Attempting to Explain Trakl's use of colors in his poem Psalm
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F20%3A10425273" target="_blank" >RIV/00216208:11240/20:10425273 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pokus o fenomenologickou interpretaci významu barev v Traklově básni Žalm
Original language description
Básnické dílo Georga Trakla (1887-1914) je charakteristické snad až excesivním využíváním barev a světelných efektů, takže lze o něm hovořit jako o barevném básníkovi. Toto četné a fascinující užívání barev a světelných kontrastů by pravděpodobně mohlo souviset s Traklovou závislostí na užívání drog, zejména morfia a kokainu. Skoro by se až mohlo zdát, že by barvy pravděpodobně nepředstavovaly ani tak kvalitu či stav samotných věcí, nýbrž spíše kvalitu či stav básníkovy mysli. Barvy tedy jako kdyby představovaly spíše naladěnost a rozpoložení básníkovy mysli, či dokonce - kantovsky řečeno - "formu názoru" básníkovy mysli, se kterou přistupuje ke světu a do které ze světa simultánně vstupují předměty, bytosti, události a věci, aby od této formy názoru "teprve" získávaly svůj vždy jen situační a singulární význam. Snad proto je též Traklovo užití barev polyvalentní, ba protikladné: jedna a táž barva - často v téže básni - může nabývat protikladných významů. Ovšem to potom prakticky znemožňuje jakoukoli snahu o stabilní klasifikaci barev, kterou totiž každý konkrétní výskyt obratem falsifikuje. Proto spíše než předkládat obecný výklad týkající se jednotlivých barev, bude lepší zaměřit se na situační užití barev v případu jedné konkrétní reprezentativní skladby, kterou je jedna z nejslavnějších Traklových básní Žalm z roku 1912.
Czech name
Pokus o fenomenologickou interpretaci významu barev v Traklově básni Žalm
Czech description
Básnické dílo Georga Trakla (1887-1914) je charakteristické snad až excesivním využíváním barev a světelných efektů, takže lze o něm hovořit jako o barevném básníkovi. Toto četné a fascinující užívání barev a světelných kontrastů by pravděpodobně mohlo souviset s Traklovou závislostí na užívání drog, zejména morfia a kokainu. Skoro by se až mohlo zdát, že by barvy pravděpodobně nepředstavovaly ani tak kvalitu či stav samotných věcí, nýbrž spíše kvalitu či stav básníkovy mysli. Barvy tedy jako kdyby představovaly spíše naladěnost a rozpoložení básníkovy mysli, či dokonce - kantovsky řečeno - "formu názoru" básníkovy mysli, se kterou přistupuje ke světu a do které ze světa simultánně vstupují předměty, bytosti, události a věci, aby od této formy názoru "teprve" získávaly svůj vždy jen situační a singulární význam. Snad proto je též Traklovo užití barev polyvalentní, ba protikladné: jedna a táž barva - často v téže básni - může nabývat protikladných významů. Ovšem to potom prakticky znemožňuje jakoukoli snahu o stabilní klasifikaci barev, kterou totiž každý konkrétní výskyt obratem falsifikuje. Proto spíše než předkládat obecný výklad týkající se jednotlivých barev, bude lepší zaměřit se na situační užití barev v případu jedné konkrétní reprezentativní skladby, kterou je jedna z nejslavnějších Traklových básní Žalm z roku 1912.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Ročenka pro fenomenologii a filosofický výzkum
ISBN
978-80-7476-200-0
Number of pages of the result
18
Pages from-to
137-154
Number of pages of the book
186
Publisher name
Togga
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—