All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Does the constitution protect the market economy?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10471364" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10471364 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Chrání ústava tržní ekonomiku?

  • Original language description

    Příspěvek se zabývá pojetím tržní ekonomiky v ústavním právu. Ohlédneme-li se za českými dějinami zpět, nelze úplně s jistotou říct, ve kterých obdobích by bylo možné české země nazvat tržní ekonomikou. Tržní ekonomikou rozumíme takovou ekonomiku, ve které je množství a cena produkovaného zboží a služeb určována mechanismy trhu - střetem nabídky a poptávky. V takové ekonomice odpověď na otázky &quot;co vyrábět, jak a pro koho&quot; určuje trh. Opakem této koncepce je centrálně řízená ekonomka, kde o těchto otázkách rozhoduje státní systémem příkazového a přídělového rozhodování. Bez jakýchkoliv pochybností, české země nebyly tržní ekonomikou od roku 1948 do roku 1989. Právě transformace socialistického národního hospodářství na hospodářství ovládané mechanismy trhu je považována za jeden z hlavních aspektu celospolečenské revoluce v listopadu 1989. Naše Ústava chrání řadu výdobytků samotové revoluce. Ať bychom si ji ale pročítali sebepečlivěji, nikde bychom tam o tržním hospodářství či jeho aspektech zmínku nenašli. O něco úspěšnější bychom mohli být v Listině základních práv a svobod, která v článcích 11 a 26 chrání vlastnické právo a svobodu podnikání. To jsou však jen základní, nikoliv vyčerpávající předpoklady existence tržního hospodářství. Pokud bychom měli dospět k závěru, že naše ústava tržní hospodářství chrání, musíme ji vykládat šířeji. A jen málokterý článek Ústavy říká o našem státu málo slovy tak mnoho, jako hned ten první. Ústavní ochranu tržního hospodářství bychom tedy byli schopni dovodit jen tak, že bychom je považovali za součást demokratického právního státu. Současná Čína nám dává příklad toho, že převážně tržní hospodářství rozhodně není dostačující podmínkou demokracie. Je ale nezbytnou podmínkou? Je demokracie myslitelná jedině za součinnosti s mechanismy trhu, nebo si lze představit i stabilní a udržitelnou demokratickou společnost, která se dokáže od mechanismů trhů odprostit.

  • Czech name

    Chrání ústava tržní ekonomiku?

  • Czech description

    Příspěvek se zabývá pojetím tržní ekonomiky v ústavním právu. Ohlédneme-li se za českými dějinami zpět, nelze úplně s jistotou říct, ve kterých obdobích by bylo možné české země nazvat tržní ekonomikou. Tržní ekonomikou rozumíme takovou ekonomiku, ve které je množství a cena produkovaného zboží a služeb určována mechanismy trhu - střetem nabídky a poptávky. V takové ekonomice odpověď na otázky &quot;co vyrábět, jak a pro koho&quot; určuje trh. Opakem této koncepce je centrálně řízená ekonomka, kde o těchto otázkách rozhoduje státní systémem příkazového a přídělového rozhodování. Bez jakýchkoliv pochybností, české země nebyly tržní ekonomikou od roku 1948 do roku 1989. Právě transformace socialistického národního hospodářství na hospodářství ovládané mechanismy trhu je považována za jeden z hlavních aspektu celospolečenské revoluce v listopadu 1989. Naše Ústava chrání řadu výdobytků samotové revoluce. Ať bychom si ji ale pročítali sebepečlivěji, nikde bychom tam o tržním hospodářství či jeho aspektech zmínku nenašli. O něco úspěšnější bychom mohli být v Listině základních práv a svobod, která v článcích 11 a 26 chrání vlastnické právo a svobodu podnikání. To jsou však jen základní, nikoliv vyčerpávající předpoklady existence tržního hospodářství. Pokud bychom měli dospět k závěru, že naše ústava tržní hospodářství chrání, musíme ji vykládat šířeji. A jen málokterý článek Ústavy říká o našem státu málo slovy tak mnoho, jako hned ten první. Ústavní ochranu tržního hospodářství bychom tedy byli schopni dovodit jen tak, že bychom je považovali za součást demokratického právního státu. Současná Čína nám dává příklad toho, že převážně tržní hospodářství rozhodně není dostačující podmínkou demokracie. Je ale nezbytnou podmínkou? Je demokracie myslitelná jedině za součinnosti s mechanismy trhu, nebo si lze představit i stabilní a udržitelnou demokratickou společnost, která se dokáže od mechanismů trhů odprostit.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Ústavní rámec vlastnictví, podnikání a sociálních práv

  • ISBN

    978-80-7502-683-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    11-24

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Pec pod Sněžkou

  • Event date

    Apr 20, 2023

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article