The Role of Populism in the Electoral Marketing of the Movement ANO Before the Czech Parliamentary Election in 2013
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F16%3A10337714" target="_blank" >RIV/00216208:11230/16:10337714 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CEPSR.2016.4.319" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/CEPSR.2016.4.319</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CEPSR.2016.4.319" target="_blank" >10.5817/CEPSR.2016.4.319</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Role populismu ve volebním marketingu hnutí ANO před parlamentními volbami v roce 2013
Original language description
Text přináší analýzu praktického využití populismu ve volebním marketingu hnutí ANO před posledními českými parlamentními volbami v roce 2013. Hlavním cílem je propojit dva odlišné politologické koncepty a rozvést problematiku politického marketingu a populismu o nové pohledy a přístupy. První část studie popisuje teoretické přístupy k populismu a volebnímu marketingu, které jsou posléze aplikovány v případové studii reflektující roli populismu ve volebním marketingu hnutí ANO. V následující empirické části analyzujeme, jakým způsobem volební štáb ANO formuloval a realizoval svou volební strategii, využíval interní průzkumy trhu, rozdělil elektorát a označil klíčové voličské segmenty. V následující části se zaměřujeme na analýzu kritické rétoriky lídrů hnutí ANO vůči celému politickému establishmentu, vykazující některé charakteristické znaky populismu. Samotný výzkum populismu je založen na obsahové analýze oficiálních stranických dokumentů a polostrukturovaných rozhovorů s hlavními volebními stratégy. Provedenou analýzou potvrzujeme, že populismus byl součástí identity hnutí ANO a pomohl mu úspěšně mobilizovat segment nespokojených voličů. Vnímání populismu ve volební kampani ANO vychází z proto-marketingovému konceptu, který společně zformulovali Henneberg a Eghbalian v roce 2002. Díky využití catch-all strategie tzv. nediferencovaného přístupu k cílení na nespokojené voliče, spolu s absencí jasné dominantní ideologie v identitě hnutí, lze charakterizovat marketingovou pozici ANO z pohledu strategie "Taktického populisty" podle Hennebergovy stranické typologie. Na druhou stranu však zpochybňujeme správnost originálního označení kategorie "Taktický populista".
Czech name
Role populismu ve volebním marketingu hnutí ANO před parlamentními volbami v roce 2013
Czech description
Text přináší analýzu praktického využití populismu ve volebním marketingu hnutí ANO před posledními českými parlamentními volbami v roce 2013. Hlavním cílem je propojit dva odlišné politologické koncepty a rozvést problematiku politického marketingu a populismu o nové pohledy a přístupy. První část studie popisuje teoretické přístupy k populismu a volebnímu marketingu, které jsou posléze aplikovány v případové studii reflektující roli populismu ve volebním marketingu hnutí ANO. V následující empirické části analyzujeme, jakým způsobem volební štáb ANO formuloval a realizoval svou volební strategii, využíval interní průzkumy trhu, rozdělil elektorát a označil klíčové voličské segmenty. V následující části se zaměřujeme na analýzu kritické rétoriky lídrů hnutí ANO vůči celému politickému establishmentu, vykazující některé charakteristické znaky populismu. Samotný výzkum populismu je založen na obsahové analýze oficiálních stranických dokumentů a polostrukturovaných rozhovorů s hlavními volebními stratégy. Provedenou analýzou potvrzujeme, že populismus byl součástí identity hnutí ANO a pomohl mu úspěšně mobilizovat segment nespokojených voličů. Vnímání populismu ve volební kampani ANO vychází z proto-marketingovému konceptu, který společně zformulovali Henneberg a Eghbalian v roce 2002. Díky využití catch-all strategie tzv. nediferencovaného přístupu k cílení na nespokojené voliče, spolu s absencí jasné dominantní ideologie v identitě hnutí, lze charakterizovat marketingovou pozici ANO z pohledu strategie "Taktického populisty" podle Hennebergovy stranické typologie. Na druhou stranu však zpochybňujeme správnost originálního označení kategorie "Taktický populista".
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AD - Political sciences
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Central European Political Studies Review
ISSN
1212-7817
e-ISSN
—
Volume of the periodical
18
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
35
Pages from-to
319-353
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—