With Handel from Trstěnice to Čistá
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F19%3A10403557" target="_blank" >RIV/00216208:11240/19:10403557 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
S Händelem z Trstěnice do Čisté
Original language description
Text se věnuje synergii smyslů zúčastňujících se vnímání předmětné reality při pohybu člověka ať už v prostředí důvěrně známém, nebo naopak v prostředí, ve kterém se ocitl poprvé. Stejně tak ale i v oblasti umělecké tvorby, která realitu reflektuje. Kresba, malba, grafika, ale i restaurování historického uměleckého díla. Tak jako vnímání například krajiny, stejně tak při tvorbě uměleckého díla či při jeho následném vnímání pozorovatelem, máme za to, že zrak je jediným smyslem, který zprostředkovává vizuální vnímání. Ve skutečnosti je však vizuální vnímání významně doplňováno i ostatními smysly, které vytváření obrazu o čemkoli či vytváření nebo pozorování obrazu v podobě uměleckého díla, výrazně modifikují. Při vlastní tvorbě se dílčím způsobem k zraku může připojit hmat, čich, dokonce sluch. V ruce cítíme výtvarný nástroj, jehož stopu vnímáme nejenom zrakem, ale hmatem a sluchem můžeme cítit jeho charakteristický pohyb po plátně či papíře, čichem vnímáme pach použitého rozpouštědla. Všechny tyto vjemy zprostředkovávané pomocí sinergie smyslů se do velké míry podílejí na tvorbě samotné. Konkrétní hudba znějící v autě, velmi silně ovlivňuje vnímání okolní krajiny. Dokáže pozměnit její barevnost i dynamiku hierarchizace za okny ubíhajících objektů a prvků.
Czech name
S Händelem z Trstěnice do Čisté
Czech description
Text se věnuje synergii smyslů zúčastňujících se vnímání předmětné reality při pohybu člověka ať už v prostředí důvěrně známém, nebo naopak v prostředí, ve kterém se ocitl poprvé. Stejně tak ale i v oblasti umělecké tvorby, která realitu reflektuje. Kresba, malba, grafika, ale i restaurování historického uměleckého díla. Tak jako vnímání například krajiny, stejně tak při tvorbě uměleckého díla či při jeho následném vnímání pozorovatelem, máme za to, že zrak je jediným smyslem, který zprostředkovává vizuální vnímání. Ve skutečnosti je však vizuální vnímání významně doplňováno i ostatními smysly, které vytváření obrazu o čemkoli či vytváření nebo pozorování obrazu v podobě uměleckého díla, výrazně modifikují. Při vlastní tvorbě se dílčím způsobem k zraku může připojit hmat, čich, dokonce sluch. V ruce cítíme výtvarný nástroj, jehož stopu vnímáme nejenom zrakem, ale hmatem a sluchem můžeme cítit jeho charakteristický pohyb po plátně či papíře, čichem vnímáme pach použitého rozpouštědla. Všechny tyto vjemy zprostředkovávané pomocí sinergie smyslů se do velké míry podílejí na tvorbě samotné. Konkrétní hudba znějící v autě, velmi silně ovlivňuje vnímání okolní krajiny. Dokáže pozměnit její barevnost i dynamiku hierarchizace za okny ubíhajících objektů a prvků.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Antropologie smyslů
ISBN
978-80-7476-162-1
Number of pages of the result
10
Pages from-to
215-224
Number of pages of the book
263
Publisher name
Togga
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—