Provisional measures under Article 78(3) of the Treaty on the Functioning of the European Union in the light of the case-law of the Court of Justice of the European Union
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F20%3A10423470" target="_blank" >RIV/00216208:11220/20:10423470 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IVbLtoj8aS" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IVbLtoj8aS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dočasná opatření dle čl. 78 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie ve světle judikatury Soudního dvora EU
Original language description
Jednou z možností, jak reagovat na situaci náhlého hromadného přílivu žadatelů o mezinárodní ochranu, je přijetí dočasných opatření dle čl. 78 odst. 3 SFEU. Poprvé byl článek aplikován, když Rada EU v roce 2015 přijala rozhodnutí o relokaci žadatelů z Itálie a Řecka. Povinné relokace odmítají zejména státy Visegrádské skupiny, přičemž v nedávné době Soudní dvůr EU shledal, že Česká republika, Polsko a Maďarsko porušily právo EU, když se relokačními rozhodnutími neřídily. Článek se zabývá tím, jaké výhody poskytuje přístup založený na přijetí dočasných opatření a zda v případě uprchlické krize je anebo není dostačující. Čl. 78 odst. 3 SFEU poskytuje značné výhody, neboť umožňuje jednat rychle a dává EU široký prostor pro uvážení, přesto jeho existence nezbavuje EU povinnosti vybudovat společnou evropskou azylovou politiku na principu solidarity. Pro samotnou EU i členské státy se jeví jako výhodnější implementovat princip solidarity do SEAS a nemuset se spoléhat na ad hoc přístupy.
Czech name
Dočasná opatření dle čl. 78 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie ve světle judikatury Soudního dvora EU
Czech description
Jednou z možností, jak reagovat na situaci náhlého hromadného přílivu žadatelů o mezinárodní ochranu, je přijetí dočasných opatření dle čl. 78 odst. 3 SFEU. Poprvé byl článek aplikován, když Rada EU v roce 2015 přijala rozhodnutí o relokaci žadatelů z Itálie a Řecka. Povinné relokace odmítají zejména státy Visegrádské skupiny, přičemž v nedávné době Soudní dvůr EU shledal, že Česká republika, Polsko a Maďarsko porušily právo EU, když se relokačními rozhodnutími neřídily. Článek se zabývá tím, jaké výhody poskytuje přístup založený na přijetí dočasných opatření a zda v případě uprchlické krize je anebo není dostačující. Čl. 78 odst. 3 SFEU poskytuje značné výhody, neboť umožňuje jednat rychle a dává EU široký prostor pro uvážení, přesto jeho existence nezbavuje EU povinnosti vybudovat společnou evropskou azylovou politiku na principu solidarity. Pro samotnou EU i členské státy se jeví jako výhodnější implementovat princip solidarity do SEAS a nemuset se spoléhat na ad hoc přístupy.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Jurisprudence
ISSN
1802-3843
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2020
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
10-17
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—