Conflict of interest legislation is really not the pride of legislators
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F21%3A10434493" target="_blank" >RIV/00216208:11220/21:10434493 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=p6cdzMMxPH" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=p6cdzMMxPH</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Právní úprava střetu zájmů opravdu není chloubou zákonodárců
Original language description
Před dvěma lety vypukla politická, ale hlavně právní přestřelka mezi Prahou a Bruselem ohledně existence nebo neexistence střetu zájmů předsedy vlády Andreje BabiŠe, a to zejména v souvislosti se zadáváním veřejných zakázek či poskytováním dotací. Andrej Babiš se tehdy ohradil proti postupu Evropské komise (dále jen ,,Komise"), která dle jeho názoru nemá pravomoc vykládat české právo. Při vědomí samostatnosti obou právních řádů, totiž unijního a českého, řada expertů na unijní právo zastávala názor, že by tak Komise činit neměla, aniž by se dopouštěla překročení pravomoci unijního orgánu. Eurokomisař pro rozpočet Johannes Hahn nicméně prohlásil, že v zájmu ochrany evropského rozpočtu a evropského daňového poplatníka může Komise činit cokoliv, včetně extenzivního uplatnění principu tzv. užitečného účinku (effet utile) unijního práva. Přesto, či spíše právě proto dosud z právního hlediska stále neexistuje jednoznačná odpověď na otázku střetu zájmů českého premiéra, a to i když od výrazného zpřísnění tuzemské právní úpravy střetu zájmů omezující podnikání vybraných veřejných funkcionářů uplynulo již několik let. Jaké jsou příčiny této nejistoty?
Czech name
Právní úprava střetu zájmů opravdu není chloubou zákonodárců
Czech description
Před dvěma lety vypukla politická, ale hlavně právní přestřelka mezi Prahou a Bruselem ohledně existence nebo neexistence střetu zájmů předsedy vlády Andreje BabiŠe, a to zejména v souvislosti se zadáváním veřejných zakázek či poskytováním dotací. Andrej Babiš se tehdy ohradil proti postupu Evropské komise (dále jen ,,Komise"), která dle jeho názoru nemá pravomoc vykládat české právo. Při vědomí samostatnosti obou právních řádů, totiž unijního a českého, řada expertů na unijní právo zastávala názor, že by tak Komise činit neměla, aniž by se dopouštěla překročení pravomoci unijního orgánu. Eurokomisař pro rozpočet Johannes Hahn nicméně prohlásil, že v zájmu ochrany evropského rozpočtu a evropského daňového poplatníka může Komise činit cokoliv, včetně extenzivního uplatnění principu tzv. užitečného účinku (effet utile) unijního práva. Přesto, či spíše právě proto dosud z právního hlediska stále neexistuje jednoznačná odpověď na otázku střetu zájmů českého premiéra, a to i když od výrazného zpřísnění tuzemské právní úpravy střetu zájmů omezující podnikání vybraných veřejných funkcionářů uplynulo již několik let. Jaké jsou příčiny této nejistoty?
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Soukromé právo
ISSN
2533-4239
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2021
Issue of the periodical within the volume
11
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
2
Pages from-to
2-3
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—