All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

War and Peace According to Emmanuel Lévinas and Jan Patočka

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10490939" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10490939 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Válka a mír podle Emmanuela Lévinase a Jana Patočky

  • Original language description

    Článek se zabývá pojetím války a míru u Emmanuela Lévinase a Jana Patočky. Jak autor ukazuje, Lévinas i Patočka oběma pojmům připisují ontologický význam: Podle Lévinase je válka způsob, jímž se západnímu filosofickému myšlení od Platóna až po Heideggera ukazuje bytí. &quot;Tvář bytí&quot;, která se vyjevuje ve válce, je pak zachycena v pojmu totality. Patočka charakterizuje 20. století jako válku, která je plnou manifestací moderního přístupu ke skutečnosti, jež představuje vědecko-technické porozumění jsoucnu. Cesta k dosažení skutečného a trvalého míru pak podle obou myslitelů vede skrze životní i myšlenkový obrat, který znamená zásadní změnu postoje k bytí: Zatímco Lévinas proti ontologii války staví &quot;eschatologii mesiánského míru&quot; a za základní situaci, v níž dochází k prolomení totality, považuje záblesk exteriority ve tváři druhého, pro Patočku se privilegovanou příležitostí ke zlomení vlády vědecko-technického porozumění jsoucnu stává otřes frontového zážitku, v němž se hroutí možnosti, cíle a ideje moderní vědecko-technické civilizace a vyjevuje se jejich prázdnota a nesmyslnost. Jak ukazuje srovnání obou konceptů, Lévinas i Patočka ve své &quot;ontologizaci války&quot; vycházejí z odlišného pojetí bytí: Lévinasův pojem bytí vyjádřený ve formulaci &quot;bytí je exteriorita&quot; je polemicky pointován vůči dosavadní tradici západní filosofie, jejíž vyvrcholení Lévinas spatřuje v Heideggerově ontologii. Patočkovo pojetí je naopak rozhodujícím způsobem inspirováno právě Heideggerovým pojmem bytí, resp. ontologické diference a Heideggerovou kritikou moderní vědotechniky. Jak autor nicméně argumentuje, rozdíl mezi oběma mysliteli není nesmiřitelný: Patočkův rozvrh filosofie dějin na rozdíl od Heideggerovy fundamentální ontologie neústí v pojetí pobytu, který dosahuje autentického bytí volbou svých vlastních možností v heroické a osamělé odhodlanosti, při níž se vytrhává ze vztahů ke světu a k druhým lidem, ale pojmem &quot;solidarity otřesených&quot; přiznává v rámci autentické a dějinné existence významné místo intersubjektivitě. Integrováním intersubjektivity do své koncepce životních pohybů i filosofie dějin Patočka buduje most, který do jisté míry překlenuje propast zející v Lévinasových očích mezi Heideggerovou &quot;ontologií války&quot; a jeho vlastní &quot;eschatologií mesiánského míru&quot;.

  • Czech name

    Válka a mír podle Emmanuela Lévinase a Jana Patočky

  • Czech description

    Článek se zabývá pojetím války a míru u Emmanuela Lévinase a Jana Patočky. Jak autor ukazuje, Lévinas i Patočka oběma pojmům připisují ontologický význam: Podle Lévinase je válka způsob, jímž se západnímu filosofickému myšlení od Platóna až po Heideggera ukazuje bytí. &quot;Tvář bytí&quot;, která se vyjevuje ve válce, je pak zachycena v pojmu totality. Patočka charakterizuje 20. století jako válku, která je plnou manifestací moderního přístupu ke skutečnosti, jež představuje vědecko-technické porozumění jsoucnu. Cesta k dosažení skutečného a trvalého míru pak podle obou myslitelů vede skrze životní i myšlenkový obrat, který znamená zásadní změnu postoje k bytí: Zatímco Lévinas proti ontologii války staví &quot;eschatologii mesiánského míru&quot; a za základní situaci, v níž dochází k prolomení totality, považuje záblesk exteriority ve tváři druhého, pro Patočku se privilegovanou příležitostí ke zlomení vlády vědecko-technického porozumění jsoucnu stává otřes frontového zážitku, v němž se hroutí možnosti, cíle a ideje moderní vědecko-technické civilizace a vyjevuje se jejich prázdnota a nesmyslnost. Jak ukazuje srovnání obou konceptů, Lévinas i Patočka ve své &quot;ontologizaci války&quot; vycházejí z odlišného pojetí bytí: Lévinasův pojem bytí vyjádřený ve formulaci &quot;bytí je exteriorita&quot; je polemicky pointován vůči dosavadní tradici západní filosofie, jejíž vyvrcholení Lévinas spatřuje v Heideggerově ontologii. Patočkovo pojetí je naopak rozhodujícím způsobem inspirováno právě Heideggerovým pojmem bytí, resp. ontologické diference a Heideggerovou kritikou moderní vědotechniky. Jak autor nicméně argumentuje, rozdíl mezi oběma mysliteli není nesmiřitelný: Patočkův rozvrh filosofie dějin na rozdíl od Heideggerovy fundamentální ontologie neústí v pojetí pobytu, který dosahuje autentického bytí volbou svých vlastních možností v heroické a osamělé odhodlanosti, při níž se vytrhává ze vztahů ke světu a k druhým lidem, ale pojmem &quot;solidarity otřesených&quot; přiznává v rámci autentické a dějinné existence významné místo intersubjektivitě. Integrováním intersubjektivity do své koncepce životních pohybů i filosofie dějin Patočka buduje most, který do jisté míry překlenuje propast zející v Lévinasových očích mezi Heideggerovou &quot;ontologií války&quot; a jeho vlastní &quot;eschatologií mesiánského míru&quot;.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů