Basic Analysis of Constitutional Instruments of Emergency Government in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F20%3A10418348" target="_blank" >RIV/00216208:11220/20:10418348 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Základní analýza ústavních prostředků mimořádného vládnutí v České republice
Original language description
Článek provádí základní analýzu ústavněprávních prostředků mimořádného vládnutí u nás; dominantní pozornost je věnována proměnám, k jakým v této oblasti v uplynulých dekádách došlo, zejména v souvislosti s přijetím a interpretací ústavního zákona o bezpečnosti ČR. Zakotvení mimořádných právních stavů tímto ústavním zákonem však vykazuje několik závažných nedostatků, jakými jsou např. nesnáze při výkladu důvodů pro vyhlášení nouzového stavu či faktická nemožnost vyhlášení stavu ohrožení státu. Závěr příspěvek věnuje poukázáním na možné cesty, kterými by mohly být v budoucnu řešeny události, které představují zásadní ohrožení pro bezpečnost státu, a to za situace, kdy nebude možné vyhlásit stav ohrožení státu (nebo válečný stav) a zároveň nedojde k ústavní novele. Ústavní teorie totiž zde nabízí některé jiné modely řešení; pro jejich rozmanitost se příspěvek omezuje na příklady některých právních modelů průběžné (interim) povahy (změna výkladu nouzového stavu, přijímání ad hoc právních předpisů za použití stavu legislativní nouze, doktrína inherentních pravomocí). Nejen tyto, nýbrž i ostatní modely řešení mimořádných situací ovšem mohou skýtat různá nebezpečí pro charakter českého ústavního režimu
Czech name
Základní analýza ústavních prostředků mimořádného vládnutí v České republice
Czech description
Článek provádí základní analýzu ústavněprávních prostředků mimořádného vládnutí u nás; dominantní pozornost je věnována proměnám, k jakým v této oblasti v uplynulých dekádách došlo, zejména v souvislosti s přijetím a interpretací ústavního zákona o bezpečnosti ČR. Zakotvení mimořádných právních stavů tímto ústavním zákonem však vykazuje několik závažných nedostatků, jakými jsou např. nesnáze při výkladu důvodů pro vyhlášení nouzového stavu či faktická nemožnost vyhlášení stavu ohrožení státu. Závěr příspěvek věnuje poukázáním na možné cesty, kterými by mohly být v budoucnu řešeny události, které představují zásadní ohrožení pro bezpečnost státu, a to za situace, kdy nebude možné vyhlásit stav ohrožení státu (nebo válečný stav) a zároveň nedojde k ústavní novele. Ústavní teorie totiž zde nabízí některé jiné modely řešení; pro jejich rozmanitost se příspěvek omezuje na příklady některých právních modelů průběžné (interim) povahy (změna výkladu nouzového stavu, přijímání ad hoc právních předpisů za použití stavu legislativní nouze, doktrína inherentních pravomocí). Nejen tyto, nýbrž i ostatní modely řešení mimořádných situací ovšem mohou skýtat různá nebezpečí pro charakter českého ústavního režimu
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Právo v měnícím se světě
ISBN
978-80-7380-828-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
11
Pages from-to
83-93
Publisher name
Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk
Place of publication
Plzeň
Event location
Praha
Event date
Dec 16, 2019
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—