All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Rationalization of Municipal Self-Government in an International Comparison

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493579" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493579 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Racionalizace obecní samosprávy v mezinárodní komparaci

  • Original language description

    V hlavní části práce bude rozložení pravomocí mezi správu a samosprávu porovnáno se zeměmi, které stejně jako Česká republika mají historickou tradici v územní rozdrobenosti na mnoho obcí, tedy s Polskem a Francií. Úvod komparace je zaměřen na srovnání ústavního zakotvení samosprávy (čl. 72 odst. 3 Francouzské ústavy a články 5, 16 a 163 až 172 Polské ústavy). Součástí je také judikatura interpretující tyto texty jako například: rozhodnutí Ústavní rady z roku 1985, Etat d&apos;urgence en Nouvelle-Calédonie, nebo rozhodnutí Polského ústavního soudu z roku 2005 Kp 3/05. Ty jsou pro komparaci obzvlášť zajímavé, neboť Francie v průběhu Páté republiky oslabovala zásadu samosprávy, v Polsku se stala zásada decentralizace jedním z klíčových prvků polského ústavního systému.Druhá část komparace je zaměřena na jednotlivé oblasti samosprávné působnosti, ve kterých obce uplatňují svoji samosprávu a v jakých oblastech je na ně správa přenesena. Výsledkem by měl být podklad zobecňující roli, kterou obce hrají v systému řízení země a odpověď na otázku, zda rozdrobenost České republiky na více než 6 tisíc obcí nalézá své opodstatnění v úkolech, které tyto politické jednotky zastávají.

  • Czech name

    Racionalizace obecní samosprávy v mezinárodní komparaci

  • Czech description

    V hlavní části práce bude rozložení pravomocí mezi správu a samosprávu porovnáno se zeměmi, které stejně jako Česká republika mají historickou tradici v územní rozdrobenosti na mnoho obcí, tedy s Polskem a Francií. Úvod komparace je zaměřen na srovnání ústavního zakotvení samosprávy (čl. 72 odst. 3 Francouzské ústavy a články 5, 16 a 163 až 172 Polské ústavy). Součástí je také judikatura interpretující tyto texty jako například: rozhodnutí Ústavní rady z roku 1985, Etat d&apos;urgence en Nouvelle-Calédonie, nebo rozhodnutí Polského ústavního soudu z roku 2005 Kp 3/05. Ty jsou pro komparaci obzvlášť zajímavé, neboť Francie v průběhu Páté republiky oslabovala zásadu samosprávy, v Polsku se stala zásada decentralizace jedním z klíčových prvků polského ústavního systému.Druhá část komparace je zaměřena na jednotlivé oblasti samosprávné působnosti, ve kterých obce uplatňují svoji samosprávu a v jakých oblastech je na ně správa přenesena. Výsledkem by měl být podklad zobecňující roli, kterou obce hrají v systému řízení země a odpověď na otázku, zda rozdrobenost České republiky na více než 6 tisíc obcí nalézá své opodstatnění v úkolech, které tyto politické jednotky zastávají.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Number of pages of the result

    7

  • Pages from-to

    130-136

  • Number of pages of the book

    170

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter