Does the constitution protect the market economy?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10471364" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10471364 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Chrání ústava tržní ekonomiku?
Original language description
Příspěvek se zabývá pojetím tržní ekonomiky v ústavním právu. Ohlédneme-li se za českými dějinami zpět, nelze úplně s jistotou říct, ve kterých obdobích by bylo možné české země nazvat tržní ekonomikou. Tržní ekonomikou rozumíme takovou ekonomiku, ve které je množství a cena produkovaného zboží a služeb určována mechanismy trhu - střetem nabídky a poptávky. V takové ekonomice odpověď na otázky "co vyrábět, jak a pro koho" určuje trh. Opakem této koncepce je centrálně řízená ekonomka, kde o těchto otázkách rozhoduje státní systémem příkazového a přídělového rozhodování. Bez jakýchkoliv pochybností, české země nebyly tržní ekonomikou od roku 1948 do roku 1989. Právě transformace socialistického národního hospodářství na hospodářství ovládané mechanismy trhu je považována za jeden z hlavních aspektu celospolečenské revoluce v listopadu 1989. Naše Ústava chrání řadu výdobytků samotové revoluce. Ať bychom si ji ale pročítali sebepečlivěji, nikde bychom tam o tržním hospodářství či jeho aspektech zmínku nenašli. O něco úspěšnější bychom mohli být v Listině základních práv a svobod, která v článcích 11 a 26 chrání vlastnické právo a svobodu podnikání. To jsou však jen základní, nikoliv vyčerpávající předpoklady existence tržního hospodářství. Pokud bychom měli dospět k závěru, že naše ústava tržní hospodářství chrání, musíme ji vykládat šířeji. A jen málokterý článek Ústavy říká o našem státu málo slovy tak mnoho, jako hned ten první. Ústavní ochranu tržního hospodářství bychom tedy byli schopni dovodit jen tak, že bychom je považovali za součást demokratického právního státu. Současná Čína nám dává příklad toho, že převážně tržní hospodářství rozhodně není dostačující podmínkou demokracie. Je ale nezbytnou podmínkou? Je demokracie myslitelná jedině za součinnosti s mechanismy trhu, nebo si lze představit i stabilní a udržitelnou demokratickou společnost, která se dokáže od mechanismů trhů odprostit.
Czech name
Chrání ústava tržní ekonomiku?
Czech description
Příspěvek se zabývá pojetím tržní ekonomiky v ústavním právu. Ohlédneme-li se za českými dějinami zpět, nelze úplně s jistotou říct, ve kterých obdobích by bylo možné české země nazvat tržní ekonomikou. Tržní ekonomikou rozumíme takovou ekonomiku, ve které je množství a cena produkovaného zboží a služeb určována mechanismy trhu - střetem nabídky a poptávky. V takové ekonomice odpověď na otázky "co vyrábět, jak a pro koho" určuje trh. Opakem této koncepce je centrálně řízená ekonomka, kde o těchto otázkách rozhoduje státní systémem příkazového a přídělového rozhodování. Bez jakýchkoliv pochybností, české země nebyly tržní ekonomikou od roku 1948 do roku 1989. Právě transformace socialistického národního hospodářství na hospodářství ovládané mechanismy trhu je považována za jeden z hlavních aspektu celospolečenské revoluce v listopadu 1989. Naše Ústava chrání řadu výdobytků samotové revoluce. Ať bychom si ji ale pročítali sebepečlivěji, nikde bychom tam o tržním hospodářství či jeho aspektech zmínku nenašli. O něco úspěšnější bychom mohli být v Listině základních práv a svobod, která v článcích 11 a 26 chrání vlastnické právo a svobodu podnikání. To jsou však jen základní, nikoliv vyčerpávající předpoklady existence tržního hospodářství. Pokud bychom měli dospět k závěru, že naše ústava tržní hospodářství chrání, musíme ji vykládat šířeji. A jen málokterý článek Ústavy říká o našem státu málo slovy tak mnoho, jako hned ten první. Ústavní ochranu tržního hospodářství bychom tedy byli schopni dovodit jen tak, že bychom je považovali za součást demokratického právního státu. Současná Čína nám dává příklad toho, že převážně tržní hospodářství rozhodně není dostačující podmínkou demokracie. Je ale nezbytnou podmínkou? Je demokracie myslitelná jedině za součinnosti s mechanismy trhu, nebo si lze představit i stabilní a udržitelnou demokratickou společnost, která se dokáže od mechanismů trhů odprostit.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Ústavní rámec vlastnictví, podnikání a sociálních práv
ISBN
978-80-7502-683-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
14
Pages from-to
11-24
Publisher name
Leges
Place of publication
Praha
Event location
Pec pod Sněžkou
Event date
Apr 20, 2023
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—