Schűtz's conception of the opera and Berg's Wozzeck
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F16%3A10331949" target="_blank" >RIV/00216208:11240/16:10331949 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Schűtzovo pojetí opery a Bergův Wozzeck
Original language description
Kapitola nejprve představuje ústřední témata výkladu sociologických studií Alfreda Schütze týkajících se opery, hudby a divadla v podání slovenské socioložky Dilbar Alievy. Podle Schütze v Mozartových operách lze nalézt nejdokonalejší reprezentace intersubjektivního vztahu, který je podstatou lidské sociality. Nicméně, jak poznamenává Alieva, Schützovu charakterizaci Mozarta lze rozšířit na jakékoli dokonalé dílo klasické a romantické operní tradice. Jedinečnost Mozartových oper je proto podle ní třeba hledat v Mozartově schopnosti vytvářet na scéně ryze hudebními prostředky iluzi každodenní žité reality. Druhá část kapitoly přináší rozbor opery Albana Berga Wozzeck. Konfrontace mezi touto operou a Mozartovými operami se zaměřuje na rozdílné reprezentace sociality a intersubjektivního vztahu. Schützovu interpretaci vztahu opery a sociality vyvrací zjištění, že Wozzeck dosahuje vrcholného uměleckého účinku navzdory tomu, že představuje každodenní socialitu v její upadlé podobě. Hudebně-dramaticky je ztvárněn odcizený sociální svět, který je nepřátelský k autentickému ty-vztahu a my-vztahu.
Czech name
Schűtzovo pojetí opery a Bergův Wozzeck
Czech description
Kapitola nejprve představuje ústřední témata výkladu sociologických studií Alfreda Schütze týkajících se opery, hudby a divadla v podání slovenské socioložky Dilbar Alievy. Podle Schütze v Mozartových operách lze nalézt nejdokonalejší reprezentace intersubjektivního vztahu, který je podstatou lidské sociality. Nicméně, jak poznamenává Alieva, Schützovu charakterizaci Mozarta lze rozšířit na jakékoli dokonalé dílo klasické a romantické operní tradice. Jedinečnost Mozartových oper je proto podle ní třeba hledat v Mozartově schopnosti vytvářet na scéně ryze hudebními prostředky iluzi každodenní žité reality. Druhá část kapitoly přináší rozbor opery Albana Berga Wozzeck. Konfrontace mezi touto operou a Mozartovými operami se zaměřuje na rozdílné reprezentace sociality a intersubjektivního vztahu. Schützovu interpretaci vztahu opery a sociality vyvrací zjištění, že Wozzeck dosahuje vrcholného uměleckého účinku navzdory tomu, že představuje každodenní socialitu v její upadlé podobě. Hudebně-dramaticky je ztvárněn odcizený sociální svět, který je nepřátelský k autentickému ty-vztahu a my-vztahu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Sociológia a každodennosť
ISBN
978-80-85544-90-9
Number of pages of the result
23
Pages from-to
11-33
Number of pages of the book
252
Publisher name
Sociologický ústav SAV
Place of publication
Bratislava
UT code for WoS chapter
—