Constitutional limits of progressive taxation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10470787" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10470787 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ústavní meze progresivního zdanění
Original language description
Přiznáme-li si, že život není řízen pouze zásluhami a vinami, ale i náhodou a štěstím, můžeme si připadat celkem morálně, pokud od těch, kterým byla náhoda nakloněna, převedeme část materiálního bohatství směrem k těm, kteří měli smůlu. Lze totiž považovat za prokázané, že chudí nejsou nutně ti, kteří se "měli víc snažit" stejně jako ne každý bohatý je zodpovědný dříč. Stát může prostřednictvím daní, které tvoří zásadní zdroj příjmové strany veřejných rozpočtů, relativně efektivně financovat veřejné politiky zaručující přístup ke kvalitnímu zdravotnictví, vzdělání, dopravní infrastruktuře a dalším, na volném trhu drahým, statkům. Je na místě pak přemýšlet, zda nemá smysl daně vybírat progresivně - výkonnější subjekt bude odvádět poměrně vyšší daně. Musíme se ptát, do kdy je progresivní daň stále nesankčním peněžitým plněním, a ne trestem za úspěch.Ústavní soud ve své rozhodovací praxi sice daně připodobňuje k pokutám, ale zároveň aktivně brání politický charakter výše daní a jasně deklaruje, že ne soud, ale občan prostřednictvím zákonodárce, o daních rozhoduje. Odmítá degresivní, ale v zásadě připouští progresivní daň - dokud poplatníka nerdousí a nepřipomíná konfiskaci.Cílem příspěvku bude nabídnout pohled na ústavněprávní rozměr progresivního zdanění a popsat hranice, které by v tomto kontextu nebylo ústavně přípustné překročit. Na cestě za sociální spravedlností totiž nesmíme zapomínat na stěžejní roli úcty k vlastnictví jako jednoho z neodmyslitelných pilířů pokroku. Stát by měl jistě své občany chránit, nesmí je ale okrádat. Daňová legislativa spletitostí možná připomíná bájný Sherwoodský les, my bychom pak měli přemýšlet, zda a v jaké míře ústavní rámec připouští, aby stát byl Robinem Hoodem, který bohatým bere a chudým dává.
Czech name
Ústavní meze progresivního zdanění
Czech description
Přiznáme-li si, že život není řízen pouze zásluhami a vinami, ale i náhodou a štěstím, můžeme si připadat celkem morálně, pokud od těch, kterým byla náhoda nakloněna, převedeme část materiálního bohatství směrem k těm, kteří měli smůlu. Lze totiž považovat za prokázané, že chudí nejsou nutně ti, kteří se "měli víc snažit" stejně jako ne každý bohatý je zodpovědný dříč. Stát může prostřednictvím daní, které tvoří zásadní zdroj příjmové strany veřejných rozpočtů, relativně efektivně financovat veřejné politiky zaručující přístup ke kvalitnímu zdravotnictví, vzdělání, dopravní infrastruktuře a dalším, na volném trhu drahým, statkům. Je na místě pak přemýšlet, zda nemá smysl daně vybírat progresivně - výkonnější subjekt bude odvádět poměrně vyšší daně. Musíme se ptát, do kdy je progresivní daň stále nesankčním peněžitým plněním, a ne trestem za úspěch.Ústavní soud ve své rozhodovací praxi sice daně připodobňuje k pokutám, ale zároveň aktivně brání politický charakter výše daní a jasně deklaruje, že ne soud, ale občan prostřednictvím zákonodárce, o daních rozhoduje. Odmítá degresivní, ale v zásadě připouští progresivní daň - dokud poplatníka nerdousí a nepřipomíná konfiskaci.Cílem příspěvku bude nabídnout pohled na ústavněprávní rozměr progresivního zdanění a popsat hranice, které by v tomto kontextu nebylo ústavně přípustné překročit. Na cestě za sociální spravedlností totiž nesmíme zapomínat na stěžejní roli úcty k vlastnictví jako jednoho z neodmyslitelných pilířů pokroku. Stát by měl jistě své občany chránit, nesmí je ale okrádat. Daňová legislativa spletitostí možná připomíná bájný Sherwoodský les, my bychom pak měli přemýšlet, zda a v jaké míře ústavní rámec připouští, aby stát byl Robinem Hoodem, který bohatým bere a chudým dává.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Ústavní rámec vlastnictví, podnikání a sociálních práv
ISBN
978-80-7502-683-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
102-110
Publisher name
Leges
Place of publication
Praha
Event location
Pec pod Sněžkou
Event date
Apr 20, 2023
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—