All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Prague as a city of millions or a confederation of municipal districts?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10494713" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10494713 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hlavní město Praha jako milionové velkoměsto, nebo konfederace městských částí?

  • Original language description

    Hlavní město Praha je v našem systému veřejné správy územně správním celkem sui generis. Je to územně samosprávný celek, který je hlavním městem České republiky, obcí a zároveň krajem Je rozdělena na 112 katastrálních území a 57 městských částí, které mají vlastní zastupitelstvo, starostu a vlastní rozpočet, podle kterého hospodaří. Tvoří čtvrtinu celkového HDP České republiky a v její metropolitní oblasti bydlí přes 2 miliony lidí. Tvoří natolik specifický územně samosprávný celek, že má svůj vlastní zákon o Hlavním městě Praze.Tématem kvalitativní části mého příspěvku je, že Hlavní město Praha je paralyzováno velkou decentralizací svých kompetencí na městské části. Ukážu, jak přenesení kompetencí na městské části ovlivňuje celoměstské projekty a celkovou koordinaci Hlavního města Prahy. Zároveň budu argumentovat, že z tohoto rozdělení kompetencí neprofitují ani městské části, jelikož jsou stále do značné míry závislé na rozpočtových transferech ze státního rozpočtu a rozpočtu hlavního města. Mnoho dílčích projektů musí navíc schválit zastupitelstvo Hlavního města Prahy, což snižuje míru autonomie městských částí.Budeme se také zabývat počtem městských částí, kde je předmětem kritiky jejich až příliš velké množství. To se negativně projevuje jak rozpočtově, tak také paralyzuje rozhodovací schopnosti orgánů Hlavního města Prahy.Záměrem a ambicí příspěvku není zastavit se u zákona o Hlavním městě Praze, ale zaměřit se i na praktické fungování města. V tomto ohledu bude předmětem analýzy sekundárních zdrojů, které na toto téma byly již zpracovány, jakožto i článků v médiích či publikacích, které se mu věnují. V rámci prozkoumávání možných východisek se budu při hledání řešení inspirovat relevantní zahraniční praxí. Konkrétně jsem Hlavní město Prahu podrobila pro účely úvahy de lege ferenda s praxí Berlína, Bratislavy a Varšavy, jakožto měst s podobným postavením, jak Hlavní město Praha.

  • Czech name

    Hlavní město Praha jako milionové velkoměsto, nebo konfederace městských částí?

  • Czech description

    Hlavní město Praha je v našem systému veřejné správy územně správním celkem sui generis. Je to územně samosprávný celek, který je hlavním městem České republiky, obcí a zároveň krajem Je rozdělena na 112 katastrálních území a 57 městských částí, které mají vlastní zastupitelstvo, starostu a vlastní rozpočet, podle kterého hospodaří. Tvoří čtvrtinu celkového HDP České republiky a v její metropolitní oblasti bydlí přes 2 miliony lidí. Tvoří natolik specifický územně samosprávný celek, že má svůj vlastní zákon o Hlavním městě Praze.Tématem kvalitativní části mého příspěvku je, že Hlavní město Praha je paralyzováno velkou decentralizací svých kompetencí na městské části. Ukážu, jak přenesení kompetencí na městské části ovlivňuje celoměstské projekty a celkovou koordinaci Hlavního města Prahy. Zároveň budu argumentovat, že z tohoto rozdělení kompetencí neprofitují ani městské části, jelikož jsou stále do značné míry závislé na rozpočtových transferech ze státního rozpočtu a rozpočtu hlavního města. Mnoho dílčích projektů musí navíc schválit zastupitelstvo Hlavního města Prahy, což snižuje míru autonomie městských částí.Budeme se také zabývat počtem městských částí, kde je předmětem kritiky jejich až příliš velké množství. To se negativně projevuje jak rozpočtově, tak také paralyzuje rozhodovací schopnosti orgánů Hlavního města Prahy.Záměrem a ambicí příspěvku není zastavit se u zákona o Hlavním městě Praze, ale zaměřit se i na praktické fungování města. V tomto ohledu bude předmětem analýzy sekundárních zdrojů, které na toto téma byly již zpracovány, jakožto i článků v médiích či publikacích, které se mu věnují. V rámci prozkoumávání možných východisek se budu při hledání řešení inspirovat relevantní zahraniční praxí. Konkrétně jsem Hlavní město Prahu podrobila pro účely úvahy de lege ferenda s praxí Berlína, Bratislavy a Varšavy, jakožto měst s podobným postavením, jak Hlavní město Praha.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Number of pages of the result

    9

  • Pages from-to

    56-64

  • Number of pages of the book

    170

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter