All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Tax autonomy of municipalities

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493570" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493570 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Daňová autonomie obcí

  • Original language description

    Ve svém příspěvku se zabývám otázkou, zda současné nastavení financování obcí významným způsobem nekomplikuje obcím právo na vlastní samosprávu. Největší podíl na příjmech obce mají daňové příjmy (v roce 2022 tyto příjmy tvořily 66 % celkového rozpočtu obce), proto bude referát zaměřen zejména na ně.Hlavní účelem mého příspěvku je otevřít otázku, co vše je míněno čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Ten stanoví, že &quot;Daně a poplatky lze stanovit jen na základě zákona&quot;. Základní problematikou bude tedy otázka, co všechno musí zákon stanovit, abychom mohli o dani (či poplatku) říct, že je stanovena na základě zákona a jak velký prostor můžeme dát obcím pro stanovení svých vlastních daní či poplatků.Abychom si tuto otázku mohli zodpovědět je nutné na úvod krátce představit teoretické vymezení daní a poplatků. Tomuto bude dostáno vymezením konstrukční prvků daně se zaměřením na základ daně a sazbu daně. Právě toto zaměření nám následně pomůže v komparaci s dalšími evropskými zeměmi. Představím základní 3 kategorie států v závislosti na jejich daňové autonomii, abychom se podívali, jak to funguje i jinde ve světě.Po představení evropských zemích a teoretickém vymezením, zaměřím pozornost už na českou právní úpravu. Pro pochopení situace v České republice je nutné pochopit odkud se čl. 11 odst. 5 vzal a proč ho v listině máme zakotven. Tak učiním velice krátkým historickým exkurzem.Na závěr pro komplexní uchopení celé problematiky, představím dvě ekonomické teorie. Základní bude fakt, že politické rozhodování o daních není vedeno vždy snahou o ekonomicky nejefektivnější řešení, protože jedním z cílů politika je i jeho znovuzvolení. Toto bude ukázáno na praktických příkladech.

  • Czech name

    Daňová autonomie obcí

  • Czech description

    Ve svém příspěvku se zabývám otázkou, zda současné nastavení financování obcí významným způsobem nekomplikuje obcím právo na vlastní samosprávu. Největší podíl na příjmech obce mají daňové příjmy (v roce 2022 tyto příjmy tvořily 66 % celkového rozpočtu obce), proto bude referát zaměřen zejména na ně.Hlavní účelem mého příspěvku je otevřít otázku, co vše je míněno čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Ten stanoví, že &quot;Daně a poplatky lze stanovit jen na základě zákona&quot;. Základní problematikou bude tedy otázka, co všechno musí zákon stanovit, abychom mohli o dani (či poplatku) říct, že je stanovena na základě zákona a jak velký prostor můžeme dát obcím pro stanovení svých vlastních daní či poplatků.Abychom si tuto otázku mohli zodpovědět je nutné na úvod krátce představit teoretické vymezení daní a poplatků. Tomuto bude dostáno vymezením konstrukční prvků daně se zaměřením na základ daně a sazbu daně. Právě toto zaměření nám následně pomůže v komparaci s dalšími evropskými zeměmi. Představím základní 3 kategorie států v závislosti na jejich daňové autonomii, abychom se podívali, jak to funguje i jinde ve světě.Po představení evropských zemích a teoretickém vymezením, zaměřím pozornost už na českou právní úpravu. Pro pochopení situace v České republice je nutné pochopit odkud se čl. 11 odst. 5 vzal a proč ho v listině máme zakotven. Tak učiním velice krátkým historickým exkurzem.Na závěr pro komplexní uchopení celé problematiky, představím dvě ekonomické teorie. Základní bude fakt, že politické rozhodování o daních není vedeno vždy snahou o ekonomicky nejefektivnější řešení, protože jedním z cílů politika je i jeho znovuzvolení. Toto bude ukázáno na praktických příkladech.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Number of pages of the result

    8

  • Pages from-to

    143-150

  • Number of pages of the book

    170

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter