All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Election campaign for municipal elections

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10494710" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10494710 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Volební kampaň u voleb do zastupitelstev obcí

  • Original language description

    Stejně jako všechny ostatní, tak i volební kampaně pro volby do územníchsamosprávných celků mají své právní regulace. Narozdíl od kampaní do sněmovny čisenátu je však legislativa pro volby obecní dle slov Městského soudu v Praze velmi kusá,je obsažena v jediném ustanovení § 30 zákona č. 491/2001 Sb. o volbách dozastupitelstev obcí. Musí to tak být právě soudní judikatura, která podrobněji vymezujelimity politických kampaní. Jaké jsou důvody pro chybějící regulaci a jaké důsledky jejínedostatek má? Kromě možného zneužití neexistence finančních limitů pro tyto volbycelostátními politickými subjekty může docházet i k problémům na místní úrovni. Zazmínku stojí například spory o využití tiskovin vydávaných obcemi a s tím spojenýjudikát 9 A 344/2014 - 61.Naproti tomu můžeme pro srovnání postavit volby krajské, které naopakdetailnější zákonnou úpravu mají (§ 56a - § 56g zákona č. 130/2000 Sb. o volbách dozastupitelstev krajů), čímž se více podobají jiným celostátně důležitým volbám.Zajímavé jsou také obsahy kampaní do obou územních samosprávných celkůa čeho by se vlastně obsahově měly týkat. Jelikož obce jsou občanům nejblíže a v těchmenších se navíc voliči s kandidáty znají osobně, tak se jedná o značně specifické volby.Právě to bývá označováno jako argument proti obsáhlejší regulaci. I samotné kompetenceobcí a hlavně pak krajů nebývají však občanům dost dobře známy. Kromě řízení rozpočtua vydávání vyhlášek či nařízení hrají totiž samosprávy klíčovou roli v krizovýchsituacích. Zákon č. 240/2000 Sb. (krizový zákon) dává například hejtmanům významnékompetence když je vyhlášen nouzový stav.Při psaní práce pro mě budou klíčové zmíněné zákony, dále však jejich komentářeči judikatura soudů. Kromě dříve zmíněného je pro téma velmi důležitý i nález I. ÚS4178/18 ze dne 2. 4. 2019, který se zabývá volbami ve Strakonicích a to právě tematicevolební kampaně.

  • Czech name

    Volební kampaň u voleb do zastupitelstev obcí

  • Czech description

    Stejně jako všechny ostatní, tak i volební kampaně pro volby do územníchsamosprávných celků mají své právní regulace. Narozdíl od kampaní do sněmovny čisenátu je však legislativa pro volby obecní dle slov Městského soudu v Praze velmi kusá,je obsažena v jediném ustanovení § 30 zákona č. 491/2001 Sb. o volbách dozastupitelstev obcí. Musí to tak být právě soudní judikatura, která podrobněji vymezujelimity politických kampaní. Jaké jsou důvody pro chybějící regulaci a jaké důsledky jejínedostatek má? Kromě možného zneužití neexistence finančních limitů pro tyto volbycelostátními politickými subjekty může docházet i k problémům na místní úrovni. Zazmínku stojí například spory o využití tiskovin vydávaných obcemi a s tím spojenýjudikát 9 A 344/2014 - 61.Naproti tomu můžeme pro srovnání postavit volby krajské, které naopakdetailnější zákonnou úpravu mají (§ 56a - § 56g zákona č. 130/2000 Sb. o volbách dozastupitelstev krajů), čímž se více podobají jiným celostátně důležitým volbám.Zajímavé jsou také obsahy kampaní do obou územních samosprávných celkůa čeho by se vlastně obsahově měly týkat. Jelikož obce jsou občanům nejblíže a v těchmenších se navíc voliči s kandidáty znají osobně, tak se jedná o značně specifické volby.Právě to bývá označováno jako argument proti obsáhlejší regulaci. I samotné kompetenceobcí a hlavně pak krajů nebývají však občanům dost dobře známy. Kromě řízení rozpočtua vydávání vyhlášek či nařízení hrají totiž samosprávy klíčovou roli v krizovýchsituacích. Zákon č. 240/2000 Sb. (krizový zákon) dává například hejtmanům významnékompetence když je vyhlášen nouzový stav.Při psaní práce pro mě budou klíčové zmíněné zákony, dále však jejich komentářeči judikatura soudů. Kromě dříve zmíněného je pro téma velmi důležitý i nález I. ÚS4178/18 ze dne 2. 4. 2019, který se zabývá volbami ve Strakonicích a to právě tematicevolební kampaně.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Number of pages of the result

    8

  • Pages from-to

    105-112

  • Number of pages of the book

    170

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter