Reservation of the statutory legislation for the establishment of the administrative authority and the determination of its competence
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F22%3A10457676" target="_blank" >RIV/00216208:11220/22:10457676 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výhrada zákona pro zřízení správního úřadu a stanovení jeho působnosti
Original language description
V příspěvku je věnována pozornost dosahu čl. 79 odst. 1 Ústavy. Základem je samotné vymezení šíře pojmů správní úřad a působnost. Dále je uvedený ústavní požadavek řešen v souvislosti s vnitřní dekoncentrací přímých vykonavatelů státní správy. Jsou zvažovány možné důsledky ve vazbě na nepřímý výkon státní správy prostřednictvím orgánů obcí a krajů. Příspěvek dále vymezuje vzájemný vztah a význam úpravy zřízení správního úřadu zákonem na straně jedné a vymezení jeho působnosti zákonem na straně druhé. V příspěvku jsou učiněny následující závěry. Pojem správního úřadu použitý v čl. 79 Ústavy je širší, než odpovídá soudobé terminologii teorie správního práva, která se tomuto pojmu intenzivněji a ve větším rozsahu věnuje, takže lze pozorovat generalizaci jejích závěrů. Pojem působnosti použitý v čl. 79 Ústavy je širší, než odpovídá terminologii teorie správního práva, která vedle sebe zřetelně odlišuje pravomoc a působnost. Požadavek na zřízení správního úřadu zákonem a stanovení působnosti zákonem nejsou dva zcela separátní požadavky, ale vzájemně podmíněné složky téhož, přičemž významnější složkou je požadavek na vymezení působnosti. V právní úpravě organizace veřejné správy nezbývá než tolerovat určité konstrukce, které zmíněný ústavní požadavek mírně oslabují.
Czech name
Výhrada zákona pro zřízení správního úřadu a stanovení jeho působnosti
Czech description
V příspěvku je věnována pozornost dosahu čl. 79 odst. 1 Ústavy. Základem je samotné vymezení šíře pojmů správní úřad a působnost. Dále je uvedený ústavní požadavek řešen v souvislosti s vnitřní dekoncentrací přímých vykonavatelů státní správy. Jsou zvažovány možné důsledky ve vazbě na nepřímý výkon státní správy prostřednictvím orgánů obcí a krajů. Příspěvek dále vymezuje vzájemný vztah a význam úpravy zřízení správního úřadu zákonem na straně jedné a vymezení jeho působnosti zákonem na straně druhé. V příspěvku jsou učiněny následující závěry. Pojem správního úřadu použitý v čl. 79 Ústavy je širší, než odpovídá soudobé terminologii teorie správního práva, která se tomuto pojmu intenzivněji a ve větším rozsahu věnuje, takže lze pozorovat generalizaci jejích závěrů. Pojem působnosti použitý v čl. 79 Ústavy je širší, než odpovídá terminologii teorie správního práva, která vedle sebe zřetelně odlišuje pravomoc a působnost. Požadavek na zřízení správního úřadu zákonem a stanovení působnosti zákonem nejsou dva zcela separátní požadavky, ale vzájemně podmíněné složky téhož, přičemž významnější složkou je požadavek na vymezení působnosti. V právní úpravě organizace veřejné správy nezbývá než tolerovat určité konstrukce, které zmíněný ústavní požadavek mírně oslabují.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Ústava v kontextu společenských změn (K 30. výročí jejího přijetí)
ISBN
978-80-7676-587-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
15
Pages from-to
217-231
Publisher name
Wolters Kluwer ČR, a.s.
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Sep 21, 2022
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—