Tax autonomy of municipalities
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493570" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493570 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Daňová autonomie obcí
Original language description
Ve svém příspěvku se zabývám otázkou, zda současné nastavení financování obcí významným způsobem nekomplikuje obcím právo na vlastní samosprávu. Největší podíl na příjmech obce mají daňové příjmy (v roce 2022 tyto příjmy tvořily 66 % celkového rozpočtu obce), proto bude referát zaměřen zejména na ně.Hlavní účelem mého příspěvku je otevřít otázku, co vše je míněno čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Ten stanoví, že "Daně a poplatky lze stanovit jen na základě zákona". Základní problematikou bude tedy otázka, co všechno musí zákon stanovit, abychom mohli o dani (či poplatku) říct, že je stanovena na základě zákona a jak velký prostor můžeme dát obcím pro stanovení svých vlastních daní či poplatků.Abychom si tuto otázku mohli zodpovědět je nutné na úvod krátce představit teoretické vymezení daní a poplatků. Tomuto bude dostáno vymezením konstrukční prvků daně se zaměřením na základ daně a sazbu daně. Právě toto zaměření nám následně pomůže v komparaci s dalšími evropskými zeměmi. Představím základní 3 kategorie států v závislosti na jejich daňové autonomii, abychom se podívali, jak to funguje i jinde ve světě.Po představení evropských zemích a teoretickém vymezením, zaměřím pozornost už na českou právní úpravu. Pro pochopení situace v České republice je nutné pochopit odkud se čl. 11 odst. 5 vzal a proč ho v listině máme zakotven. Tak učiním velice krátkým historickým exkurzem.Na závěr pro komplexní uchopení celé problematiky, představím dvě ekonomické teorie. Základní bude fakt, že politické rozhodování o daních není vedeno vždy snahou o ekonomicky nejefektivnější řešení, protože jedním z cílů politika je i jeho znovuzvolení. Toto bude ukázáno na praktických příkladech.
Czech name
Daňová autonomie obcí
Czech description
Ve svém příspěvku se zabývám otázkou, zda současné nastavení financování obcí významným způsobem nekomplikuje obcím právo na vlastní samosprávu. Největší podíl na příjmech obce mají daňové příjmy (v roce 2022 tyto příjmy tvořily 66 % celkového rozpočtu obce), proto bude referát zaměřen zejména na ně.Hlavní účelem mého příspěvku je otevřít otázku, co vše je míněno čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Ten stanoví, že "Daně a poplatky lze stanovit jen na základě zákona". Základní problematikou bude tedy otázka, co všechno musí zákon stanovit, abychom mohli o dani (či poplatku) říct, že je stanovena na základě zákona a jak velký prostor můžeme dát obcím pro stanovení svých vlastních daní či poplatků.Abychom si tuto otázku mohli zodpovědět je nutné na úvod krátce představit teoretické vymezení daní a poplatků. Tomuto bude dostáno vymezením konstrukční prvků daně se zaměřením na základ daně a sazbu daně. Právě toto zaměření nám následně pomůže v komparaci s dalšími evropskými zeměmi. Představím základní 3 kategorie států v závislosti na jejich daňové autonomii, abychom se podívali, jak to funguje i jinde ve světě.Po představení evropských zemích a teoretickém vymezením, zaměřím pozornost už na českou právní úpravu. Pro pochopení situace v České republice je nutné pochopit odkud se čl. 11 odst. 5 vzal a proč ho v listině máme zakotven. Tak učiním velice krátkým historickým exkurzem.Na závěr pro komplexní uchopení celé problematiky, představím dvě ekonomické teorie. Základní bude fakt, že politické rozhodování o daních není vedeno vždy snahou o ekonomicky nejefektivnější řešení, protože jedním z cílů politika je i jeho znovuzvolení. Toto bude ukázáno na praktických příkladech.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Samospráva
ISBN
978-80-7502-778-8
Number of pages of the result
8
Pages from-to
143-150
Number of pages of the book
170
Publisher name
Leges
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—