All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Indian Northwest of Mexico in early colonial times

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F23%3A10464581" target="_blank" >RIV/00216208:11240/23:10464581 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Indiánský Severozápad Mexika v raně koloniální době

  • Original language description

    V tomto textu se snažím, zdaleka nikoli v jeho úplnosti, o shrnutí a stručnou analýzu prvních zpráv a relací vztahujících se k původním obyvatelům mexického Severozápadu, přičemž se zaměřuji především na pozdně předkoloniální a ranou koloniální dobu ohraničenou přibližně druhou polovinou 15. a počátkem 17. století. Usiluji o vytvoření obrazu severomexického Indiána tak, jak ho můžeme vyčíst z prvních relací počínaje španělským conquistadorem Álvarem Núñezem Cabezou de Vaca, jejich pozdější rekonstrukce současnými badateli, ze zpráv dalších expedic do dnešních mexických států Sinaloa, Sonora a zejména Chihuahua, kde v 16. století i nyní je největší koncentrace domorodého obyvatelstva, hlavně Tarahumarů, s jejichž archeologií, historií a antropologií jsem nejlépe obeznámen především díky čtyřem výzkumným cestám v letech 1992, 1996, 2001 a krátce v roce 2021. Největší část textu věnuji &quot;etnografickým&quot; relacím první generace misionářů z řádu Tovaryšstva Ježíšova, kteří přispěli od roku 1572, kdy přišli na území někdejšího místokrálovství Nového Španělska (dnešního Mexika), do roku 1767, kdy museli ze všech zámořských misií z donucení odejít, velkou měrou nejen k evangelizaci domorodého obyvatelstva, ale také k poznání mnoha aspektů jejich života. Ačkoli sem před nimi přišli již františkáni, dominikáni nebo augustiniáni, byli to až jezuité, kdo měl největší podíl na evangelizaci indiánských skupin a určité proměně koloniální mexické společnosti. Jezuitští misionáři na konci 16. století začali pronikat do odlehlých misií na dnešním severozápadě Mexika, kde záhy vystřídali františkány a téměř dvě století se s velkým úsilím snažili o náboženskou a všeobecnou kulturní změnu mezi Tepehuany, Tarahumary, Pimy, Papagy, Yaquii a mnoha jinými dnes již vymřelými etniky (Acaxey, Xiximy, Chínipy, Conchi aj.). S ohledem na rozsah tohoto textu se zaměřuji výhradně na relace jezuitú, kteří nepocházeli z české řádové provincie, jelikož o jejich činnosti máme díky velkému úsilí předních českých a jiných iberoamerikanistů k dispozici mnoho cenných studií. Tento příspěvek se snaží o určitou rekonstrukci a analýzu toho, jak tito průkopníci kontaktů mezi španělskou koloniální správou a domorodými skupinami v marginálních oblastech Nového Španělska příslušníky těchto etnických skupin ve svých dílech popisovali, jakým způsobem vytvářeli jejich obraz, který pak přejímali všichni ti, kteří s nimi nebyli v přímém kontaktu. Jezuitští misionáři navzdory svým nesporným schopnostem rychle se adaptovat na složité přírodní podmínky, učit se domorodé jazyky a bystrému pozorování často přispívali k vytváření obrazu původních obyvatel, který se hluboko zakořenil v mysli následujících generací většinové mexické společnosti, ale zprostředkovaně také většiny současných návštěvníků severozápadního Mexika, kam podle své zkreslené představy jezdí fotografovat &quot;primitivní&quot; Indiány žijící pod skalními převisy, nebo pozorovat nadlidské výkony místních běžců na náhorních planinách a v hlubokých kaňonech při stomílových závodech.

  • Czech name

    Indiánský Severozápad Mexika v raně koloniální době

  • Czech description

    V tomto textu se snažím, zdaleka nikoli v jeho úplnosti, o shrnutí a stručnou analýzu prvních zpráv a relací vztahujících se k původním obyvatelům mexického Severozápadu, přičemž se zaměřuji především na pozdně předkoloniální a ranou koloniální dobu ohraničenou přibližně druhou polovinou 15. a počátkem 17. století. Usiluji o vytvoření obrazu severomexického Indiána tak, jak ho můžeme vyčíst z prvních relací počínaje španělským conquistadorem Álvarem Núñezem Cabezou de Vaca, jejich pozdější rekonstrukce současnými badateli, ze zpráv dalších expedic do dnešních mexických států Sinaloa, Sonora a zejména Chihuahua, kde v 16. století i nyní je největší koncentrace domorodého obyvatelstva, hlavně Tarahumarů, s jejichž archeologií, historií a antropologií jsem nejlépe obeznámen především díky čtyřem výzkumným cestám v letech 1992, 1996, 2001 a krátce v roce 2021. Největší část textu věnuji &quot;etnografickým&quot; relacím první generace misionářů z řádu Tovaryšstva Ježíšova, kteří přispěli od roku 1572, kdy přišli na území někdejšího místokrálovství Nového Španělska (dnešního Mexika), do roku 1767, kdy museli ze všech zámořských misií z donucení odejít, velkou měrou nejen k evangelizaci domorodého obyvatelstva, ale také k poznání mnoha aspektů jejich života. Ačkoli sem před nimi přišli již františkáni, dominikáni nebo augustiniáni, byli to až jezuité, kdo měl největší podíl na evangelizaci indiánských skupin a určité proměně koloniální mexické společnosti. Jezuitští misionáři na konci 16. století začali pronikat do odlehlých misií na dnešním severozápadě Mexika, kde záhy vystřídali františkány a téměř dvě století se s velkým úsilím snažili o náboženskou a všeobecnou kulturní změnu mezi Tepehuany, Tarahumary, Pimy, Papagy, Yaquii a mnoha jinými dnes již vymřelými etniky (Acaxey, Xiximy, Chínipy, Conchi aj.). S ohledem na rozsah tohoto textu se zaměřuji výhradně na relace jezuitú, kteří nepocházeli z české řádové provincie, jelikož o jejich činnosti máme díky velkému úsilí předních českých a jiných iberoamerikanistů k dispozici mnoho cenných studií. Tento příspěvek se snaží o určitou rekonstrukci a analýzu toho, jak tito průkopníci kontaktů mezi španělskou koloniální správou a domorodými skupinami v marginálních oblastech Nového Španělska příslušníky těchto etnických skupin ve svých dílech popisovali, jakým způsobem vytvářeli jejich obraz, který pak přejímali všichni ti, kteří s nimi nebyli v přímém kontaktu. Jezuitští misionáři navzdory svým nesporným schopnostem rychle se adaptovat na složité přírodní podmínky, učit se domorodé jazyky a bystrému pozorování často přispívali k vytváření obrazu původních obyvatel, který se hluboko zakořenil v mysli následujících generací většinové mexické společnosti, ale zprostředkovaně také většiny současných návštěvníků severozápadního Mexika, kam podle své zkreslené představy jezdí fotografovat &quot;primitivní&quot; Indiány žijící pod skalními převisy, nebo pozorovat nadlidské výkony místních běžců na náhorních planinách a v hlubokých kaňonech při stomílových závodech.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50404 - Anthropology, ethnology

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GPP410%2F12%2FP860" target="_blank" >GPP410/12/P860: Ecological change in Madagascar: The Betsimisaraka in a glocalized world</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    a křídlech aztéckého orla: věnováno Oldřichu Kašparovi

  • ISBN

    978-80-7645-408-8

  • Number of pages of the result

    34

  • Pages from-to

    9-42

  • Number of pages of the book

    502

  • Publisher name

    Dauphin

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter