All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Organized Learning as a Factor of Stimulation and Satisfaction in the Life of Older Adults

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F19%3A10400824" target="_blank" >RIV/00216208:11240/19:10400824 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AdzbNBqWGo" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AdzbNBqWGo</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20190903023" target="_blank" >10.11118/lifele20190903023</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Satisfakční a stimulační efekty organizovaného vzdělávání seniorů

  • Original language description

    Cílem příspěvku je poukázat na jiné než kognitivní efekty vzdělávání seniorů organizovaného formou kurzů. Seniorů přibývá i v České republice a vysoké školy a další vzdělávací instituce tomu vycházejí vstříc. Reprezentativní průzkumy se však vzděláváním seniorů téměř nevěnují a v literatuře se málo zdůrazňuje satisfakční a stimulační efekt účasti na organizovaném vzdělávání. Vzdělávání totiž nezvyšuje jen objem znalostí, příp. dovedností, nýbrž ovlivňuje duševní zdraví (má psychohygienickou funkci), společenské postavení a kvalitu života seniorů. Mezi těmito dopady má zvláštní postavení uspokojování významných psychogenních a sociogenních potřeb. Analýza nabídek 22 českých univerzit třetího věku ukázala, že kurzy se především snaží vyjít vstříc zálibám seniorů a jejich zájmu o poznání, &quot;vyplnit volný čas&quot;. V tématice téměř nejsou zastoupena témata ve veřejném zájmu, jako je mediální gramotnost, laická první pomoc aj. Vzdělávací akce organizované jinými institucemi (akademiemi třetího věku, kluby seniorů, komunitními centry aj.) se naproti tomu zaměřují více na praktické potřeby seniorů. V motivaci seniorů k organizovanému vzdělávání převažují potřeby a s nimi spojené zájmy, hodnoty a postoje. Z potřeb jde především o potřeby ve skupině afiliace, uznání a sebeúcty a ve skupině seberealizace a porozumění (v intencích teorie A. H. Maslowa). Vzdělávání a sebevzdělávání seniorů je součástí politiky aktivního stárnutí navržené Světovou zdravotnickou organizací v roce 2002. Opírá se o teorii aktivního stárnutí, která vychází z předpokladu, že potřeby dospělého člověka přetrvávají i ve stáří, třebaže se zčásti proměňují. Jsou to mimojiné tendence k aktivitě, k sebenaplnění, k sebeuznání (k dosažení pocitu schopnosti a užitečnosti). Vzdělávací aktivity přispívají k pocitům důstojnosti, sebedůvěry a životního uspokojení a k upevňování duševního a fyzického zdraví mobilizací intelektuálních, kognitivních a pohybových kapacit a funkcí. V organizovaném vzdělávání tak nejde jen o samotný růst poznání a dovedností, nýbrž také o sociální vazby a jejich kultivaci. Současně je organizované vzdělávání jak satisfaktorem individuálních potřeb a zájmů seniorů, tak stimulátorem pro realizaci jejich životních hodnot.

  • Czech name

    Satisfakční a stimulační efekty organizovaného vzdělávání seniorů

  • Czech description

    Cílem příspěvku je poukázat na jiné než kognitivní efekty vzdělávání seniorů organizovaného formou kurzů. Seniorů přibývá i v České republice a vysoké školy a další vzdělávací instituce tomu vycházejí vstříc. Reprezentativní průzkumy se však vzděláváním seniorů téměř nevěnují a v literatuře se málo zdůrazňuje satisfakční a stimulační efekt účasti na organizovaném vzdělávání. Vzdělávání totiž nezvyšuje jen objem znalostí, příp. dovedností, nýbrž ovlivňuje duševní zdraví (má psychohygienickou funkci), společenské postavení a kvalitu života seniorů. Mezi těmito dopady má zvláštní postavení uspokojování významných psychogenních a sociogenních potřeb. Analýza nabídek 22 českých univerzit třetího věku ukázala, že kurzy se především snaží vyjít vstříc zálibám seniorů a jejich zájmu o poznání, &quot;vyplnit volný čas&quot;. V tématice téměř nejsou zastoupena témata ve veřejném zájmu, jako je mediální gramotnost, laická první pomoc aj. Vzdělávací akce organizované jinými institucemi (akademiemi třetího věku, kluby seniorů, komunitními centry aj.) se naproti tomu zaměřují více na praktické potřeby seniorů. V motivaci seniorů k organizovanému vzdělávání převažují potřeby a s nimi spojené zájmy, hodnoty a postoje. Z potřeb jde především o potřeby ve skupině afiliace, uznání a sebeúcty a ve skupině seberealizace a porozumění (v intencích teorie A. H. Maslowa). Vzdělávání a sebevzdělávání seniorů je součástí politiky aktivního stárnutí navržené Světovou zdravotnickou organizací v roce 2002. Opírá se o teorii aktivního stárnutí, která vychází z předpokladu, že potřeby dospělého člověka přetrvávají i ve stáří, třebaže se zčásti proměňují. Jsou to mimojiné tendence k aktivitě, k sebenaplnění, k sebeuznání (k dosažení pocitu schopnosti a užitečnosti). Vzdělávací aktivity přispívají k pocitům důstojnosti, sebedůvěry a životního uspokojení a k upevňování duševního a fyzického zdraví mobilizací intelektuálních, kognitivních a pohybových kapacit a funkcí. V organizovaném vzdělávání tak nejde jen o samotný růst poznání a dovedností, nýbrž také o sociální vazby a jejich kultivaci. Současně je organizované vzdělávání jak satisfaktorem individuálních potřeb a zájmů seniorů, tak stimulátorem pro realizaci jejich životních hodnot.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání

  • ISSN

    1804-526X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2019

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    20

  • Pages from-to

    23-42

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database