All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

What the aesthetic sensibility teaches us and do we have to learn it?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F20%3A10414786" target="_blank" >RIV/00216208:11240/20:10414786 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.pulib.sk/web/pdf/web/viewer.html?file=/web/kniznica/elpub/dokument/Kopcakova3/subor/9788055525174.pdf" target="_blank" >http://www.pulib.sk/web/pdf/web/viewer.html?file=/web/kniznica/elpub/dokument/Kopcakova3/subor/9788055525174.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Čemu nás učí estetická citlivost a musíme se jí učit?

  • Original language description

    Tento příspěvek by se rád věnoval otázce, jak a čím na nás působí estetická zkušenost na základě textů Emmanuela Lévinase. Pokud totiž Lévinas ve své filosofii tvrdil, že pouze druhý člověk nás může skutečně vyučovat - protože od něj vychází všechna jinakost, a že nás vyučuje dobru a odpovědnosti - pak měl zároveň za to, že i krása nás má přivádět ke smyslu dobra. Nejprve se pokusíme odpovědět, jak něčeho takového může estetická zkušenost vůbec dosahovat (a proč by měla). To, co má totiž s etickou situací společného, je to, že krása na nás podle Lévinase působí pouze tehdy, pokud nás v nás vyvolává zcela primordiální citlivost vůči jinému. Krása nás pak musí zraňovat nepochopitelným, má-li nás vyučovat respektu vůči jinakosti, který leží vždy za hranicemi našeho běžného přístupu ke světu, našeho chápání, zmocňování a manipulace s věcmi či lidmi. Druhou otázkou bude, zdali bychom neměli na základě Lévinasových textů předpokládat, že touto fundamentální citlivostí disponuje každý člověk a zdali pak neztrácí estetická výchova veškerý smysl. V závěru se pokusím ukázat, že Lévinas, vycházeje z židovské myslitelské tradice, považuje studium za nutnou součást cesty za dobrem a že tato koncepce by měla odpovídat i na otázku po nezbytnosti naši estetickou citlivost pěstovat.

  • Czech name

    Čemu nás učí estetická citlivost a musíme se jí učit?

  • Czech description

    Tento příspěvek by se rád věnoval otázce, jak a čím na nás působí estetická zkušenost na základě textů Emmanuela Lévinase. Pokud totiž Lévinas ve své filosofii tvrdil, že pouze druhý člověk nás může skutečně vyučovat - protože od něj vychází všechna jinakost, a že nás vyučuje dobru a odpovědnosti - pak měl zároveň za to, že i krása nás má přivádět ke smyslu dobra. Nejprve se pokusíme odpovědět, jak něčeho takového může estetická zkušenost vůbec dosahovat (a proč by měla). To, co má totiž s etickou situací společného, je to, že krása na nás podle Lévinase působí pouze tehdy, pokud nás v nás vyvolává zcela primordiální citlivost vůči jinému. Krása nás pak musí zraňovat nepochopitelným, má-li nás vyučovat respektu vůči jinakosti, který leží vždy za hranicemi našeho běžného přístupu ke světu, našeho chápání, zmocňování a manipulace s věcmi či lidmi. Druhou otázkou bude, zdali bychom neměli na základě Lévinasových textů předpokládat, že touto fundamentální citlivostí disponuje každý člověk a zdali pak neztrácí estetická výchova veškerý smysl. V závěru se pokusím ukázat, že Lévinas, vycházeje z židovské myslitelské tradice, považuje studium za nutnou součást cesty za dobrem a že tato koncepce by měla odpovídat i na otázku po nezbytnosti naši estetickou citlivost pěstovat.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    SÚRADNICE ESTETIKY, UMENIA A KULTÚRY V. Estetická výchova a prax vyučovania estetiky v kontextoch európskeho estetického myslenia 19. a 20. storočia - dialóg s tradíciou a súčasné koncepcie

  • ISBN

    978-80-555-2516-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    18

  • Pages from-to

    200-217

  • Publisher name

    Prešovská univerzita v Prešove

  • Place of publication

    Prešov

  • Event location

    Prešovská Univerzita v Prešově

  • Event date

    Nov 7, 2019

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article