All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

"The president negotiates and ratifies international treaties." And what if he doesn't?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493982" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493982 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    „Prezident republiky sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy.“ A co když ne?

  • Original language description

    Příspěvek se zabývá problematikou ratifikace a sjednávání mezinárodních smluv prezidentem republiky. Tato pravomoc je pro hlavy státu obvyklá a předpokládá jí například i Vídeňská úmluva o smluvním právu. Prezident má podle Ústavy ČR pravomoc sjednávat a ratifikovat mezinárodní smlouvy podle čl. 63 odst. 1 písm. b), nicméně v praxi se ukazuje, že tato pravomoc se stala spíše formalitou.Ratifikace mezinárodní smlouvy je závěrečnou fází procesu jejího sjednávání, kdy stát potvrzuje svou vůli být smlouvou vázán. I když ústava prezidentovi přiznává pravomoc ratifikace mezinárodních smluv, ústavní praxe naznačuje, že prezident má jen omezený vliv na tento proces. Nejen, že se literatura spíše přiklání k názoru že má spíše povinnost ratifikovat mezinárodní smlouvu a že materiálně je rozhodnutí o vůli státu být smlouvou vázán na parlamentu, ale také je převažující názor, že prezident republiky nemá možnost ratifikaci výslovně odmítnout.Ani v oblasti sjednávání nemá prezident příliš prostoru. Jeho pravomoci byly přeneseny na vládu v roce 1993. V rámci zpracování článku byla zjišťována účast prezidenta republiky na sjednávání mezinárodních smluv za posledních 5 let. Z 185 smluv bylo sjednáno prezidentem pouze 64. I u smluv, které sjednává je však skutečný vliv na sjednávání sporný. Ministerstvo zahraničí má kompetenci koordinovat a připravovat mezinárodní smlouvy. Prezident republiky má formální úlohu, ale materiální rozhodnutí často leží na jiných aktérech. Směrnice Vlády ČR také upřednostňuje roli Ministerstva zahraničí. Prezident republiky má tak minimální vliv na vyjednávání jeho zapojení do procesu je spíše formální záležitostí.Současná ústavní úprava ratifikace a sjednávání mezinárodních smluv se výrazně odchýlila od teorie v Ústavě ČR, přičemž role prezidenta republiky je v tomto procesu v současném systému relativně redundantní. Je však nutno dodat, že všem aktérům tento stav vyhovuje a stal se přijatou praxí. Nicméně je třeba zvážit, zda je tento stav vhodný pro náš ústavní systém.

  • Czech name

    „Prezident republiky sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy.“ A co když ne?

  • Czech description

    Příspěvek se zabývá problematikou ratifikace a sjednávání mezinárodních smluv prezidentem republiky. Tato pravomoc je pro hlavy státu obvyklá a předpokládá jí například i Vídeňská úmluva o smluvním právu. Prezident má podle Ústavy ČR pravomoc sjednávat a ratifikovat mezinárodní smlouvy podle čl. 63 odst. 1 písm. b), nicméně v praxi se ukazuje, že tato pravomoc se stala spíše formalitou.Ratifikace mezinárodní smlouvy je závěrečnou fází procesu jejího sjednávání, kdy stát potvrzuje svou vůli být smlouvou vázán. I když ústava prezidentovi přiznává pravomoc ratifikace mezinárodních smluv, ústavní praxe naznačuje, že prezident má jen omezený vliv na tento proces. Nejen, že se literatura spíše přiklání k názoru že má spíše povinnost ratifikovat mezinárodní smlouvu a že materiálně je rozhodnutí o vůli státu být smlouvou vázán na parlamentu, ale také je převažující názor, že prezident republiky nemá možnost ratifikaci výslovně odmítnout.Ani v oblasti sjednávání nemá prezident příliš prostoru. Jeho pravomoci byly přeneseny na vládu v roce 1993. V rámci zpracování článku byla zjišťována účast prezidenta republiky na sjednávání mezinárodních smluv za posledních 5 let. Z 185 smluv bylo sjednáno prezidentem pouze 64. I u smluv, které sjednává je však skutečný vliv na sjednávání sporný. Ministerstvo zahraničí má kompetenci koordinovat a připravovat mezinárodní smlouvy. Prezident republiky má formální úlohu, ale materiální rozhodnutí často leží na jiných aktérech. Směrnice Vlády ČR také upřednostňuje roli Ministerstva zahraničí. Prezident republiky má tak minimální vliv na vyjednávání jeho zapojení do procesu je spíše formální záležitostí.Současná ústavní úprava ratifikace a sjednávání mezinárodních smluv se výrazně odchýlila od teorie v Ústavě ČR, přičemž role prezidenta republiky je v tomto procesu v současném systému relativně redundantní. Je však nutno dodat, že všem aktérům tento stav vyhovuje a stal se přijatou praxí. Nicméně je třeba zvážit, zda je tento stav vhodný pro náš ústavní systém.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Hlava státu

  • ISBN

    978-80-7502-762-7

  • Number of pages of the result

    8

  • Pages from-to

    131-138

  • Number of pages of the book

    180

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter