All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The role of the European Charter of Local Self-Government in the Czech context

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10495623" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10495623 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Role Evropské charty místní samosprávy v českém kontextu

  • Original language description

    Evropská charta místních samospráv byla podepsána 15. října 1985. V zásadě se jedná o jedenáctičlánkové rozvedení teze o tom, že místní společenství jsou jedním z hlavních základů demokratického systému, a od počátku byla kritizována za svou přílišnou obecnost, což však nejspíše umožnilo její přijetí všemi členskými státy Rady Evropy. Možné očekávání, že právo občanů podílet se na řízení veřejných záležitostí je jedním z demokratických principů, jež jsou všeobecně uznávány, však na druhý pohled lehce pokulhává.Tomu odpovídá i mechanismus připojení se k Úmluvě, kdy je potřeba, aby si členský stát zvolil alespoň 20 z celkově 30 odstavců části první Charty, a zároveň alespoň 10 ze 14 &quot;zásadních&quot;, kterými se cítí být vázán a jejichž výběr při přistoupení k Chartě oznámí Generálnímu tajemníkovi Rady Evropy. Vyvázat se (nebo si jej naopak započítat) tedy lze např. i z článku 1/2: &quot;Princip místní samosprávy musí být uznáván zákonodárstvím příslušné země a v případě potřeby také ústavou.&quot;Česká republika se smluvní stranou Charty stala 1. září 1999, a mechanismu výjimek využila také a vyhradila si právo neuplatňovat hned šest ustanovení, přestože je Charta konstruována právě pro středoevropský tip veřejné správy a samosprávy. Konkrétně se Česká republika odmítla zavázat k naplňování článků souvisejících s principem přizpůsobení možností výkonu přenesené působnosti tak, aby co nejlépe odpovídaly místním podmínkám, pracovních a služebních podmínek zaměstnanců samospráv, a zejména způsobů financování samospráv. V zásadě se tak ČR připojila pouze k ustanovením mající deklaratorní povahu.Za posledních 25 let byla sice ČR kongresem místních samospráv, tedy kontrolním tělesem Úmluvy, opakovaně chválena za pozitivní posun, jejž ve směru ke svým samosprávným celkům učinila, z formálního pohledu se toho však mnoho neměnilo. V zatím poslední zprávě vycházející z kontroly z roku 2022 dospěl kongres v závěru, že ČR nenaplňuje či pouze částečně naplňuje 6 ustanovení Charty, z toho však 3 ratifikované (a 3 ustanovení, jež ČR stále ratifikovat odmítá, tedy naopak zcela naplňuje).Příspěvek se tedy zaměří právě na analýzu toho, za jakého důvodu se ČR nedaří svým závazkům ve věci podpory svých samosprávných celků dostát (a zda o to vůbec stojí), osvětlit, zda se jedná o &quot;problém&quot; a práva samospráv jsou zde neproporčně krácena, či zda je český systém pouze nastaven &quot;jinak&quot;, bez negativní konotace v jakémkoliv směru, a také pohlédne do zahraničí pro porovnání, jak si náš stát stojí v mezinárodním měřítku.

  • Czech name

    Role Evropské charty místní samosprávy v českém kontextu

  • Czech description

    Evropská charta místních samospráv byla podepsána 15. října 1985. V zásadě se jedná o jedenáctičlánkové rozvedení teze o tom, že místní společenství jsou jedním z hlavních základů demokratického systému, a od počátku byla kritizována za svou přílišnou obecnost, což však nejspíše umožnilo její přijetí všemi členskými státy Rady Evropy. Možné očekávání, že právo občanů podílet se na řízení veřejných záležitostí je jedním z demokratických principů, jež jsou všeobecně uznávány, však na druhý pohled lehce pokulhává.Tomu odpovídá i mechanismus připojení se k Úmluvě, kdy je potřeba, aby si členský stát zvolil alespoň 20 z celkově 30 odstavců části první Charty, a zároveň alespoň 10 ze 14 &quot;zásadních&quot;, kterými se cítí být vázán a jejichž výběr při přistoupení k Chartě oznámí Generálnímu tajemníkovi Rady Evropy. Vyvázat se (nebo si jej naopak započítat) tedy lze např. i z článku 1/2: &quot;Princip místní samosprávy musí být uznáván zákonodárstvím příslušné země a v případě potřeby také ústavou.&quot;Česká republika se smluvní stranou Charty stala 1. září 1999, a mechanismu výjimek využila také a vyhradila si právo neuplatňovat hned šest ustanovení, přestože je Charta konstruována právě pro středoevropský tip veřejné správy a samosprávy. Konkrétně se Česká republika odmítla zavázat k naplňování článků souvisejících s principem přizpůsobení možností výkonu přenesené působnosti tak, aby co nejlépe odpovídaly místním podmínkám, pracovních a služebních podmínek zaměstnanců samospráv, a zejména způsobů financování samospráv. V zásadě se tak ČR připojila pouze k ustanovením mající deklaratorní povahu.Za posledních 25 let byla sice ČR kongresem místních samospráv, tedy kontrolním tělesem Úmluvy, opakovaně chválena za pozitivní posun, jejž ve směru ke svým samosprávným celkům učinila, z formálního pohledu se toho však mnoho neměnilo. V zatím poslední zprávě vycházející z kontroly z roku 2022 dospěl kongres v závěru, že ČR nenaplňuje či pouze částečně naplňuje 6 ustanovení Charty, z toho však 3 ratifikované (a 3 ustanovení, jež ČR stále ratifikovat odmítá, tedy naopak zcela naplňuje).Příspěvek se tedy zaměří právě na analýzu toho, za jakého důvodu se ČR nedaří svým závazkům ve věci podpory svých samosprávných celků dostát (a zda o to vůbec stojí), osvětlit, zda se jedná o &quot;problém&quot; a práva samospráv jsou zde neproporčně krácena, či zda je český systém pouze nastaven &quot;jinak&quot;, bez negativní konotace v jakémkoliv směru, a také pohlédne do zahraničí pro porovnání, jak si náš stát stojí v mezinárodním měřítku.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Number of pages of the result

    6

  • Pages from-to

    34-39

  • Number of pages of the book

    170

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter