Forces of Music: On Ajvaz's Concept of Force Through the Perspective of Music
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10467795" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10467795 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Síly hudby: k Ajvazovu pojmu síly perspektivou hudby
Original language description
Studie se zamýšlí nad fenoménem síly ve filosofickém a literárním díle Michala Ajvaze, a to v kontextu hudby; jako vodítko si bere úryvek z Ajvazova prozaického díla Bílí mravenci. Studie se snaží nejprve předvést pojem síly v jeho obecnosti, posléze tímto pojmem ozřejmit určitý charakter hudby a možnost, jak hudbu chápat. Fenomén síly je tak nejprve ukázán jako jeden ze základních momentů nejnižších vrstev zkušenosti a vyvstávání smyslu vůbec. Silový způsob vyvstávání a dávání (se) smyslu se ukazuje jako nevěcný jednotící tah. Tento způsob je dále prozkoumáván srovnáváním zrakové a zvukové zkušenosti - zvukové útvary jsou zkoumány co do možnosti ukázat se ve svém aspektu nevěcného způsobu dávání smyslu. Odtud se přechází k hudbě jakožto oblasti ryze nevěcné a silové zvukové zkušenosti. Hudba se ukazuje jako síla, která tvoří samu sebe a na niž jsou umělec i posluchač účastni jen jako participanti. Hudba se tak otevírá jako oblast, v níž můžeme zakusit silovou, dynamickou stránku světa.
Czech name
Síly hudby: k Ajvazovu pojmu síly perspektivou hudby
Czech description
Studie se zamýšlí nad fenoménem síly ve filosofickém a literárním díle Michala Ajvaze, a to v kontextu hudby; jako vodítko si bere úryvek z Ajvazova prozaického díla Bílí mravenci. Studie se snaží nejprve předvést pojem síly v jeho obecnosti, posléze tímto pojmem ozřejmit určitý charakter hudby a možnost, jak hudbu chápat. Fenomén síly je tak nejprve ukázán jako jeden ze základních momentů nejnižších vrstev zkušenosti a vyvstávání smyslu vůbec. Silový způsob vyvstávání a dávání (se) smyslu se ukazuje jako nevěcný jednotící tah. Tento způsob je dále prozkoumáván srovnáváním zrakové a zvukové zkušenosti - zvukové útvary jsou zkoumány co do možnosti ukázat se ve svém aspektu nevěcného způsobu dávání smyslu. Odtud se přechází k hudbě jakožto oblasti ryze nevěcné a silové zvukové zkušenosti. Hudba se ukazuje jako síla, která tvoří samu sebe a na niž jsou umělec i posluchač účastni jen jako participanti. Hudba se tak otevírá jako oblast, v níž můžeme zakusit silovou, dynamickou stránku světa.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Ročenka pro filosofii a fenomenologický výzkum
ISBN
978-80-7476-270-3
Number of pages of the result
21
Pages from-to
179-199
Number of pages of the book
250
Publisher name
Togga
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—