Powers of the President of the Republic after the introduction of direct elections
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F11%3A10123735" target="_blank" >RIV/00216208:11220/11:10123735 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pravomoci prezidenta republiky po zavedení přímé volby
Original language description
Poslední novela Ústavy České republiky nejen zavedla přímou volbu prezidenta republiky, ale také rozšířila důvody, pro které by mohl být obviněn podle z ústavních důvodů. V důsledku toho se ústavní postavení prezidenta změnilo: legitimita a odpovědnost úřadu se značně zvýšila. Zavedení přímé volby prezidenta republiky a rozšíření jeho odpovědnosti i na hrubé porušení ústavního pořádku má podle autoriva názoru zásadní vliv na jeho postavení v ústavním systému. Autor se domnívá, že tak v důsledku přijaténovely odpadly obecné argumenty, které dosud zdůvodňovaly spíše restriktivní výklad všech jeho ústavních pravomocí. Napříště je proto nezbytné jednotlivé pravomoci zkoumat samostatně a zvlášť u každé z nich hledat důvody pro restriktivní, doslovný či dokonce extenzivní výklad. Z výše uvedených důvodů se přitom domnívám, že v případě jmenování vázaného na kontrasignaci vlády a v případě zastupování státu navenek je vlivem přijatých ústavních změn nezbytné změnit dosavadní výklad, a to ve
Czech name
Pravomoci prezidenta republiky po zavedení přímé volby
Czech description
Poslední novela Ústavy České republiky nejen zavedla přímou volbu prezidenta republiky, ale také rozšířila důvody, pro které by mohl být obviněn podle z ústavních důvodů. V důsledku toho se ústavní postavení prezidenta změnilo: legitimita a odpovědnost úřadu se značně zvýšila. Zavedení přímé volby prezidenta republiky a rozšíření jeho odpovědnosti i na hrubé porušení ústavního pořádku má podle autoriva názoru zásadní vliv na jeho postavení v ústavním systému. Autor se domnívá, že tak v důsledku přijaténovely odpadly obecné argumenty, které dosud zdůvodňovaly spíše restriktivní výklad všech jeho ústavních pravomocí. Napříště je proto nezbytné jednotlivé pravomoci zkoumat samostatně a zvlášť u každé z nich hledat důvody pro restriktivní, doslovný či dokonce extenzivní výklad. Z výše uvedených důvodů se přitom domnívám, že v případě jmenování vázaného na kontrasignaci vlády a v případě zastupování státu navenek je vlivem přijatých ústavních změn nezbytné změnit dosavadní výklad, a to ve
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AG - Legal sciences
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GPP408%2F11%2FP366" target="_blank" >GPP408/11/P366: The Parliamentary Form of Government in the Czech Republic and the Possibilities for its Rationalisation</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Universitatis Carolinae. Iuridica
ISSN
0323-0619
e-ISSN
—
Volume of the periodical
57
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
27-41
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—