All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

President of Sponsors? Reflections on the Regulation of Donations in Presidential Elections

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493564" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493564 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Prezident sponzorů? Úvahy nad úpravou darů v prezidentských volbách

  • Original language description

    Ve svém příspěvku: &quot;Prezident sponzorů? Úvahy nad úpravou darů v prezidentských volbách&quot; se zaměřuji na jednu z klíčových otázek úpravy financování volební kampaně volbě prezidenta republiky. Konkrétně se věnuji otázce úpravy darů a bezúplatného plnění. Toto plnění od soukromých osob v souhrnu tvoří významnou část finančních prostředků, s kterými jednotliví kandidáti nakládají, a mohou tak významně ovlivnit i samotný výsledek voleb.V obecné části vymezuji specifický charakter financování prezidentské kampaně jakožto čistě soukromého financování, v které absentuje státní příspěvek. Poukazuji na možná rizika s tím spojena, převážně potenciální riziko korupce. Rovněž je zmíněn současný apel zákonodárce na výdajovou stránku kampaně, který nepovažuji za dostatečný. Tyto úvahy jsou zasazeny do ústavněprávní argumentace, kdy poukazuji na současný přístup ÚS k obecné otázce rozlišení státního a soukromého financování. Rovněž rozebírám otázku ústavních limitů nastavení darů a bezúplatných plnění pohledem volné soutěže politických sil a svobody projevu.V druhé a stěžejní části příspěvku se zaměřuji na současnou úpravu darů a bezúplatného plnění v zákoně o volbě prezidenta republiky. Tu porovnávám převážně se zákonem o sdružování v politických stráních a v politických hnutích. Zákonodárce v případě politických stran zakotvil jednak omezení okruhu dárců jednak maximální limit, který může být politické straně poskytnut. V této části rozebírám argumentaci stojícími za těmito limity a proč se domnívám, že by měla být uplatnitelná i ve vztahu k prezidentským volbám. Zvláště se pak věnuji potenciálně problematickému vymezení doby v rámci, níž může být dar poskytnut.

  • Czech name

    Prezident sponzorů? Úvahy nad úpravou darů v prezidentských volbách

  • Czech description

    Ve svém příspěvku: &quot;Prezident sponzorů? Úvahy nad úpravou darů v prezidentských volbách&quot; se zaměřuji na jednu z klíčových otázek úpravy financování volební kampaně volbě prezidenta republiky. Konkrétně se věnuji otázce úpravy darů a bezúplatného plnění. Toto plnění od soukromých osob v souhrnu tvoří významnou část finančních prostředků, s kterými jednotliví kandidáti nakládají, a mohou tak významně ovlivnit i samotný výsledek voleb.V obecné části vymezuji specifický charakter financování prezidentské kampaně jakožto čistě soukromého financování, v které absentuje státní příspěvek. Poukazuji na možná rizika s tím spojena, převážně potenciální riziko korupce. Rovněž je zmíněn současný apel zákonodárce na výdajovou stránku kampaně, který nepovažuji za dostatečný. Tyto úvahy jsou zasazeny do ústavněprávní argumentace, kdy poukazuji na současný přístup ÚS k obecné otázce rozlišení státního a soukromého financování. Rovněž rozebírám otázku ústavních limitů nastavení darů a bezúplatných plnění pohledem volné soutěže politických sil a svobody projevu.V druhé a stěžejní části příspěvku se zaměřuji na současnou úpravu darů a bezúplatného plnění v zákoně o volbě prezidenta republiky. Tu porovnávám převážně se zákonem o sdružování v politických stráních a v politických hnutích. Zákonodárce v případě politických stran zakotvil jednak omezení okruhu dárců jednak maximální limit, který může být politické straně poskytnut. V této části rozebírám argumentaci stojícími za těmito limity a proč se domnívám, že by měla být uplatnitelná i ve vztahu k prezidentským volbám. Zvláště se pak věnuji potenciálně problematickému vymezení doby v rámci, níž může být dar poskytnut.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Hlava státu

  • ISBN

    978-80-7502-762-7

  • Number of pages of the result

    12

  • Pages from-to

    167-178

  • Number of pages of the book

    180

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter