The role of metaphors in human rights discourse: the construction of the human being as a subject of human rights in the context of the protection of the status of LGBTQIA+ persons
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10477233" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10477233 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Role metafor v lidskoprávním diskurzu: konstrukce člověka coby subjektu lidských práv v kontextu ochrany postavení LGBTQIA+ osob
Original language description
Kniha Metafory, kterými žijeme autorů George Lakoffa a Marka Johnsona způsobila v roce 1980 revoluci v kognitivní lingvistice. Jelikož jako lidské bytosti interagujeme s vnějším světem prostřednictvím jako nástroj umožňující pochopení abstraktních konceptů pomocí důvěrně svého těla a používáme smysly k orientaci v prostoru, základní fyzikální modely nám umožňují doslova i metaforicky "uchopit" vnější prostředí. Příkladem je všudypřítomná konceptualizace pojmu čas pomocí metafory peněz: "získáme tím čas", "na to teď nemám dost času", "zbytečně plýtváš časem", "tohle mi ušetřilo hodiny práce", "to mi za ten čas nestojí" atd. Příklady zásadnějších metafor jsou ovšem i pojmy jako "kulturní válka", "společenská smlouva", ale i "genderová identita jako fikce" nebo "sexuální orientace jako identita". Užíváním metafor vždy nutně dochází ke zveličení některých aspektů přibližovaného abstraktního konceptu a k zakrytí jiných.Lidské vnímání reality prostřednictvím určitých konceptuálních rámců je jedním z vysvětlení základního problému, který běžně leží v jádru výměn argumentů o lidských právech LGBTQIA+ osob: skutečnosti, že argumentující strany často mají každá trochu jinou představu o tom, co pojem "člověk" ve smyslu subjektu základních lidských práv vlastně zahrnuje. Aktuální vědecký konsenzus v kulturou podmíněných představách zřídkakdy hraje roli. Na konkrétním příkladu homosexuality lze uvést dvě základní metafory: "homosexualita jako identita" (analogicky např. k rase) a "homosexualita jako chování" (analogicky např. k pití alkoholu). Pokud dva lidé s opačným pojetím diskutují o otázce sňatků dvou osob stejného pohlaví, aniž by si předem definovali, se kterým konceptem povahy člověka společně operují, existuje v jádru jejich komunikace naprosto zásadní nedorozumění. Argumenty vycházející z představy homosexuality jako identity budou mít malou šanci být zcela pochopeny někým, kdo vychází z představy homosexuality jako chování a naopak, protože každá ze stran argumentuje o zcela odlišném subjektu.Klíčové metafory představující různá hlediska na pojem člověka v kontextu LGBTQIA+ osob jsou poté "chování", "identita", "neviditelnost" a širší koncept "tradiční rodina jako cenný předmět, který je třeba chránit". Představa "LGBT ideologie" coby širšího rámce typického pro zastánce určitých světonázorů je poté příkladem vzájemné provázanosti jednotlivých metafor.Odraz metafor spoludotvářejících pojem člověka coby subjektu základních lidských práv v právní argumentaci a interpretaci bych ráda představila na pozadí právně-filozofických východisek své hlavní teze a stěžejní judikatury týkající se lidských práv LGBTQIA+ osob.
Czech name
Role metafor v lidskoprávním diskurzu: konstrukce člověka coby subjektu lidských práv v kontextu ochrany postavení LGBTQIA+ osob
Czech description
Kniha Metafory, kterými žijeme autorů George Lakoffa a Marka Johnsona způsobila v roce 1980 revoluci v kognitivní lingvistice. Jelikož jako lidské bytosti interagujeme s vnějším světem prostřednictvím jako nástroj umožňující pochopení abstraktních konceptů pomocí důvěrně svého těla a používáme smysly k orientaci v prostoru, základní fyzikální modely nám umožňují doslova i metaforicky "uchopit" vnější prostředí. Příkladem je všudypřítomná konceptualizace pojmu čas pomocí metafory peněz: "získáme tím čas", "na to teď nemám dost času", "zbytečně plýtváš časem", "tohle mi ušetřilo hodiny práce", "to mi za ten čas nestojí" atd. Příklady zásadnějších metafor jsou ovšem i pojmy jako "kulturní válka", "společenská smlouva", ale i "genderová identita jako fikce" nebo "sexuální orientace jako identita". Užíváním metafor vždy nutně dochází ke zveličení některých aspektů přibližovaného abstraktního konceptu a k zakrytí jiných.Lidské vnímání reality prostřednictvím určitých konceptuálních rámců je jedním z vysvětlení základního problému, který běžně leží v jádru výměn argumentů o lidských právech LGBTQIA+ osob: skutečnosti, že argumentující strany často mají každá trochu jinou představu o tom, co pojem "člověk" ve smyslu subjektu základních lidských práv vlastně zahrnuje. Aktuální vědecký konsenzus v kulturou podmíněných představách zřídkakdy hraje roli. Na konkrétním příkladu homosexuality lze uvést dvě základní metafory: "homosexualita jako identita" (analogicky např. k rase) a "homosexualita jako chování" (analogicky např. k pití alkoholu). Pokud dva lidé s opačným pojetím diskutují o otázce sňatků dvou osob stejného pohlaví, aniž by si předem definovali, se kterým konceptem povahy člověka společně operují, existuje v jádru jejich komunikace naprosto zásadní nedorozumění. Argumenty vycházející z představy homosexuality jako identity budou mít malou šanci být zcela pochopeny někým, kdo vychází z představy homosexuality jako chování a naopak, protože každá ze stran argumentuje o zcela odlišném subjektu.Klíčové metafory představující různá hlediska na pojem člověka v kontextu LGBTQIA+ osob jsou poté "chování", "identita", "neviditelnost" a širší koncept "tradiční rodina jako cenný předmět, který je třeba chránit". Představa "LGBT ideologie" coby širšího rámce typického pro zastánce určitých světonázorů je poté příkladem vzájemné provázanosti jednotlivých metafor.Odraz metafor spoludotvářejících pojem člověka coby subjektu základních lidských práv v právní argumentaci a interpretaci bych ráda představila na pozadí právně-filozofických východisek své hlavní teze a stěžejní judikatury týkající se lidských práv LGBTQIA+ osob.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Kulturní války z pohledu ústavního práva
ISBN
978-80-7502-720-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
11
Pages from-to
47-57
Publisher name
Leges
Place of publication
Praha
Event location
Dolní Lomná
Event date
Jul 24, 2023
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—