The Third Wave of the Sociology of Education: An Approach for a Globalized and Particularized World
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F19%3A10396727" target="_blank" >RIV/00216208:11230/19:10396727 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=HEa4xFl-ht" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=HEa4xFl-ht</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Třetí vlna sociologie vzdělávání: Kritický přístup pro globalizovaný i partikularizovaný svět
Original language description
Tato recenzní stať je věnovaná knize Thomase Popkewitze a jeho spolupracovníků: A Political Sociology of Educational Knowledge: Studies of Exclusions and Difference. Jejich práce je zasazena do současného vývoje sociologie vzdělávání v jejích epistemologických "vlnách", do kontextu oborových debat v rámci sociologie, a přitom přihlíží k českému kontextu. Výklad je založen na myšlence tzv. třetí vlny sociologie vzdělávání, která zkoumá formování, legitimizaci a reprodukci vědění v oblasti vzdělávání. Mnoho badatelů se snaží rozumět podmínkám různým kontradikcím v současném vzdělávání a vyrovnat se při tom s problematizací kritických přístupů. Tato vlna se napojuje na soudobé sociologické i filosofické rozvíjení pragmatistických, postanalytických a poststrukturalistických přístupů v opozici k přístupům marxistickým, postmodernistickým a textualistickým, ačkoli jejich výzkumný záměr zůstává stále kritický. Historizující metoda, již Popkewitz a jeho spolupracovníci rozvíjejí, se v obecném smyslu snaží překlenout dichotomie teorie-praxe i idealismu-materialismu. Přes některá problematická místa v recenzované knize dostává sociologie vzdělávání šanci nezískávat za sociologií zpoždění.
Czech name
Třetí vlna sociologie vzdělávání: Kritický přístup pro globalizovaný i partikularizovaný svět
Czech description
Tato recenzní stať je věnovaná knize Thomase Popkewitze a jeho spolupracovníků: A Political Sociology of Educational Knowledge: Studies of Exclusions and Difference. Jejich práce je zasazena do současného vývoje sociologie vzdělávání v jejích epistemologických "vlnách", do kontextu oborových debat v rámci sociologie, a přitom přihlíží k českému kontextu. Výklad je založen na myšlence tzv. třetí vlny sociologie vzdělávání, která zkoumá formování, legitimizaci a reprodukci vědění v oblasti vzdělávání. Mnoho badatelů se snaží rozumět podmínkám různým kontradikcím v současném vzdělávání a vyrovnat se při tom s problematizací kritických přístupů. Tato vlna se napojuje na soudobé sociologické i filosofické rozvíjení pragmatistických, postanalytických a poststrukturalistických přístupů v opozici k přístupům marxistickým, postmodernistickým a textualistickým, ačkoli jejich výzkumný záměr zůstává stále kritický. Historizující metoda, již Popkewitz a jeho spolupracovníci rozvíjejí, se v obecném smyslu snaží překlenout dichotomie teorie-praxe i idealismu-materialismu. Přes některá problematická místa v recenzované knize dostává sociologie vzdělávání šanci nezískávat za sociologií zpoždění.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
16
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
165-184
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85072766254