All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Partnership for all: on the discriminatory nature of exclusively same-sex unions

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10477236" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10477236 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Partnerství pro všechny: k diskriminační povaze výlučně stejnopohlavních svazků

  • Original language description

    V nespočtu zemí světa proběhl nebo probíhá boj o právo stejnopohlavních párů vstupovat do manželských či obdobných svazků. Tento boj se vede nejen politickými, nýbrž i ústavněprávními prostředky. Lze přitom spatřovat dvě nezávislé argumentační linie, které dovozují ústavní závazek státu takový svazek umožnit.Zaprvé lze argumentovat právem na ochranu soukromého a rodinného života, ze kterého můžeme dovodit povinnost státu k zajištění odpovídajícího právního rámce pro stejnopohlavní vztahy; je pak možné podrobněji diskutovat, jak by měl takový rámec vypadat.Zadruhé se lze myslitelně opřít o zásadu rovnosti, a tedy dovozovat, že pokud stát umožňuje uzavřít manželství muži a ženě, musí totéž umožnit i osobám stejného pohlaví.V Česku umožňujeme vstupovat do manželství jen různopohlavním párům a do partnerství jen stejnopohlavním. Registrované partnerství tudíž primárně slouží (a je vnímáno) jakožto nedokonalá a nedostatečná náhražka manželství. Naopak není doceněno, že pro některé páry může mít význam setrvávat ve svazku, se kterým bude spojeno méně práv a povinností než s manželstvím. Z toho vyvozuji dvě teze, které by příspěvek měl představit:1. Jako ne zcela šťastné lze hodnotit, když zákonodárce při zrovnoprávnění manželství zároveň znemožní uzavírat nová registrovaná partnerství (jak se navrhuje ve sněmovním tisku 241). Stojí za povšimnutí, že v žádné zemi nebyla dosavadní partnerství ex lege překlopena do manželství, neboť nelze automaticky předpokládat, že by všichni partneři preferovali stát se manželi. Z tohoto úhlu pohledu byl potenciálně problematickým návrh na zrušení části § 3020 ObčZ, o kterém rozhodoval Ústavní soud (srov. usnesení ÚS ze dne 15. 6. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 28/19), neboť mohl (formou nepravé retroaktivity) založit velké množství nových práv a povinnosti partnerům, kteří s tím při vstupu do registrovaného partnerství nepočítali.2. Pokud má být manželství zpřístupněno i stejnopohlavním párům a zároveň zůstane zachováno registrované partnerství (což se jeví jako nejvstřícnější řešení), na základě zásady rovnosti musí být registrované partnerství zpřístupněno i párům opačného pohlaví. Na tuto notu příspěvek představí rozsudek Nejvyššího soudu UK ve věci R (on the application of Steinfeld and Keidan) v Secretary of State for International Development a nález rakouského Ústavního soudu sp. zn. G 258/2017.

  • Czech name

    Partnerství pro všechny: k diskriminační povaze výlučně stejnopohlavních svazků

  • Czech description

    V nespočtu zemí světa proběhl nebo probíhá boj o právo stejnopohlavních párů vstupovat do manželských či obdobných svazků. Tento boj se vede nejen politickými, nýbrž i ústavněprávními prostředky. Lze přitom spatřovat dvě nezávislé argumentační linie, které dovozují ústavní závazek státu takový svazek umožnit.Zaprvé lze argumentovat právem na ochranu soukromého a rodinného života, ze kterého můžeme dovodit povinnost státu k zajištění odpovídajícího právního rámce pro stejnopohlavní vztahy; je pak možné podrobněji diskutovat, jak by měl takový rámec vypadat.Zadruhé se lze myslitelně opřít o zásadu rovnosti, a tedy dovozovat, že pokud stát umožňuje uzavřít manželství muži a ženě, musí totéž umožnit i osobám stejného pohlaví.V Česku umožňujeme vstupovat do manželství jen různopohlavním párům a do partnerství jen stejnopohlavním. Registrované partnerství tudíž primárně slouží (a je vnímáno) jakožto nedokonalá a nedostatečná náhražka manželství. Naopak není doceněno, že pro některé páry může mít význam setrvávat ve svazku, se kterým bude spojeno méně práv a povinností než s manželstvím. Z toho vyvozuji dvě teze, které by příspěvek měl představit:1. Jako ne zcela šťastné lze hodnotit, když zákonodárce při zrovnoprávnění manželství zároveň znemožní uzavírat nová registrovaná partnerství (jak se navrhuje ve sněmovním tisku 241). Stojí za povšimnutí, že v žádné zemi nebyla dosavadní partnerství ex lege překlopena do manželství, neboť nelze automaticky předpokládat, že by všichni partneři preferovali stát se manželi. Z tohoto úhlu pohledu byl potenciálně problematickým návrh na zrušení části § 3020 ObčZ, o kterém rozhodoval Ústavní soud (srov. usnesení ÚS ze dne 15. 6. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 28/19), neboť mohl (formou nepravé retroaktivity) založit velké množství nových práv a povinnosti partnerům, kteří s tím při vstupu do registrovaného partnerství nepočítali.2. Pokud má být manželství zpřístupněno i stejnopohlavním párům a zároveň zůstane zachováno registrované partnerství (což se jeví jako nejvstřícnější řešení), na základě zásady rovnosti musí být registrované partnerství zpřístupněno i párům opačného pohlaví. Na tuto notu příspěvek představí rozsudek Nejvyššího soudu UK ve věci R (on the application of Steinfeld and Keidan) v Secretary of State for International Development a nález rakouského Ústavního soudu sp. zn. G 258/2017.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Kulturní války z pohledu ústavního práva

  • ISBN

    978-80-7502-720-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    63-75

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Dolní Lomná

  • Event date

    Jul 24, 2023

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article