Rationalization of Municipal Self-Government in an International Comparison
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493579" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493579 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Racionalizace obecní samosprávy v mezinárodní komparaci
Original language description
V hlavní části práce bude rozložení pravomocí mezi správu a samosprávu porovnáno se zeměmi, které stejně jako Česká republika mají historickou tradici v územní rozdrobenosti na mnoho obcí, tedy s Polskem a Francií. Úvod komparace je zaměřen na srovnání ústavního zakotvení samosprávy (čl. 72 odst. 3 Francouzské ústavy a články 5, 16 a 163 až 172 Polské ústavy). Součástí je také judikatura interpretující tyto texty jako například: rozhodnutí Ústavní rady z roku 1985, Etat d'urgence en Nouvelle-Calédonie, nebo rozhodnutí Polského ústavního soudu z roku 2005 Kp 3/05. Ty jsou pro komparaci obzvlášť zajímavé, neboť Francie v průběhu Páté republiky oslabovala zásadu samosprávy, v Polsku se stala zásada decentralizace jedním z klíčových prvků polského ústavního systému.Druhá část komparace je zaměřena na jednotlivé oblasti samosprávné působnosti, ve kterých obce uplatňují svoji samosprávu a v jakých oblastech je na ně správa přenesena. Výsledkem by měl být podklad zobecňující roli, kterou obce hrají v systému řízení země a odpověď na otázku, zda rozdrobenost České republiky na více než 6 tisíc obcí nalézá své opodstatnění v úkolech, které tyto politické jednotky zastávají.
Czech name
Racionalizace obecní samosprávy v mezinárodní komparaci
Czech description
V hlavní části práce bude rozložení pravomocí mezi správu a samosprávu porovnáno se zeměmi, které stejně jako Česká republika mají historickou tradici v územní rozdrobenosti na mnoho obcí, tedy s Polskem a Francií. Úvod komparace je zaměřen na srovnání ústavního zakotvení samosprávy (čl. 72 odst. 3 Francouzské ústavy a články 5, 16 a 163 až 172 Polské ústavy). Součástí je také judikatura interpretující tyto texty jako například: rozhodnutí Ústavní rady z roku 1985, Etat d'urgence en Nouvelle-Calédonie, nebo rozhodnutí Polského ústavního soudu z roku 2005 Kp 3/05. Ty jsou pro komparaci obzvlášť zajímavé, neboť Francie v průběhu Páté republiky oslabovala zásadu samosprávy, v Polsku se stala zásada decentralizace jedním z klíčových prvků polského ústavního systému.Druhá část komparace je zaměřena na jednotlivé oblasti samosprávné působnosti, ve kterých obce uplatňují svoji samosprávu a v jakých oblastech je na ně správa přenesena. Výsledkem by měl být podklad zobecňující roli, kterou obce hrají v systému řízení země a odpověď na otázku, zda rozdrobenost České republiky na více než 6 tisíc obcí nalézá své opodstatnění v úkolech, které tyto politické jednotky zastávají.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Samospráva
ISBN
978-80-7502-778-8
Number of pages of the result
7
Pages from-to
130-136
Number of pages of the book
170
Publisher name
Leges
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—