336-6556
Volume of the periodical
19
Issue of the periodical within the volume
Neuveden
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
23
Pages from-to
3
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—