All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Schűtz's conception of the opera and Berg's Wozzeck

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F16%3A10331949" target="_blank" >RIV/00216208:11240/16:10331949 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Schűtzovo pojetí opery a Bergův Wozzeck

  • Original language description

    Kapitola nejprve představuje ústřední témata výkladu sociologických studií Alfreda Schütze týkajících se opery, hudby a divadla v podání slovenské socioložky Dilbar Alievy. Podle Schütze v Mozartových operách lze nalézt nejdokonalejší reprezentace intersubjektivního vztahu, který je podstatou lidské sociality. Nicméně, jak poznamenává Alieva, Schützovu charakterizaci Mozarta lze rozšířit na jakékoli dokonalé dílo klasické a romantické operní tradice. Jedinečnost Mozartových oper je proto podle ní třeba hledat v Mozartově schopnosti vytvářet na scéně ryze hudebními prostředky iluzi každodenní žité reality. Druhá část kapitoly přináší rozbor opery Albana Berga Wozzeck. Konfrontace mezi touto operou a Mozartovými operami se zaměřuje na rozdílné reprezentace sociality a intersubjektivního vztahu. Schützovu interpretaci vztahu opery a sociality vyvrací zjištění, že Wozzeck dosahuje vrcholného uměleckého účinku navzdory tomu, že představuje každodenní socialitu v její upadlé podobě. Hudebně-dramaticky je ztvárněn odcizený sociální svět, který je nepřátelský k autentickému ty-vztahu a my-vztahu.

  • Czech name

    Schűtzovo pojetí opery a Bergův Wozzeck

  • Czech description

    Kapitola nejprve představuje ústřední témata výkladu sociologických studií Alfreda Schütze týkajících se opery, hudby a divadla v podání slovenské socioložky Dilbar Alievy. Podle Schütze v Mozartových operách lze nalézt nejdokonalejší reprezentace intersubjektivního vztahu, který je podstatou lidské sociality. Nicméně, jak poznamenává Alieva, Schützovu charakterizaci Mozarta lze rozšířit na jakékoli dokonalé dílo klasické a romantické operní tradice. Jedinečnost Mozartových oper je proto podle ní třeba hledat v Mozartově schopnosti vytvářet na scéně ryze hudebními prostředky iluzi každodenní žité reality. Druhá část kapitoly přináší rozbor opery Albana Berga Wozzeck. Konfrontace mezi touto operou a Mozartovými operami se zaměřuje na rozdílné reprezentace sociality a intersubjektivního vztahu. Schützovu interpretaci vztahu opery a sociality vyvrací zjištění, že Wozzeck dosahuje vrcholného uměleckého účinku navzdory tomu, že představuje každodenní socialitu v její upadlé podobě. Hudebně-dramaticky je ztvárněn odcizený sociální svět, který je nepřátelský k autentickému ty-vztahu a my-vztahu.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Sociológia a každodennosť

  • ISBN

    978-80-85544-90-9

  • Number of pages of the result

    23

  • Pages from-to

    11-33

  • Number of pages of the book

    252

  • Publisher name

    Sociologický ústav SAV

  • Place of publication

    Bratislava

  • UT code for WoS chapter